Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ska fota på en spelning - tips?

Produkter
(logga in för att koppla)

robilibob

Aktiv medlem
en kompis band spelar på ett uteställe nu i helgen och han har bett mig att fota lite åt honom. Förhoppningsvis lite bilder de kan lägga upp på deras hemsida.

Jag har en nikon d70, med 18-70-objektivet. Någon som har några tips på vad hur man ska göra och inte göra, eller är det bara slänga kameran i automatikläget och börja trycka?

digitalt-testa

Det är väl bara och testa och se hur bilderna blir. Jag tror dock att du får underexponera (exponeringskompensation) med 1-2 steg för att ansikten och andra ljussatta detaljer inte ska bli utfrätta. Jag fotade med en coolpix 4500 i somras på en konsert och jag fick använda exponeringskompensation -2 steg för att bilderna skulle bli bra. men det beror ju mycket på hur mätaren i din kamera funkar. Annars kan du ju mäta på ansikten hos artisten/artisterna och se vilket värde som gäller (det bör bli någorlunda rätt då). Här är tre bilder från Hasslö Musikfestival och Blekinges egen Visrockare NO 1 här
Lycka till

Bilder innan spelningen när band sound-checkar, snackar o dricker öl brukar bli mer intressanta än bilderna från spelningen...

mitt tips är att köpa ett 50mm f/1,8 för 1500 spänn för att få koooorta slutartider. du kan dessutom ha det till en massa annat kul.

ett annat tips är att foto från sidan, dvs upp med dig på scenen och fota och kräla gärna runt lite också på scenen. avsluta med skydive. kan ju bli coolt om du hoppar baklänges ut o fotar. passa på att inhandla hjälm också förresten.

experimentera är mitt tips. Fota från sidan, framifrån, bakifrån, krälande på golvet (som någon sa), tryck upp kameran så nära bandet som möjligt. En av mina favoritbilder så hade jag mickstativet ungefär 5 cm från objektivet, medan sångaren stod och hoppade mindre än en halvmeter framför mig. Då hade jag visserligen ett fisheye, men ändå. Kom ihåg att ta både nära bilder och bilder på flera medlemmar samtidigt. Var inte rädd för långa slutartider, så man får lite rörelse från trumstockar, gittarhänder och övriga snabba rörelser. Försök få med publiken på en del bilder.

Angående exponering, så kör på så högt ISO som möjligt.. 1600-3200 brukar vara normalt, 800 om det är stark belysning. Spotmät mot ansikten och exponeringskompensera med +1-2 .. Ta mycket bilder, men var inte rädd för att vänta in rätt ögonblick.

Materialmässigt, så räcker säkert ditt standardobjektiv, men som anders säger, så är det bra med ljusstarka fasta gluggar, eller eventuellt zoomar med fast ljusstyrka. Då kan man ställa in exponeringsvärden manuellt och slippa tänka på ljusmätningen. Går annars också, men då får du inte zooma, då bländaren ändras.

man tackar för svaren:)

angående högt ISO, är det för att jag ska kunna använda kortare slutartider? Är det inte risk att bilden blir för grynig då?

ja för att få korta slutartider. lite kan du väl trycka upp den innan det brusar för mkt? vet inte hur mkt d70 orkar med. jag föredrar iaf ngt brusiga bilder före suddiga bilder.

Precis, för att du ska få kort slutartid och skarpa bilder.

Acceptabla 1/60s på iso 3200 är 1/8s på iso 400...

-Och även om det kan ge intressanta bilder kanske man inte vill ha alla bilder utsmetade och oskarpa.

Gryn/brus är en bieffekt man får leva med för att få ok slutartider.

Kör bilderna igenom brusreduseringsprogram så får du bort mesta grynet/bruset.

Lycka till

robilibob skrev:
angående högt ISO, är det för att jag ska kunna använda kortare slutartider? Är det inte risk att bilden blir för grynig då?
Just det, glömde att säga att du kan glömma blixten hemma, eller stänga av den inbyggda. Den kommer med all säkerhet inte behövas. Därför behövs ett högt ISO-tal för att få någorlunda snabba slutartider (Räkna inte med mer än 1/30-1/60s på minsta bländaren i ISO 1600). Visst får du mer korn (eller brus), men exponerar du korrekt kommer det vara helt acceptabelt. Bättre det än inga bilder alls, eller stela och tråkiga blixtbilder.. ;-)

Jag har tagit bilder från en föreställning av Läderlappen med min Dynax 7D inställd på 3200. Det brus som blir tycker jag bara är snyggt. Jag har kunnat stå längst bak i lokalen och plåta med ett telezoom, vilket ger en del bilder fint perspektiv.

http://goto.glocalnet.net/johan_hackman_photo/index.htm

Apropå blixt (som jag aldrig använder) diskuterade vi häromkvällen gränserna för manipulation. Någon föreslog att om fotografen flyttade ett äpple på ett bord skulle det kunna ses som en manipulation. Lite långsökt kanske, men om man inne på det spåret vill jag hävda att användande av blixt är en grov manipulation.

Johan Hackman

Jag har bara erfarenheter av att plåta spelning med analog kamera och ISO800 Neg-film men så här tror jag att du kan få rätt bra resultat:

Ställ in så lång slutar tid som du klarar att hålla och största bländaröppning sedan så spotmäter du på de som vill plåta och ställer upp ISO/känsligheten så att du får en bra exponering (runt 800 bör räcka om du kan hålla 1/60-1/30). Förslagsvis så ställer du in exponeringen efter de värden du får då scenbelysningen lyser upp motivet. Sedan är det bara att förfocusera och trycka av när ljuset stämmer.

Det är ju lite lättare att lyckas med negativ färg då det inte är lika känsligt för underexponering och kan "räddas" i kopieringen.

M

Spotmätning är väl att rekommendera och så snabb slutartid som möjligt. Lite brus spelar väl ingen roll, speciellt inte i svartvitt.

ANNONS