Annons

Ska ha utställning - lite funderingar

Produkter
(logga in för att koppla)
Måste man numrera och signera dom och varför?

Det är svårt det där med priser. Jag lever inte på det här och säljer inte alls många bilder. har bara sålt några stycken totalt. Är det inte bättre att ha låga priser och få sålt några istället för att inte få sålt några alls.

Men folk kanske är beredd att betala om dom gillar någon bild. Jag lägger väldigt mycket tid på mina bilder, både genom att åka omkring land och rike för att hitta bra platser, samt framför datorn.
Kanske man skulle höja priserna lite grann i alla fall.

Vore ju kul om det täckte bensinen i alla fall :)
Jag har själv funderingar på att ställa ut mina bilder, och för mig är det självklart att signera. Som fotande konstnär bör man signera. Gör man vernissage på sina bilder är man per definition konstnär som jag ser det. Om man mot förmodan skulle bli känd känns det ju dumt att inte ha signerat sina verk om kopior dyker upp. Jag har inget bra argument för eller emot numrering, men tänker själv numrera. Vet dock inte om jag ska ha mina bilder i serier om 10 eller 20 eller dylikt. Jag kan tänka mig att om en bild blir populär kan man höja priset på slutet när serien börjar ta slut (kanske är detta rent nonsens, men jag föreställer mig att det kan funka så, iaf om man börjar bli känd/erkänd).

Apropå pris så ta betalt efter kvalitet. Låga priser signalerar sämre kvalitet. Tro på dig själv, men inte för mycket. Prissättning är svårt. Men Björn har en poäng i att sätta ett högre pris. Det är lättare att gå ned i pris om man märker att bilderna inte säljer än att höja priset om bilderna säljer för bra, men att man inte tjänar något på dem. Man måste faktiskt räkna in tid och utgifter för resor i priset, annars är det ingen bra affärsidé. Ens som konstnär.

Jag tycker dina bilder håller mkt hög klass. Priserna varierar nog över landet. Kanske det inte finns så många köpstarka i dina trakter.
Själv fick jag bättre betalt i Stockholm jämfört med Göteborg.
Låga priser signalerar det värde man sätter på sitt skapande. Jag sätter ett hyfsat högt pris och om en presumtiv kund visat intresse för en bild men börjar tveka på grund av priset frågar jag hur mycket han vill ge. Och erbjuder rabatt ofta 20-30%. Det har funkat för mej.
men det finns fotografer som mer eller mindre ger bort sina bilder och det är inte bra för vare sig denne eller kunden.
Beträffande inramning så kör jag ofta med IKEA-ramar vid utställning, dom är billiga och prydliga. Men dessvärre inte så hållbara. Ibland sätter jag bara en passepartout på dvs ingen ram.

Jag har själv funderingar på att ställa ut mina bilder, och för mig är det självklart att signera. Som fotande konstnär bör man signera. Gör man vernissage på sina bilder är man per definition konstnär som jag ser det. Om man mot förmodan skulle bli känd känns det ju dumt att inte ha signerat sina verk om kopior dyker upp. Jag har inget bra argument för eller emot numrering, men tänker själv numrera. Vet dock inte om jag ska ha mina bilder i serier om 10 eller 20 eller dylikt. Jag kan tänka mig att om en bild blir populär kan man höja priset på slutet när serien börjar ta slut (kanske är detta rent nonsens, men jag föreställer mig att det kan funka så, iaf om man börjar bli känd/erkänd).

Apropå pris så ta betalt efter kvalitet. Låga priser signalerar sämre kvalitet. Tro på dig själv, men inte för mycket. Prissättning är svårt. Men Björn har en poäng i att sätta ett högre pris. Det är lättare att gå ned i pris om man märker att bilderna inte säljer än att höja priset om bilderna säljer för bra, men att man inte tjänar något på dem. Man måste faktiskt räkna in tid och utgifter för resor i priset, annars är det ingen bra affärsidé. Ens som konstnär.

bra poänger där Arne. Har ju satt lite högre priser än vad jag tänkte så nu håller jag mig till det tror jag.

Jag tycker dina bilder håller mkt hög klass. Priserna varierar nog över landet. Kanske det inte finns så många köpstarka i dina trakter.
Själv fick jag bättre betalt i Stockholm jämfört med Göteborg.
Låga priser signalerar det värde man sätter på sitt skapande. Jag sätter ett hyfsat högt pris och om en presumtiv kund visat intresse för en bild men börjar tveka på grund av priset frågar jag hur mycket han vill ge. Och erbjuder rabatt ofta 20-30%. Det har funkat för mej.
men det finns fotografer som mer eller mindre ger bort sina bilder och det är inte bra för vare sig denne eller kunden.
Beträffande inramning så kör jag ofta med IKEA-ramar vid utställning, dom är billiga och prydliga. Men dessvärre inte så hållbara. Ibland sätter jag bara en passepartout på dvs ingen ram.

Tack ska du ha. Är själv riktigt nöjd med bilderna jag valde ut att ha med på utställningen. Kände mig faktiskt lite stolt när jag stod och tittade på dom efter jag hade ramat in dom :)
Jag bor i ett litet samhälle i västra värmland och jag känner inte till någon landskapsfotograf här som säljer bilder. Känner nästan inte till några fotografer här faktiskt. Folk här omkring känner till mig och mina bilder.
Om det gör att jag ska ha högre eller lägre priser vet jag inte.

Det med att ge en rabatt ifall dom tvekar är ju en bra ide.

