Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ska jag byta min EOS?

Produkter
(logga in för att koppla)
är mest en smaksak, känner du att du gillar nikon mer än canon ska du självklart byta. Det är ju ingen uppgradering utan bara ett systembyte.

Fotar du bara med 18-55 kit-linsen får du antagligen skarpare bilder med nikon då de har en klart bättre kit-glugg
 
Det har skrivits spaltkilometer om dessa frågor på detta forum..

För att någon ska kunna ge dig ett någorlunda vettigt svar på den frågan måste du berätta mycket mer bakgrund.

Grejen är att så gott som alla kameror i billig dslr-klassen producerar likadana resultat. Vad som är bäst är i detta fallet högst subjektivt, så varför då inte göra din egen subjektiva bedömning..?

Vad är det för fel på din 400d?
 
Jag skulle börjat med att gå till en fotoaffär och provat en Nikon, känn på knapparna och prova ta lite bilder.

Kännslan är viktig och rolig!

Kanske har du kompisar med Nikon, då kan man ju testa deras gluggar/blixtar.

Mitt bästa tips är nog att ha samma system som polarna, då kan man gratis testa ganska friskt!
 
Varför frågar du?

Är det nåt du inte tycker om?
Har någon sagt att Nikon är bättre?

Ska jag byta min Coca Cola mot en Pepsi Cola?
Varför frågar du?
 
Hej igen,

Rent marknadsmässigt så är Nikon D50 i stort sett död medan 400D är i högsta grad aktuell.

Därför bör du få en hyfsad hacka emellan om du byter även om du gillar D50.

D50 är en utgången modell, snikversionen av D70 och finns inte längre att köpa. Den är ca 1,5 generationer bakom 400D men går ändå att ta bra bilder med. D70 togs fram för att konkurrera med Canon 300D som är farfar till din kamera och det är där D50 befinner sig också.

Kort sagt, du byter ner dig ordentligt vad det gäller marknadsvärde. Trots det går det att ta bilder i värlsklass om du har det i dig men det beror då inte på märket utan på dig. Du har redan en bättre kamera så ge dig hän åt att använda den i stället för att fundera på en bedagad Nikon.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.