Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ska göra jätteutskrift från 5D, behöver hjälp.

Produkter
(logga in för att koppla)

Dez

Aktiv medlem
Jag ska göra en bild på 3*2 meter från en fil från 5D.
Den ska monteras på en montervägg bestående av ramar om 70*100 cm. Totalt blir det 10 st 70*100 (5*70 cm på längden och 2*100 cm på höjden).
Hur ska jag klippa isär bilden i PS i lagom stora bitar?
Minsta betraktningsavståndet blir c:a 7 meter. Ointerpolerat blir det c:a 37 dpi. Hur mycket bör jag interpolera?
Hur och hur mycket ska jag skärpa bilderna?
 
När jag gör fototapeter brukar jag använda en plugin till PS som heter "Alien Skin Blow Up". Slutresultatet blir en bild i 100 dpi och i sin rätta storlek i centimeter räknat. Bilden kommer då att väga ca 270 mb.

Alien Skin är den bästa interpoleringsmetoden av alla jag testat.

Du kan också använda PS för interpoleringen, men det blir inte lika bra.
 
Hmm... Att betrakta en bild i 37 ppi på 7 meters avstånd borde motsvara att titta på en bild i 300 ppi på 85 cm (700*37/300).
Eller om man så föredrar, en bild i 2600 ppi på 10 cm (700*37/10) avstånd. Låter inte direkt som något att vara orolig för!
 
Jag är mest bekymrad för hur jag ska kunna klippa isär bilden i lagom stora bitar som var och en ska bli till 70*100 cm.
 
Ursäkta?
Vill inte förstöra kreativiteten i tråden men vill undra lite försiktigt om inte du bara kan lämna bilden för utskrift och tillskärning till någon av firmor som gör sånt här hela dagarna. Min (begränsade) erfarenhet av dessa firmor är att de är hyfsat billiga i förhållande till att göra jobbet själv.
MVH:
Garbis, Aneby
 
Men hallå!
Jag vill göra 10 delar som var och en är 70*100cm.
Det är alltså i datorn jag vill klippa isär bilden i lagom stora bitar ;)
 
Adobe Image Ready har val nån funktion för att göra slices? När jag tänker efter så tror jag photoshop har någon sådan funktion inbygd också, när man sparar finns det iaf något val för slices. Men jag kan tyvärr inte berätta hur den funkar, då jag aldrig har använt den funktionen, och inte har photoshop på min nya laptop.
 
En sak som slog mig är oxå, ska man klippa bort en remsa av bilden som är lika stor som ramarna är tjoka. Sär tex om det hamnar en fotboll mitt i skarven och man betraktar bilden på avstånd, då blir den långt ifrån rund om man inte klipper bort en remsa....eller har jag fel?
 
Andreas om du är osäker tycker jag att du ska använda en firma som kan hjälpa dig med att ta din interpolerade fil på bästa sätt få den till 10 st 70*100cm monterade bilder. Det finns många företag som har det som sin specialitet att ta fram den här typen av bilder för montrar.

Om du redan vet vilken firma som ska göra printningen tycker jag att du ska fråga dom hur de vill ha det. Ibland vill de själva göra en del av jobbet för att vara säkra på att resultatet blir så bra som möjligt. Ju mer du gör desto mindre kan du klaga på om resultatet inte blir som du förväntat dig.
Å andra sidan kan du kanske spara nån krona.
 
"Slices" i Photoshop kan fungera, men det har jag aldrig använt så jag kan inte säga hur man gör.

Om du har tillgång till InDesign och Distiller kan du fixa det relativt enkelt. Börja med att ange ditt format i ID (3x2 m) och montera in bilden. Sedan gör du en utskrift till en Postscripfil i läge "tile". Där kan du bestämma vilken storlek varje del ska ha, dvs 70x100 cm. Då får du en Postscriptfil på skrivbordet som du sedan kan göra en PDF av i Distiller som du kan printa.

Lite bökigt och kräver en del kunskap, men det fungerar.
 
Du vill alltså göra så här:

Källkod:
+---+---+---+---+---+
|   |   |   |   |   |
|   |   |   |   |   |
|   |   |   |   |   |
+---+---+---+---+---+
|   |   |   |   |   |
|   |   |   |   |   |
|   |   |   |   |   |
+---+---+---+---+---+

Enklast är väl att i t.ex. Photoshop lägga upp stödlinjer enligt detta format och sen klippa och klistra, eller beskära.

En notis: om varje delbild är 70*100 cm så kommer totalsumman att bli 3,5*2 meter, alltså en halvmeter längre än du vill ha den. Alltså måste du ta hänsyn till det. Antingen tappar du lite av bilden på höjden, eller så får du utöka med tomt utrymme på sidorna.
 
Precis så.
Vid närmare eftertanke ska det nog bli 4*70 brett och 2*100 högt. Får beskära lite på längden.
Ska titta i PS få se.

Tack för länken. Ska spana in det oxo.
 
Ghaaaah, det har är ju "jättelätt" om man har Photoshop framför sig. Vet ungefär hur man gör i teorin men saknar vettigt bildprogram på jobbet.

Din originalbild från 5D är väl 3:2-format va?

Jag får det nya formatet till 7:5. Men det är inte så jättestor skillnad.

Men jag kan förklar lite hur jag skulle tänka.

1. Skapa ett nytt dokument i Photoshop som är lite större i pixlar än originalbilden. Kanske 50 pixlar extra åt alla håll.

2. Markera halva bilden horisontellt sett och dra ifrån så att den friläggs.

3. Ställ in markeringsverktyget på ratio 7:10 och dra uppifrån och ned i den ena halvan. Då kommer du få en markering så stor som motsvarar hur stor varje bild ska bli.

4. Markera 4 st så stora areaor i den övre samt den undre. Dra ifrån så att alla friläggs.

5. Spara varje bild separat genom att markera lite utanför varje bild och flytta sedan en pixel så kommer markeringen "sugas fast" runt bilden där det finns information.

6. Interpolera varje bild för sig.

Kommentarer?
 
Så här blir måtten från originalfil (EOS 5D). Jag gjorde precis som jag beskrev ovan.

Det rosa är alltså det som får skäras bort på längden.
 

Bilagor

  • karta.gif
    karta.gif
    4.6 KB · Visningar: 303
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.