experimentera är mitt tips. Fota från sidan, framifrån, bakifrån, krälande på golvet (som någon sa), tryck upp kameran så nära bandet som möjligt. En av mina favoritbilder så hade jag mickstativet ungefär 5 cm från objektivet, medan sångaren stod och hoppade mindre än en halvmeter framför mig. Då hade jag visserligen ett fisheye, men ändå. Kom ihåg att ta både nära bilder och bilder på flera medlemmar samtidigt. Var inte rädd för långa slutartider, så man får lite rörelse från trumstockar, gittarhänder och övriga snabba rörelser. Försök få med publiken på en del bilder.
Angående exponering, så kör på så högt ISO som möjligt.. 1600-3200 brukar vara normalt, 800 om det är stark belysning. Spotmät mot ansikten och exponeringskompensera med +1-2 .. Ta mycket bilder, men var inte rädd för att vänta in rätt ögonblick.
Materialmässigt, så räcker säkert ditt standardobjektiv, men som anders säger, så är det bra med ljusstarka fasta gluggar, eller eventuellt zoomar med fast ljusstyrka. Då kan man ställa in exponeringsvärden manuellt och slippa tänka på ljusmätningen. Går annars också, men då får du inte zooma, då bländaren ändras.