Annons

Ska jag skaffa mellis?vilken isåfall?

Produkter
(logga in för att koppla)

OldSchool

Aktiv medlem
Tja!

Hade planerat att lägga vantarna på en Nikon D200, men har nu ångrat mig (tror jag) och börjat snegla på mellanformatsvärlden.

Jag har hittils bara plåtat småbild, och digitalt så förutom att jag använder 120film i Holgan är jag alltså helt nybörjare på allt vad mellanformat heter.

Jag har iaf fått för mig att jag vill ha en Mamiya. Jag kommer självklart att skaffa begagnat, hade tänkt mig att lägga ca 10lakan på kameran, är det för lite för att få en grym kamera? eller bör jag kanske lägga mindre pengar och skaffa nått billigare till att börja med?

eftersom jag är van vid moderna SLR och DSLR (+ att jag är lat) så vore det ganska trevligt med inbyggd ljusmätare och AF, men det är kanske för mkt begärt om man lägger 10 max 15tusen?

jag kommer själv scanna negativen.


Så vad tycker ni vad bör jag titta på, och hur mkt ska det kosta? I priset jag anget så hade jag tänkt mig att få iaf en glugg och andra tillbehör jag behöver för att börja plåta direkt.
 
Mamiya 7 är en härlig kamera som är smidig värre... Den praktiska fotograferingen fungerar som en småbildare,, ett annat alt är Pentax 6x7! (Den senare hade jag valt!!)

Om jag hade gått för en kamera med/för film så hade jag lagt ngr extra kronor i en BRA scanner. Jag tror att många nedprioriterar just scannern.

Sedan så tror jag nog att om ditt behov utifrån det önskade resultatet var konkret så hade du inte tvekat mellan så olika typer av kameror.


Mvh Niclas,
 
Mellis

Blev lite förvirrad av din rubrik... 'mellis' för mig betyder 'mellanmål', så självklart ska du skaffa 'mellis'! ;o)))

:: Susanne ::
 
mellanmål, eller mellanöl när man var ung :)



En dum fråga, på en kamera som Mamiya7II så är formatet 6x7, går det att köra vilken 120film som helst på den? sexan står väll för höjden på filmen eller bredden rättare sagt, och sju för längden?...att jag frågar beror på att filmen jag kör i min holga står det 6x6 på, betyder det att den inte går att köra på en 6x7 kamera utan att formatet blir 6x6...vet inte om jag fattar vad jag själv skrev nu :S
 
Yes, 120 är det rätta.

Bredden ger 7cm +.

Ett annat spännande alternativ är ju Fujis 6x9cm, med de har fasta objektiv. Men vilka härliga negativ/positiv!

Jag hade dock fortfarande valt Pentax 6x7 då jag gillar att hålla i ngt ordentligt. Relativt billigt också med normalobjektiv.

Mvh Niclas,
 
Pentaxen verkar vara mer det jag är ute efter, Mamiyan verkar vara nån slags större mätsökarkamera, medans Pentaxen verkar lite mer rejäl likt Mamiya 645 som jag också tittat lite på.
 
OldSchool skrev:
Pentaxen verkar vara mer det jag är ute efter, Mamiyan verkar vara nån slags större mätsökarkamera, medans Pentaxen verkar lite mer rejäl likt Mamiya 645 som jag också tittat lite på.

eehh...
jag ska direkt säga att jag har ingen egen erfarenhet av Pentax 6x7.

en god vän assade åt några olika modefotografer för några år sedan, de gillade pentax 6x7 det gjorde inte han..

De hade oftast med 4 hus.
två för fotografering
ett ombyggt för pollor
ett i reserv när ett av de andra gick sönder.

Praxis var att ett hus gick på reparation efter var ocg varannan fotografering.. tror det var laddningen och frammatningen som ofta klickade..

om du inte kört mellanformat tidigare så tror jag nog du får mer ut av någon annan kamera..

men men detta är ju hörsägen så ta det för vad det är värt..

/b
 
Ja, det låter ju høgst knepigt att en fotograf tillåter sig anvænda kameror som måste servas så ofta..:)

Jag tror också att alla fabrikat har sina problemindivider.

Jag vet om fotografer som kørt sina Pentax 6x7 i hela sina yrkesverksamma liv utan en enda service.

Hade jag haft plats i bagen så hade jag sedan længe ægt en 6x7 + ttl,prisma + 135mm macro + 105mm. Rejæla prylar. Blixtsynktiden ær væl endast 1/60 på den ældre pentax 6x7,, det ær vel kanske den enda svagheten i mina øgon.



MVH Niclas,
 
Jacob vP skrev:
Hej,
va det inte till och med så att blixtsync tiden endast var 1/30 för pentaxen??

/Jacob vP

Hmm, ja ja blir iaf lite osäker på min sak nu när du skriver "1/30"... Kanske har du rätt.

Jag håller en femma på 1/60 men skall inte lova ngt längre :)

Vad gäller Mamiya 7II så tror jag faktiskt att det är lite som skiljer ifrån den gamla/första versionen. Lite bättre säkare i den nya skall visst vara en detalj som är bättre. Så jag hade nog sett efter en beggad av den äldre versionen då jag inbillar mig att de har ett långt lägre pris.
65mm på 6x7 är rättså mycket vidvinkel. Jag personligen hade inte köpt ngt vidare än en 90mm som förstaobjektiv till en sådan.


Mvh Niclas,
 
har kört både fujis mellanformat och hasselblad men jag fastnade slutligen för mamaiya 645 afd! billiga gluggar och snabb autofokus.

om du dock vill ha autofokus och snäppet skarpade optik så välj en contax 645.
 
Varför inte en Pentax 645, mycket smidig, stryktålig och lättarbetad kamera, som en småbildare fast större format.

Mvh
L-G
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.