Ikearamarna tycker jag inte om. Dom är av plast och är ostabila.
Jag kör ramar från Rusta som är av trä. Dom har dessutom glasskiva . Tunga och stabila ramar och riktigt snygga. Billiga är dom också.

Numrering och signering borde leda till högre pris.

Och med en bekants erfarenhet i ryggen: Vad gör du om ett motiv blir jättepopulärt och du sålt slut dina 20 numrerade signerade exemplar? värt att fundera på, eller hur? du kan ju inte gärna börja sälja en ny serie med 20 numrerade bilder

Kul med en utställning, förresten, jag önskar dig all lycka med den

Numrering och signering borde leda till högre pris.

Och med en bekants erfarenhet i ryggen: Vad gör du om ett motiv blir jättepopulärt och du sålt slut dina 20 numrerade signerade exemplar? värt att fundera på, eller hur? du kan ju inte gärna börja sälja en ny serie med 20 numrerade bilder

Kul med en utställning, förresten, jag önskar dig all lycka med den

Är 20 exemplar någon sorts magisk gräns när det gäller numrerade bilder? Vem har sagt att jag inte kan sälja 1000 numrerade bilder?
jag har inte bestämt att bara sälja ett visst antal av varje bild.
jag vill sälja så många som möjligt :)
Är inte så insatt i hur man brukar göra. Känns mer som att det är kända fotografer som kan sälja ett få antal exemplar. Jag är ingen känd fotograf på det sättet. Vad gör mina bilder så unika att jag kan numrera dom och sälja dom dyrt?

Ja så har jag fått för mig att många resonerar och tänker. Kanske det är fel?

Numrering

Så här tror jag det ligger till:

När man numrerar brukar det vara en begränsad upplaga av bilden eller litografin eller dylikt. Det brukar stå t.ex. 47/250 vilket betyder att just detta exemplar är nr 47 och att det finns 250 framställda likadana exemplar, varken fler eller färre. Det betyder också att det inte kommer att framställas fler. Du ska också förstöra dina råfiler jpeg efter tryckningen. När det gäller litografier ska tryckplåten förstöras osv.

Om du vill sälja så många som möjligt, kan du inte numrera på detta sätt. Du får bara skriva 1,2,3 osv. Jag vet inte hur vanligt detta är och poängen är väl inte solklar heller.

Hör efter med något fotogalleri så får du nog bättre besked hur du ska göra.

Ok men då numrerar jag bara 123 och så vidare. Jag vill inte radera råbilderna nämligen.

Då kan jag hellre ha utvalda bilder senare som jag bara säljer i få exemplar. Men nu denna gång och utställning så säljer jag till dom som vill ha :)

Säg att jag vill ha numrerat ändå. Tex 25 av varje bild. Spelat det någon roll vilken storlek det är? Alla vill kanske inte ha samma storlek?

En sak till.
Om ett företag vill köpa en bild. Hur funkat det ned moms och så? Och kvitto och all sånt. Kan jag fakturera via frilans finans då och då sköter dom allt så det blir rätt?

Hej Andreas. På Skatteverkets hemsida finns en hel del att läsa om olika företagsmodeller och skatteregler. Här har du en länk där de beskriver lite om Hobbyverksamhet: http://www.skatteverket.se/download/18.353fa3f313ec5f91b95213/1369144681479/34411.pdf

Vad gäller numrering av bilder så skulle jag valt att bara använda en nummerserie oavsett storleken på bilden. Det finns ingen anledning att komplicera saker i onödan.

Du har mycket njutbara landskapsbilder. Det hade verkligen varit kul att få se din utställning men tyvärr så ligger Töcksfors alldeles för långt bort.

Lycka till!

Fin och stilren hemsida du gjort till ditt galleri. Loggan är också bra och fin. Hur har du gjort sidan? Har du gjort den själv? Använt hjälpmedel? Eller lejt ut arbetet?

Hej Andreas. På Skatteverkets hemsida finns en hel del att läsa om olika företagsmodeller och skatteregler. Här har du en länk där de beskriver lite om Hobbyverksamhet: http://www.skatteverket.se/download/18.353fa3f313ec5f91b95213/1369144681479/34411.pdf

Vad gäller numrering av bilder så skulle jag valt att bara använda en nummerserie oavsett storleken på bilden. Det finns ingen anledning att komplicera saker i onödan.

Du har mycket njutbara landskapsbilder. Det hade verkligen varit kul att få se din utställning men tyvärr så ligger Töcksfors alldeles för långt bort.

Lycka till!

Tack ska läsa där.
Jo jag bryr mig nog inte om storleken. Jag bara numrerar oavsett storlek.
Tack så mycket , :)

Fin och stilren hemsida du gjort till ditt galleri. Loggan är också bra och fin. Hur har du gjort sidan? Har du gjort den själv? Använt hjälpmedel? Eller lejt ut arbetet?

Tack så mycket . Jag gör min hemsida hos Portfoliobox. Finns färdiga mallar där om man vill ha. Olika design på startsida och gallerisidor, och hur man vill att bilderna ska visas och massa sånt.

Går att justera ganska mycket själv också om man vill och kan.

Ett allternativ är ju att bli Guldmedlem här på FS och få en egen portfolio där både bilder och uppgifter om bildstorlek, priser mm kan exponeras.

ja det funkar säkert bra. Tycker dock att portfolion här är ganska begränsad. Samt att man inte kan få
"sitt namn.se" till exempel.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto