Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ska beställa en Epson perfection 4990, gör jag rätt?

Produkter
(logga in för att koppla)

pwrdesign

Aktiv medlem
Hej!

Jag sitter med fingret på avtryckaren och ska beställa en Epson perfection photo 4990.

Jag fotar en hel del, ca 10 rullar/månad, mellanformat, både Dia, negativ färgfilm och svartvit film.

I 9 fall av 10 så behöver jag enbart få filmen framkallad samt kontaktkarta/råkopia/digitalt för att granska och eventuellt lägga upp på hemsida. Vid utställningar eller de få ggr vänner vill köpa bilder så förstorar jag självklart upp.

Det har blivit himla dyrt den senaste tiden, 150-200:- för att få kontaktkarta/råkopia/digitalt, så nu har jag bestämt mig för att skaffa en scanner. PÅ det viset behöve rjag ju bara betala 49-69 kr för framkallningen och så kan jag scanna själv. De scanningsförsök jag gjort förut på jättegammal scanner avbröts pga damm på negativen, något som Digital Ice verkar kunna reda bot på?

Tänker jag i rätta banor?
Även om scannern kostar ca 5000:- så tjänar jag ju in det på ca 30 rullar.

Mvh Patrik
 
Hejsan!

Har själv den scanner du pratar om och är jättenöjd. För web-bruk är den perfekt och arbetar dessutom snabbt. Ju större filmformatet är desto bättre resultat.

Testar just nu att scanna mitt material för Antarktisbok som kommer i höst, återstår att se om de även klarar de krav som ställs då. Kan hur som varmt rekommendera 4990:an.

Mvh/Erik
 
Låter bra det!
Då tar jag och slår till?

Mitt största problem förut var som sagt damm...
Hur pass mycket jobb lägger du ner innan scanning?

Blåsning med tryckluft osv?

Eller litar du fullt ut på digital ice?

Mvh Patrik
 
De riktigt dyra scannrarna har ju något system som för undan damm. Jag försöker vara så noga jag kan med att rengöra både bilder och scanner, men det är lite jobb. Viss tid får också ägnas åt att pricka bilderna i efterhand. Digital ice använder jag inte alls.

Mvh/Erik
 
Hej!

OK, men vad jag hört är att Digital ICe inte ska ha samma förstörande effekt som de mjukvarubaserade damm och rep borttagningsåtgärderna som de billigare scannrarna har?

Det är pga digital Ice jag skaffar 4990, annars kan jag lika gärna gå ner ett steg.

http://www.asf.com/gallery/ice/film/

Mvh Patrik
 
Glöm inte att Ice inte funkar på traditionell svartfit film. Det fungerar dock om du kör svartvit C41-film.
 
Jag fick nyss min 4990 (igår) och har inte hunnit testa så mycket, men Digital ICE är grymt! Och jag har inte låga krav. Det funkar verkligan jättebra på min Coolscan V ED. Jag hoppas att det är lika bra på 4990.

Självklart måste man vara noggrann när man tar bort damm, men allt damm (och minirepor) är nästan omöjligt att få bort utan klonverkyget. Om man inte har en trumscanner då...
 
Du blir säkert nöjd med en 4990. Själv har jag en 3170 och är helnöjd, jag får ut ca 14Mp från småbild med den. Å den är ju inte bara bra för foton...
 
Har 4870, tyvärr tycker jag att den inte funkar bra till småbild.

till mellanformat är den dock underbar
 
Tack för era åsikter!
Tyvärr hinner jag inte hämta den på Dialect innan jag åker till korsika (om 10 timmar), så jag får ta den när jag kommer hem!

Hade!
 
malmphoto skrev:
Testar just nu att scanna mitt material för Antarktisbok som kommer i höst, återstår att se om de även klarar de krav som ställs då. Kan hur som varmt rekommendera 4990:an.

Mvh/Erik

Jag har testat den skannern en hel del och för påsiktsbilder är den ju underbar. Fungerar också OK att skanna stor- och mellanformatsfilm i den, åtminstone om man inte ska göra stora utskrifter. Småbild känns väl lite på gränsen av vad den klarar. I storlekar A5 eller större så tror jag inte du utnyttjar den upplösning som du har i dina bilder om du trycker på ett bra papper.

Det är stor skillnad mot en riktigt bra filmskanner, inte bara i detaljåtergivning utan kanske framförallt hur den kan gräva fram detaljer och valörer i de mörkaste delarna av bilden.

Om du ska göra en fin fotobok skulle jag jämföra det resultat du får från Epson 4990 med en Imaconskanning och skriva ut bilden på en bra provtrycksskrivare. Liten kostnad i en bokproduktion.

Stefan
 
Nu har jag testat Epson 4990 lite. Funkar ganska bra. Svartvitt är inga problem, har kört i 4800 ppi och 16 bitar. Däremot: RGB, positivt, 2400 ppi, 48 bitar och Digial ICE är det stopp. Detta skulle ge mig en fil på ca 200 Mb, så jag är beredd på ganska lång skanningstid. Men när skannern kört två pass, ett för ICE och ett för RGB gissar jag, går den tillbaks till startläget och TWAIN-importen står och jobbar:

Scanning: 20 min remaining.

[lite senare]

Scanning: 23 min ramaining.

Osv.

I Silverfast funkar det bättre, men jag hittar inte inställningen att sätta igång Digital ICE.

Vet inte vad problemet är, men det är rätt irriterande.
 
Ok, nu har jag undersökt det hela lite mer.

Digital ICE tycker jag är jättebra, men jag har bara använt Nikons variant i Coolscan V ED. Det handlar ju uteslutande om småbild, och filerna blir inte så ohyggligt stora.

När man kör med Digital ICE på 4990 och t ex mellanformat får man snabbt rätt stora filer, och det tar mycket lång tid för datorn (min PowerBook G4 1.5 GHz) att räkna igenom Dig. ICE-processen. Igår körde jag en skanning i silverfast på FUji Reala, 2400 ppi, 24 bitar, filstorlek ca 100 Mb. Skannern körde igenom båda passen (IR + RGB) och tankade över allt till Silverfast för att genomföra Dig. ICE. Efter en dryg halvtimme hade halva bilden processats och belastningen på processorn låg på ca 80 % hela den tiden. Då tryckte jag på "Cancel" och gjorde om scanningen utan Digital ICE. Tjugo minuter senare hade jag en hyfsat ren och fin skanning av min bild (inklusive tio minuter med kloningsverktyget).

Summa summarum: ska man köra Digital ICE på filer över ca 100 Mb bör man ha en riktigt snabb dator, annars blir det mycket ineffektivt.

Det skulle vara kul om någon med en monsterdator kund göra en liknande skanning och se hur lång tid det tar för dem.

*henning
 
Jag sitter på en Athlon 64, med 3 GB ram, ska börja att göra riktigt stora scanningar nu i veckan. Har hittils bara scannat i 600Dpi för granskning.

Får se hur det går.

OM man ska printa i storlek 30x30 vilken upplösning är att rekommendera då?

MvH Patrik
 
30 x 30 cm

100 pixlar/cm = 254 pixlar/tum (räcker gott och väl)

30 x 100 = 3000 pixlar bred och hög

3000 x 3000 pixlar = 9 Mb * 3 (RGB) = 27 Mb

Om du vill pressa dator och skanner lite tycker jag du ska köra i 3200 ppi. Då blir en bild från mellanformat ca 7000 x 7000 pixlar = 49 Mb per kanal = ca 150 Mb sammanlagt.

Hör av dig om resultat.
 
Test utfört!

Scannar mellanformat dia

3200dpi
Bästa kvalitet
48bit färger

3 Minuters scanningtid

3200dpi
Bästa kvalitet
48bit färger
Digital Ice

15 minuters scanningtid
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.