Annons

Skärpning av bilder för framkallning hos Crimson.

Produkter
(logga in för att koppla)

ahd

Aktiv medlem
Jag lämnade in ett par bilder för kopiering hos Crimsson med justerade nivåer, färger etc men som jag INTE skärpt.

De blev rätt "mjuka" och jag undrar därför vad som är en lämplig "normalskärpning" av bilderna för exempelvis formatet 10x15?

Jag antar att jag bör skala om dem till ett specifikt format för att förhindra att de skalar (ned) dem innan de kopieras och därmed påverkar min skärpning - Frågan är bara vilket format?

Enligt deras hemsida är en 10x15 bild 100x152 mm och någonstans läste jag att de använder 300 DPI för expresstjänsten i de mindre formaten, om jag däremot vill ha deras automatiska vita kant bör ju bilden vara mindre etc... någon som redan frågat dem och fått ett utförligt svar?

mvh / Anders
 
En tumregel är att radien ska vara 200/ppi. D.v.s. ska du printa med 200 ppi bör du skärpa med radien 1, ska du printa i 400 ppi så bör du skärpa med radien 2. Noritsu-printern (som printar typ alla 10x15) printar i 300ppi, så skärp i så fall med radien 1.5.

Mängden av skärpning är svårare att ge någon generell rekommendation om, men skärp så att det blir väl krispigt på monitorn i 100%. Jag brukar skärpa så det blir lätt synliga artefakter, de försvinner vid print. Man skärper ju för att motverka mjukheten som själva printningen skapar.
 
Man tackar för tipsen. Jag skall skicka in några varianter och se hur det blir.

/Anders
 
Är det inte så att Crimsons FrontWeb Pro skärper bilderna en aning också?

Prefix gör det inte det vet jag men tror att Pro gör det...

-Patrik
 
Jag ser nu att jag råkade vända på formeln :)

ppi/200 ska det vara :)

Jag tror också att det är så att crimson skärper lite om man kör frontweb pro. Själv kör jag bara prefix dock, så jag är inte säker.

Ett tips för när du ska testa: skicka in t.ex. en a4 för framkallning, där du har samma motiv inlagt flera gånger, med olika skärpning.
 
Jag pratade med Crimson. De sa att de lägger på en svag skärpning. De uppmanade till att skärpa själv, men att kanske ta det lite försiktigt med tanke på den lilla skärpningen de lägger på.
 
ahd skrev:

Enligt deras hemsida är en 10x15 bild 100x152 mm och någonstans läste jag att de använder 300 DPI för expresstjänsten i de mindre formaten, om jag däremot vill ha deras automatiska vita kant bör ju bilden vara mindre etc... någon som redan frågat dem och fått ett utförligt svar?

mvh / Anders

Hej.
Bildstorleken som anges är inklusive den vita kanten, det är alltså pappersstorleken som anges. Själva bilden blir något mindre när du beställer med kant.
Ha det gott!
//
Nina
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.