Annons

Ska de betala en gång till?

Produkter
(logga in för att koppla)

Stefan Karlberg

Ny medlem
Hej,

har sålt några bilder till en firma som använde dem till sin produktkatalog år 2004.

Till årets katalog har de tryckt upp samma katalog igen men med några små ändringar av produkter, texter, priser och så..

När de köpte bilderna av mig var det för att använda dem till år 2004 års upplaga av katalogen. Inget annat.

Tänkte kolla om ngn vet vad som gäller.. Räknas det som samma katalog ( år 2004 och år 2005' s version) eller som två olika nu när man ändrat vissa detaljer. Min tanke är förstås att kunna fakturera en omgång till..

Tacksam för svar,
Stefan

Nej, om du kommit överens med dem att bilderna var avsedda för den upplagan som 2004 års katalog trycktes i, så skall de betala samma summa igen som förra gången. Eller ja, egentligen mer, eftersom priserna har gått upp sedan förra året. Men tag kontakt med dem och förklara att bilderna inte är friköpta (hoppas ni har någon form av avtal). Så, ja, du kan fakturera en gång till.

Det finns inget skriftligt avtal dessvärrre. Hur påverkar det mina chanser?

Faktum är att jag förbjudit dem att använda bilderna till årets katalog men de hävdar att det är förra årets katalog som bara getts ut i flera exemplar till i år..

eftersom de ändrat i katalogen så är ju frågan om dom kan hävda att det är samma katalog som förra året..

Har ni kommit överens om hur många exemplar katalogen fick tryckas i? Om in har det, och denna gräns är nådd/passerad så är det enkelt för dig.

Annars får du gå på innehållet i katalogen: jag tycker inte att man kan påstå att det är samma katalog om man ändrat i den. Fast det finns en flytande gräns, om de ändrat uppenbara felaktigheter skulle jag anse att det trots allt var samma katalog.

Det kan ju dock finnas ett lite fult sätt att få veta hur det ligger till: be en kompis ringa företaget i fråga och be dem skicka årets katalog (spela gärna in samtalet så att båda parterna hörs). Om han får något utan vidare är det årets katalog och inte förra årets.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar