Annons

Ska jag köpa en 40D/50D om jag har 400D

Produkter
(logga in för att koppla)

Rommel

Avslutat medlemskap
* Har ett 400D med BG.
* Har alltid fösökt undvika ISO 1600 så gott det går pga det höga bruset.
* Har ingen användning av snabbare fps.
* Tror inte jag behöver (eftersom jag aldrig använt det) spotmätning.
* Anser inte behöva använda den LCD som xxD har
* Ergonomi och knappar är inget problem eftersom jag har små händer.
* Behöver inte ha den känslan "Bra byggkvalité jmf med xxxxx"

Så prylbög som jag är men inga pengar.
Vad vinner jag om jag köper en 40D eller 50D?
Hur mycket bättre är egentligen bildkvalitén om man inte använder sig av ISO 3200 eller högre?

Dessutom hur många använder egentligen så höga ISO-tal? Man rekommenderar ju alltid så lågt som möjligt.

Ser nu att jag har ca 10 % ISO 1600 och 5 % ISO 800.

/Rommél
 
Vad har du för gluggar då?

Jag skulle lägga pengarna på gluggar.

Jag har nästan alltid haft en lowend canon då jag reser o lämnat den tunga o klumpiga 1Dmk2 hemma pga vikten.
Kört med 300D, 350D, 400D på flera resor och haft bra gluggar med mig.

Numer kör jag en 5D som resekamera.
 
Canon 50/1.8
Sigma 10-20
Canon 17-85 USM IS
Sigma 18-200/3.5-6.4

Nissin 622Di (blixt)
Canon BG-E3
3 batterier.

Så man blir lit etvungen att köpa nytt BG samt extra batterier om man köper ett nytt hus. Skönt meed BG vif porträttfoton.

Funderar på att köpa Sigma 105/1.8 Makro för makrofoto och porträttfoto

/Rommél
 
Om du inte stör dig så mycket på ergonomin i kameran så köp roligare objektiv. Jag har just bytt upp mig från 350D till 40D för att jag tyckte bättre om ergonomin i xxD.

Börja med att uppgradera objektiven. De ger mycket bättre bilder än en ny kamera. Köper du ljusstarkare objektiv så behöver du ju inte använda så höga ison heller. Har haft en 17-85 i några år. Den har bra zoomomfång men är inte rolig mellan 17-24. För mycket färgfel o distortion.
/Lars
 
Låter bra.
Var bara tvungen o höra så jag inte gjorde nåt "bara för att det är nyare så måste jag köpa det"
Det får bli ett makroobjektiv.

Tackar för att vara ett samvetsbollplank.

/Rommél
 
Tänkte bara ytterligare bekräfta ditt val. Med den kravspecen vinner du absolut inget på att byta till 40D.

Bruset på ISO 1600 är snudd på identiskt.

Skillnaderna ligger just på de områden som du inte behöver.

Lycka till med ett nytt makro!

Mvh
Anders
Som gick från 400D med BG till 40D med BG för jag ville ha en snabbare kameran (vilket jag fick) och en som gav mycket bättre bildkvalité (vilket jag inte fick).
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.