Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ska göra en logo till en bil! Hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Daneiz

Aktiv medlem
Hej!
Jag sa göra en logo till en persons firmabil!
Jag har ideer men skulle behöva lite allmäna råd
kring hur jag ska göra i PS.
Bara lite tips från er som har erfarenhet av detta.
Vet inte ens om jag ska ta en bild utan göra allt i
PS.
Den ska till tryck och uppförstoring såklart.
I vilket format ska jag arbeta med den!
Andra tips om vart jag kan hitta typutsnitt osv vällkommnas!

MVH daniel

Det borde du väl göra i vektor-format, dvs Illustrator snarare än photoshop?

Förresten, "typutsnitt"? Det heter väl typsnitt (font på engelska).

Hej!
Jag sa göra en logo till en persons firmabil!
Jag har ideer men skulle behöva lite allmäna råd
kring hur jag ska göra i PS.
Bara lite tips från er som har erfarenhet av detta.
Vet inte ens om jag ska ta en bild utan göra allt i
PS.
Den ska till tryck och uppförstoring såklart.
I vilket format ska jag arbeta med den!
Andra tips om vart jag kan hitta typutsnitt osv vällkommnas!

MVH daniel

Finns massor med gratistypsnitt, googla och tanka ner.

Logotyp...de flesta jobbar med vektorgrafik.

Vad har du för verktyg? PS är inte optimalt...

Hur fick du uppdraget om du inte håller på med sånt? :)

Hej, det är en kompis som vill ha hjälp och jag tänkte att det är ett utmärkt tillfälle att lära sig!

Vilket programm rek. du?

Illustrator är som Ola sa bäst när det gäller loggor och annan grafik. Om du inte har tillgång till det fungerar även Indesign för det ändamålet (exportera till PDF). Annars kan det fungera i andra program som har möjlighet att exportera PDF. Pixelgrafik (PS) är inte att rekommendera till detta ändamål.

Är det en enkel textlogo med kanske lite färg och någon enstaka form så kan du klara dig med Photoshop men då bör du göra logotypen i det faktiska formatet. Alltså - måtta på bilen hur stor den kommer att bli och skapa ett dokument som motsvarar detta. Gör du sedan text i Photoshop CTRL-klicka på lagret med texten/objekten och gör om markeringen till en bana. Spara sedan filen som en tiff, psd eller eps, kanske rent av pdf så kan banan hänga med och det hjälper tryckeriet att skära ut din text/grafik eller vad det nu är. Har du då gjort den i 100 % skala så kan det funka finfint ändå - speciellt om objekten är svarta eller vita eller någon annan vanlig färg. Och viktigt - enfärgade (alltså inga toningar och sånt...). Då spelar det nämligen ingen roll vilken typ av grafik det är eftersom de ofta redan har rullar med folie i de vanligaste färgerna som de skär ut från och sedan monterar.

Allt går att lösa men det är långt ifrån alltid vägen dit är enkel. så... beroende på vad du har för vana av liknande jobb - tänk över om du är redo att ta på dig utmaningen. Lycka till oavsett!

Tack för alla era svar. vi får se hur jag gör! Har Moderskeppet något kursskiva med sånt här eller? MVH

Det beror på vad du skall ha för dekor. Jag arbeter på ett företag där vi nästan uteslutande gör fordonsdekor och kan ett och annat om själva tekniken.

Du måste skilja på utskuren dekor och printad sådan. Är det utskuren dekor så underlättar det både för din plånbok och för leverantören om du lämnar vektoriserade filer. Dvs PDF, EPS eller AI. Finns några fler men ovanstående är vanligast. Dessa tillverkar du i program såsom Illustrator mfl.

För printad dekor så blir det vanligtvis enklast om du levererar bilder i sRGB och 300dpi. Kraven skiljer från printer till printer men med dessa grundkrav så borde samtliga leverantörer klara av biffen.

Vad är då skillnaden mellan printad och utskuren dekor? Printad antar jag att samtliga här på forumet förstår vad det är. Helt enkelt en printad bild på en vit självhäftande bakgrund. Vanligast är PVC baserade folier. Utskuren är en annan sak. Den är utskuren i redan färgade folier. Kan vara i många olika färger och då bygger man upp bilden av olika folier i lager. De skärs ut separat och sätts ihop före monteringen på fordonet på ett så kallat appliceringspapper.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar