avslutad120828
Avslutat medlemskap
Har en Tri-X 400 i kameran, som i sin tur är ställd att exponera efter Iso 1600. Således ska jag framkalla filmen som vore den en 1600-film, men här kommer funderingarna in, även om detta blir en testrulle för att se om resultaten blir vad jag vill:
* Motiven är tagna i miljöer med dåligt/befintligt ljus.
* Jag tänker framkalla i D76 med 1:1 och tiden 13.25 minuter vid 20 grader.
Så långt allt väl. Vad vill jag uppnå?
Jag vill helt enkelt ha negativ med väldigt hårda kontraster...svart får gärna vara riktigt svart.
Kan detta vara ett sätt att uppnå det jag strävar efter?
Ska jag kanske förlänga framkallningstiden ytterligare?
Har läst mängder med trådar om filmpressning men vill ha lite klarhet i vad som gäller. Jag kan ju exponera en film efter 400 och framkalla under längre tid, då får jag väl också ett "hårdare" negativ? Blir det per automatik ett hårdare negativ om man underexponerar två steg men framkallar enligt rekommendationerna (dvs. vad jag precis tänker göra)? Eller bör jag alltså förlänga tiden ytterligare nu när jag underexponerar...?
Tacksam för en liten utredning!
* Motiven är tagna i miljöer med dåligt/befintligt ljus.
* Jag tänker framkalla i D76 med 1:1 och tiden 13.25 minuter vid 20 grader.
Så långt allt väl. Vad vill jag uppnå?
Jag vill helt enkelt ha negativ med väldigt hårda kontraster...svart får gärna vara riktigt svart.
Kan detta vara ett sätt att uppnå det jag strävar efter?
Ska jag kanske förlänga framkallningstiden ytterligare?
Har läst mängder med trådar om filmpressning men vill ha lite klarhet i vad som gäller. Jag kan ju exponera en film efter 400 och framkalla under längre tid, då får jag väl också ett "hårdare" negativ? Blir det per automatik ett hårdare negativ om man underexponerar två steg men framkallar enligt rekommendationerna (dvs. vad jag precis tänker göra)? Eller bör jag alltså förlänga tiden ytterligare nu när jag underexponerar...?
Tacksam för en liten utredning!