Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skärpning av bild till 10*15 kopia

Produkter
(logga in för att koppla)

Patrik68

Aktiv medlem
Hoppas att det här blev rätt forum del nu.
Jag tänkte beställa 10*15 papperskopior och undrar hur den filen ska vara beskaffad för bästa resultat.Tänkte då på filstorlek och hur mycket skärpa som ska läggas på.Om man vill beställa större förstorngar ändras då uppskärpningen mot en mindre?Har läst att en radius på runt 1.5 är lagom gäller det aven när man beställer små bilder från fotolabb?

Jag gör alltid filen i samma storlek som bilderna skall bli ut, dvs 10 x 15cm 300 dpi om det är det måttet som gäller. Skärpan är det sitsta i processen som justeras och den gör jag så bra jag vill ha den.
Crimson.se har möjlighet att skicka provbilder så du också kan jämföra med din skärm innan du gör stora beställningar..
Rekommenderar verkligen det labbet som har enormt bra kvalitet på det mesta. Extrafilm.se har också labb med oerhört bra utrustning och ger bra bilder.
Du bestämmer själv vilken upplösning du vill ha oavsett stora eller små mått. Stora mått t.ex 70x100 cm behöver nödvändigtvis inte vara i 300dpi.

Vill du dra upp bilder finns ju t.ex i PS bra funktioner för detta:
Bicubic smoother under image size.

jag brukar hålla mig runt radie 1.5 till bilder som går till print, mängd kan variera från ca 150-270 och i sällsynta fall mer. Allt beror på vilket motiv du har och vilket storlek på bilden. Tröskelvärde (slidern längst ner) brukar hamna på kanske 1-5, oftast 3.

Kan inte säga att jag skärper olika för olika tryckstorlekar, dock så kör jag bara mellan 10*15 till A4 så...

Skärpemetoden "oskarp mask" är ca 50-60 år gammal. I början av 80-talet jobbade jag som scanneroperatör (jo, det fanns faktiskt ett sådant yrke :) Då hade vi en scanner från Dainippon Screen som var ett monster på ett par ton. I utbildningen av scannern berättade japanen att mängden oskarp mask kan överdrivas rejält beroende på hur stor bilden ska bli.
Den sanningen gäller fortfarande även om metoderna att göra den oskarpa masken har förändrats.

Då och då tillverkar jag fototapeter i jätteformat. Då kan man utan vidare använda en radie mellan 2-5 och en styrka runt 250.

En liten bild i 10x15 format skulle se helt galen ut med de värdena. Mitt tips är att anpassa bilden till rätt storlek och upplösning för ändamålet (som någon annan också sa här ovan) och till sist lägga på skärpan. Tänk också på att den "krispighet" du ser i skärmen kommer att avta ganska mycket när bilden väl hamnar på papper, så därför kan man ge bilden ytterligare en liten skärpeknuff även om det kan se lite skakigt ut i skärmen.

Senast ändrad:
Olika labb skärper olika mycket.
Så jag skulle förorda att du försöker hålla dig till ett labb (helst ett som har jämn kvalité, tex Crimson).

Sen tar du 6 kopior av samma bild som du skärper olika mycket, och skickar iväg som test (lägg in en märkning på framsidan med hur du skärpt).

Sen kan du se vilken skärpning du tycker ser bäst ut, så har du ett riktvärde.

Tyvärr kan man behöva skärpa olika mycket på olika motiv och med olika objektiv. Tex om jag tar ett porträtt med 135/2L på bländare 2 och lagt skärpan endast på ögat, kanske jag vill skärpa mer, än samma utsnitt och 50mm bländare 8 (för att inte alla rynkor ska synas så tydligt).

Det kan också behövas skärpas olika mycket mellan kameramodeller (om man använder fler än 1 kamera) och även beroende på vilket ISO-tal det är på bilden.

Men gör man en generell så har man ett bra riktvärde iallafall.

Tack för alla svar.Guiderna på Moderskeppet har jag sett sedan tidigare.jag var intreserad av eran erfarenhet av uppskärpning som referens.
/Patrik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar