Annons

Ska jag lämna in min nya 20D för service? AF-problem?

Produkter
(logga in för att koppla)

backyslash

Avslutat medlemskap
Fick min nya kamera i fredags, en EOS 20D. Till denna köpte jag också ett EF 50/1.8 II. Började genast att testa lite och tyckte att jag inte lyckades med att få bilderna skarpa. Jag har förstått att det inte är helt ovanligt med fokusproblem på 20D så därför gjorde jag nedanstående test (1/200 sekund F/1.8). Jag tycker inte fokus hamnar där jag vill, men är det inom den s k feltoleransen?

Som grädde på moset så lyckades jag också under mina tester att välta ner objektivet i golvet så det gick i två delar, så jag kan inte testa mer just nu... :-(

Jag har dock kvar kit-linsen (18-55), men eftersom största bländaren är 5.6 så tycker jag det är svårt att avgöra om fokus är på rätt ställe med tanke på, i detta fall, det stora skärpedjupet.

Hur ska jag göra?
 

Bilagor

  • _mg_0240.jpg
    _mg_0240.jpg
    23 KB · Visningar: 839
Ok, finns det något bra sätt att testa med kit-linsen trots den lilla bländaren?..har liksom inget annat att tillgå...
 
Jag rekommenderar att du testar på ett annat sätt än att fota ett lutande plan. Eftersom fokuspunkten inte är en punkt utan ett litet område så blir det missvisande på det sättet.
Ställ upp några böcker, videofordral eller liknande med liten text eller ännu hellre steckkoder på. Ställ dom jämnt med inbördes avstånd i djupled och fokusera på den mittersta. På det sättet ser du lätt om det är den du siktat på som har bäst fokus eller inte, funkar också med kitobjektivet.
Hör av dig om du inte får till det så kan vi testa med mina gluggar.
 
..ok..det verkar helt klart som om det är objektivet som är boven i dramat här. Lyckades efter lite funderingar få till några test med samma metod som den första. Fick dock vinkla testbilden rejält mycket mer än 45 grader och gå väldigt nära för att få till ett kort skärpedjup.

Det råder väl ingen tvekan om att det är mitt numera trasiga objektiv som strular?...

..blir ju lätt att övertyga fotohandlaren om att gluggen inte fokuserar rätt när den är två delar...faan va klantig man är.

Testbilden tagen med 18-55:
 

Bilagor

  • fullins f-4.0 mer vinkel.jpg
    fullins f-4.0 mer vinkel.jpg
    49.1 KB · Visningar: 684
Senast ändrad:
Jag hade problem med min 20D och 50mm/1.8II. Den frontfokuserade med ca 10-12mm, dock så fungerade det perfekt med en annan 50mm/1.8II och ett par andra gluggar som jag testade.

Antar att det är samma sak som du råkat ut för.
 
Ja så verkar det vara...skönt att höra att nån annan har haft samma problem.

får väl lämna in gluggen för både reparation och kalibering.
 
Mina erfarenheter av 10D/20D i kombination av vad man har läst på fotosidan säger att det oftast är gluggen som felar. Även Nikon dras med detta problem, men hur skillnaden är mellan märkena har jag ingen bra uppfattning om.

När man leker med sökmotorn med olika stavningar på fokus/focus eller back/front-focus, problem m.m. så ser man att det figurerar lite överallt.

Att digitalkamerorna rent generellt avslöjar fokusproblem lättare verkar vara en anledning.
Man sitter och tittar på ett annat sätt med kortare avstånd och större förstoring än vad man normalt gjorde förr.
Även en del slarv verkar vara inblandat vid tillverkningen. L-objektiven verkar hålla fokus bättre över lag även om det finns exempel på undantag.
 
BugEyes skrev:
Jag rekommenderar att du testar på ett annat sätt än att fota ett lutande plan. Eftersom fokuspunkten inte är en punkt utan ett litet område så blir det missvisande på det sättet.
Ställ upp några böcker, videofordral eller liknande med liten text eller ännu hellre steckkoder på. Ställ dom jämnt med inbördes avstånd i djupled och fokusera på den mittersta. På det sättet ser du lätt om det är den du siktat på som har bäst fokus eller inte, funkar också med kitobjektivet.
Hör av dig om du inte får till det så kan vi testa med mina gluggar.

Lite ot, ursäkta. Blev lite intresserad av detta och måste av intresse ifrågasätta ditt påstående om att det inte skulle funka med lutande plan.
Håller med dig om att fokusering inte sker på en punkt utan i ett område (skärpeplan)med ett visst djup (skärpedjupet). Man kan se det som en skiva av det avbildade. Var du har centrum av planet bestäms ju av fokuseringen och djupet bestäms av bländare och avbildningsstorlek.

Om du då fotograferar en mall i 45 gr vinkel kommer (förhoppningsvis...) "centrum" av denna skiva att ligga på fokuseringspunkten. Övriga delar av skivan kommer att fördelas med 1/3 framför och 2/3 bakom fokuspunkten (vid korta avstånd fördelas det mer jämnt). Man kommer alltså att se skärpa både framför och bakom punkten, hur långt beror ju på förhållandena.

Därför påstår jag att metoden inte är missvisande, men man måste vara uppmärksam på hur man fotograferat.

Så resonerar jag kring denna metoden,tänker jag fel?
 
Du måste också ta hänsyn till AF-sensorns form och hur den läser på bildytan. Testa inte på ett lutande plan för du vet inte vart sensorn hittar fokus. Mittsensorn på 20D är stor och korsformad när man använder ljustarka objektiv. Möjligtvis kan du använda en yta som är i plan med kameran samt ett lutande plan någonstans i bilden där sensorn inte läser på det lutande planet. (www.dpreview.com gör sådana tester om jag inte minns fel bl.a på 20D)

Jag rekommenderar i första hand att du tar en bild på en tidning uppspänd på en vägg, med kameran absolut i rät vinkel mot planet. Använd bra belysning och stativ. Om bilderna blir skarpa då så kan du vara lugn och inte behöva gå vidare.
 
Ok, tack för svaret Jan-Olof.

Känns som både viktigt och intressant, så jag ska försöka fördjupa mig i detta.
 
Nu har jag tänkt...:)

Jag har använt denna test

http://md.co.za/d70/chart.html#BackFocus


Som jag ser det bör detta inte ge några problem med tanke på AF-sensorn mm, eftersom man ju mäter på det grova strecket i mitten av testarket.

Fördelen som jag ser det är att man får ett kvitto på om fokus ligger front eller back om man nu har problem. Och det är ju då man mäter, i alla fall jag.

Nästa tanke är: Om man inte kan fokustesta i t.ex. 45 graders vinkel borde man ju heller inte kunna fotografera i den vinkeln p.g.a. samma problem. Men det kan man ju, förutsatt att man är medveten om risken för felfokusering beroende på en massa olika omständigheter.
 
Verkar vettigt. Det gäller ju att man förvissar sig om att sensorn läser på strecket och ingen annan stans.


"tidningpåväggentestet" är ju enkelt att utföra, om det mot förmodan visar oskärpa kan man ju gå vidare med detta test.
 
..det krävs väl dock att man har ett objektiv med stor bländare för att "tidningstestet" ska vara relevant..?

jag får skarpa bilder med tidningstestet när jag använder kitlinsen med bländare 4..men frågan är om det skulle bli skarpt med, säg bländare 1.8.

alltså, visst måste man ha ett väldigt kort skärpedjup för att testet ska vara meningsfullt? eller har jag fattat det hela fel?
 
Skärpan är bra även på f:1,8 med 1,8/50mm det ser man på din första bild, dock är skärpedjupet kort. Jag antar att bilden är en detalj. Det kan vara så att AF-sensorn söker efter skärpa någon annanstans än på linjen.

Med kit-objekivet så är skärpedjupet större men sensorerna arbetar också på ett annat sätt när ljustyrkan är lägre än f:2,8
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.