Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ska köpa en d80, låter det här vettigt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Bifogad text:

Godafton Johannes.
Har vart o kollat lite på vad sakerna kostar i butiken idag, så här nedanför kommer en liten lista på saker som följer med i paketet...

Pris i butik:
Minneskort 8GB sandisk extreme III 999:-
väska lowepro edit 120+ 450:-
UVfilter 299:-
Försäkring 4års 1400:-

Sammanlagda tillbehör= 3148:-

Så det sammanlagda kundpriset när jag handlade var ju på 9147:-

Kameran är i absolut toppskick, inga repor eller liknande och alltid försiktigt använd...

Men då till ditt pris, 7500 för en komplett systemkamera är ett riktigt bra pris.

Och som sagt var att den är ju försäkrad i fyra år så skulle det hända något med den så åker du bara in till expert så kostar det dig 100 kronor så fixar de den eller ger dig en ny :)

Det är ett 18-55 objektiv utan bildstabilisator.

Så vad tycker ni om det här?? 7500 för hela paketet plus en försäkring på 4 år som de bara gått några månader på.
Ska man ta det eller finns det billigare alternativ?
Köper grejerna av en trogen vän så det är inget fel på skiten
Ska man ta priset som är satt lr ska man försöka pruta lite?

Tittar man bland de senaste annonserna här på FS hittar man t ex ett D80-hus för 4000 kr och ett hus med Nikons 16-85 för 5000 kr. Det tycker jag låter som rimligare priser.

För övrigt kostar nog det nämnda minneskortet ungefär 600-700 kr, inte 1000.

Jag tycker det låter dyrt, optiken är ju ingen höjdare, minneskortet är alldeles för dyrt, UV-filter ok, men inget batterigrepp. Tycker det låter som du får betala dyrt för tillbehören om man värderar huset till runt 4-5000:-.
Vore jag dig skulle jag kolla försäkringen, inte alltid att de gäller 2:e ägaren. Vissa försäkrings villkor stipulerar att det endast gäller förste ägaren.

Tycker det är svårt att värdera exakt, det känns också lite personligt hur man värderar vissa kamerors egenskaper mot andra.
Själv hade jag nog inte betalt över 6000:- för paketet, kanske 6500 om det fanns nån särskild anledning eller att grejerna var i perfekt skick.

Största stötestenen för mig i ditt föreslagna paket är att optiken är en riktigt billig kit-optik som du förmodligen snart växer ur eller tröttnar på. Och att övriga tillbehör som jag nämnde tidigare är väl dyra om man uppskattar kameran till c:a 4.500:-.

Jämför t.ex med annonser på fotosidan.se, finns b.l.a en annons med D80 m. batterigrepp + 4 objektiv m. UV filter och lite annat krafs för 9000:-. Ska låta det vara osagt om det är värt det då jag inte vet skicka på grejerna men som en referens tycker jag ditt pris verkar oskäligt högt.

jag tycker det är för dyrt då skulle jag hellre köpa en ny d90 med 18-105 vr för 10000 skulle nog inte betala mer än 5500 ungefär

Köpte nytt i december:
D80 + 18-55VR + 55-200VR + väska + 2GB.
Tottibaletti: 7.600:-
Så du bör kunna pruta...

Om jag förstår rättt så har ju din "vän" själv bara betalat 6000 kr för kamera och objektiv:

Varför inte föreslå att du ska betala 4000-5000 för just kamera och glugg, och att han kan behålla "tillbehören"?

Jo men han vill sälja hela paketet tror jag eftersom han inte har någon användning för tillbehören...

Jag betalade 6990:- för D80,18-105VR,batterigrepp och ett 4GB minneskort.

I dec på Cyberphoto.

Sålde de inte d80 med kitglugg för bara 4995 kr i år på MediaMarkt? I vart fall, det är en gammal kameramodell och det finns ingen anledning att betala så mkt som ditt erbjudande, det är inte någon lysande affär. Skulle man räkna högt, dvs 70 procent av nypriset, så är ju redan det mer än tusen spänn under vad du skulle betala. Och då snackar jag ett aktuellt kamerahus, inte ett som presenterades för snart tre år sedan.

Annars kan du köpa en ny D60 för runt 5000kr.

Men den börjar nog bli svår att köpa då den utgått..

Jag menade att det är för dyrt att köpa
en beg kamera för mer än den kostade ny.

Jo men han vill sälja hela paketet tror jag eftersom han inte har någon användning för tillbehören...
Man får nog räkna med att en kameraväska har i stor sett inget värde alls på andrahandsmarknaden. Inte heller försäkringen. Uv-filter är ju en förbrukningsvara. Och minneskortet är, som sagt, inte alls värt så mycket som säljaren påstår.

För dig är ju alternativet att köpa kameran för 5000 kr av någon på FS:s annonssida.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar