ANNONS
Annons

Skötseltips inför vintern?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tommy-Mathias

Aktiv medlem
Det här kommer att bli min första vinter som systemkameraägare, så jag undrar om det är något speciellt jag borde tänka på när kvicksilvret sjunker under noll? Syftar då främst på K200D, och hur kommer AA batterierna reagera då det blir kallt?
Och objektiven då?

Vet redan att man borde sätta kameran inuti en plastpåse före man tar kameran in utifrån den kalla vintern för att undvika kondens inuti kameran, men är det verkligen någon större skillnad mot om jag bara lämnar den inuti kameraväskan tills den har värmts upp till rumstemperatur?

det räcker att bara ha kvar den i kameraväskan.enda att tänka på är väll att batterina tar slut fortare så ha ett par extra intill kroppen så de får lite värme om du är ute en heldag.

Det du vill undvika är att varm fuktig luft kondenserar på kalla ytor på kameran. Har du en någorlunda tät kameraväska borde du kunna klara dig utan plastpåse.

Batterierna trivs bäst i en varm byxficka om det är riktigt kallt ute. Men det blir ju lätt rätt besvärligt att plocka ur och sätta i dem hela tiden. Ett par reservbatterier kan man ju dock ha med sig (i fickan).

/bertil

Vet redan att man borde sätta kameran inuti en plastpåse före man tar kameran in utifrån den kalla vintern för att undvika kondens inuti kameran, men är det verkligen någon större skillnad mot om jag bara lämnar den inuti kameraväskan tills den har värmts upp till rumstemperatur?

Så man skall ta in kameran i en påse efter man haft den ute?

Lagen om den kalla väggen, titta in i kylskåpet så ser du hur det funkar. Bättre med kondensen på plastpåsen, kameraväska funkar oxå.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar