Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ska bygga mörkrum. har lite frågor:

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus_C_N

Aktiv medlem
Hejsan.

För ett tag sedan lade jag in ett inlägg om att jag plus några vänner ska bygga ett fotolabb.

Nu har vi äntligen presis börjat och leta efter lokal, om vi hittar en bra ska vi sätta igång 'direkt'.

vi hade ett litet möte aldeles nyss, och kom fram till några frågor, vi inte kunde svara på själva:

Hur natur 'ovänlig' är den sk kemin ?
dvs: Kan man 'dumpa' kemin genom det vanliga avloppet?

Enl. vad jag har kunnat läst till mig är det 'farligaste' silvret, och det är i liten koncentration i kemin.och att man ska kunna hälla ut det i avloppet.
-------------------------------------------------
ev. har vi en lokal intill hundagiset jag arbetar på, kan hundarna skadas av kemin(själv tvivlar jag starkt,men jag kan ha fel)?
-------------------------------------------------

Stort tack på förhand
Magnus Nygren

Jag samlar upp ALL kemi jag använder i mörkrummet och transporterar den i dunkar till soptippen i min kommun. De skickar den sedan vidare för destruktion.

Det skulle aldrig falla mig in att hälla ut kemi i avloppet.

Magnus_C_N skrev:

Hur natur 'ovänlig' är den sk kemin ?
dvs: Kan man 'dumpa' kemin genom det vanliga avloppet?
1. Det beror på vilken kemi du använder. Det är stor skillnad på, till exempel X-tol (inte så farlig) och HC-110 (på med skyddshandskarna!).

Men:

2. Nej du skall inte dumpa någon kemi i avloppet.

Som privatperson/hobbyfotograf får du lämna spillkemi kostnadsfritt på kommunens uppsamlingsplats. Gå till en bensinmack och be att få rota igenom deras soptunna efter tomma spolarvätskedunkar. Fyll dessa och skriv på dem vilken kemi de är fyllda med.

-- MW

Kemi ska väl aldrig ut i det allmänna avloppet. Kontakta Stena Kemi för ett kontrakt om miljövänlig destruktion så får ni deponidunkar som sedan hämtas / byts ut fortlöpande.

Det gör troligtvis betydligt mer för miljön om man cyklar några minuter till jobbet i stället för att ta bilen.

Ja, du kan hälla ut kemin i avloppet om du inte bedriver firma.
Bäst är givetvis om man kan märka det och lämna det till miljöstation. Om man gör det kan du skära upp en dunk och låta vattnet dunsta, så behöver du inte åka så ofta.

Kemin är inte jättegiftig i dag men du skall hålla fingrarna borta från all sorts toner, de är helt enkelt inte nyttiga pga syror och gifter.

Vad gäller fotokemi så råder det tyvärr ingen tvekan om vart den skall när den är använd: till din kommuns återvinningsdepå. Och detta är helt oberoende av om man har företag eller ej. Det är bara att ringa sin kommun eller länsstyrelen.
Själv har jag dunkar som är märkat och lämnar in dom allt efter som.
Vad gäller sk. deponikostnad så är reglerna olika i kommunerna. Men som skrivits tidigare kan företagare få en avgift.
För mig är det naturligt att värna om naturen.

På Photax hemsida, under mörkrumsprodukter och kemi, står en liten faktaartikel om fotokemi som kan vara intressant att läsa. Fotokemi i de låga koncentrationer som det gäller är egentligen ganska harmlös, men vissa ämnen som metol kan vara allergena. Hydrokinon i framkallare klassas som cansererogent men det påvisades när råttor tvångsmatades under lång tid med höga koncentrationer och skulle den risken föreligga med de små koncentraioner som finns i framkallare skulle den säkerligen inte få säljas. Selenent i tonare finns ju i mat och på apoteket kan man köpa selentabletter. Givetvis ska man inte nonchalera risker eller t.ex dricka fotokemi och har man möjlighet att lämna in på miljöstationer ska man givetvis göra det, men ett uttdrag ur texten kan vara kul att göra:
"KaliumFerroCyanid: Ingår i vissa Tonare, märkta med ”dödskalle och allt”. Används också som Anti-klump-medel i t.ex. Salt. Titta på närmaste salt-förpackning (E536) !"

Erik Schalin skrev:
Det gör troligtvis betydligt mer för miljön om man cyklar några minuter till jobbet i stället för att ta bilen.

Ja, du kan hälla ut kemin i avloppet om du inte bedriver firma.
Bäst är givetvis om man kan märka det och lämna det till miljöstation. Om man gör det kan du skära upp en dunk och låta vattnet dunsta, så behöver du inte åka så ofta.

Kemin är inte jättegiftig i dag men du skall hålla fingrarna borta från all sorts toner, de är helt enkelt inte nyttiga pga syror och gifter.

Finns det nån lista på vad som är godkänt att hälla i avloppet?

Såg en tant på TV som sa att hon och hennes gubbe hällde uta allt kladdigt snusk som målarfärg och motor-olja i toaletten, för då bara försvann det.

Erik Schalin skrev:
Jag har för mig att Proffskopia sa att de får ca en spann silver per 2 år för ca 5-10 år sedan av sin filmframkallning.

Blir väl lite kosing av det med dagens silverpris som jag tror ligger högre än guld?

Från Photax...

Från Photax hemsida under rubriken"Materials Safety Data finns följande bl.a om Calbe R09,Filmframkallare:
"13 Avfallshantering
· Product:
· Recommendation
Skall lämnas till kommunens avfallsanläggning för destruktion.
Får ej hällas ut i avloppet.
Måste hanteras enligt gällande lagar och förordningar.
· European waste catalogue
09 01 01 water-based developer and activator solutions...."
Det är bara att via Photax länkar gå in på Ilford,Kodak och Tetenal`s sidor så kan man lätt konstatera att man inte anser att fotokemi skall ut via avloppet.

Vad gäller andra saker som att ha färg och motorolja i avloppet så är det olagligt.
Källa: Naturvårdverket.

Senast ändrad:
Erik Schalin skrev:
Det finns ingen lag som har ngt förbud i fotosammanhang.

För övrigt vet jag inte.
Kontrollera med komunens tekniska kontor.

Konstigt att det skulle vara tillåtet att hälla ut all möjlig skit bara för att man håller på med foto.

Ja, silver ja...

Jo en annan som är med sedan "forntiden" håller på att bygga upp en förmögenhet på allt silver.Varje gång går pengarna till Lichtenstein. Där skall jag bo och skaffa mig det största DIGITALA MÖRKRUMMET som världen har skådat.
De ni!!!

David G skrev:
Konstigt att det skulle vara tillåtet att hälla ut all möjlig skit bara för att man håller på med foto.
Men det är OK om du åker bil?
Eller varför inte att du vill ha värme när du är inomhus?

Näe man måste se saker i sitt sammanhang. Var gör din insats mest nytta?

Jag antar att det inte är tillåtet att dumpa olika kemikalier medan man kör bil.
Tror det är så att bilen kan bli underkänd vid besiktningen om den läcker för mycket olja från motorn.

Tycker forfarande att det låter konstigt att det i sammanhanget foto-framkallning skulle va helt fritt att hälla ut vilka kemikalier som helst i avloppet.

David G skrev:
Jag antar att det inte är tillåtet att dumpa olika kemikalier medan man kör bil.
Tror det är så att bilen kan bli underkänd vid besiktningen om den läcker för mycket olja från motorn.

Tycker forfarande att det låter konstigt att det i sammanhanget foto-framkallning skulle va helt fritt att hälla ut vilka kemikalier som helst i avloppet.
Så fort motorn startar så dumpar jag mer eller mindre förbränd bensin i naturen. Och det är helt lagligt.

Nä det är inte konstigt för du kan inte kontrollera om det efterföljs. Men var & en kan ju ändå vara medveten och göra det lilla man kan.

Tackar för svar, det var just på photax hemsida jag fick uppfattningen att man kunde hällaut det, men det blir och samla ihop och lämna till destruktion.

Några sade någonting om toner och liknande skulle kunna vara farligt, toner och dom andra farliga kemin, är det från/till färg framkallning ?
isf kan jag säga att vi inte kommer syssla med färg, det har man ju det digitala till ju :)

ANNONS