Annons

Skärpetest Sigma 24/1,8 EX

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Tog några bilder för att kolla skärpan på mitt objektiv, efter att ha läst och deltagit i denna tråd: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=56748

Objektivet jag testat är ett Sigma 24mm/1,8 EX, tillsammans med en Nikon D50.
Testet är väldigt amatörmässigt gjort, då jag bara medelst ögonmått syftat in att kameran stått vinkelrätt mot avbildningsplanet. Dessutom är avståndet till objektet bara ca 70-80cm, så det korta skärpedjupet har garanterat förvärrat det hela om jag råkat ställa kameran det minsta snett. Men jag tycker ändå det kan vara värt att visa, för hur ofta tar man bilder i exakt 90 grader mot en vägg??
Alla bilder är tagna med AF, och utsnittet är 100%, dels från mitten, dels i nedre vänstra kanten.
Kameran skärpning var HELT avslagen, och ingen skärpning är tillagd efteråt. Bilderna är tagna med "JPG fine", och även färgmättnad och kontrast är neddragna till minimum i kameran. Ingen efterbehandling över huvud taget förutom att bilderna är konverterade till sRGB och nedklippta i Photoshop, samt därefter sparade med "save for web" i största möjliga storlek strax under 60kb för att kunna publicera dem här.
Bilderna är tagna vis ISO 200 med stativ och självutlösare, dock finns ingen spegeluppfällning hos denna kamera, och stativet är ganska rangligt, vilket säkert påverkat något.

Vi får se om detta funkar, för det kommer att bli en drös inlägg. "Avbryt" gärna inte innan jag kommit till "bländare 11, mitten";-)

Börjar med en nedminskad bild av motivet, för att ni ska se helheten. De sedan avbildade områdena är markerade med ljusa rutor.

Bilagor

• helabilden.jpg
    helabilden.jpg
    55 KB · Visningar: 970
Edit: Det funkar tydligen inte att publicera fler än två bilder i rad, så jag får återkomma med nåt fiffigare. Jävla skit.

Ok, det får se lite taffligt ut då...
Här är mitten vid bländare 1,8; 2,8 & 4,0.

Edit: Nej, det spelade ingen roll vilken text jag skrev. Funkade inte att lägga till en bild i fler inlägg än 2 efter varandra:-(

Bilagor

• mitten1,8-4.jpg
    mitten1,8-4.jpg
    54.1 KB · Visningar: 940
Vidare, mitten vid bländare 5,6; 8,0 & 11. Som synes förbättras inte skärpan över 5,6.

Bilagor

• mitten5,6-11.jpg
    mitten5,6-11.jpg
    57.9 KB · Visningar: 924
Senast ändrad:
Med såna där motiv så testar du bara kontrasten vid låga frekvenser. Med ett mer detaljerat motiv blir det intressantare resultat.

(för mig funkade det att posta flera bilder på raken i den här tråden.)

Så till kantskärpan.... Bländare 1,8 till 4,0.

Edit: Som sagt är testet väldigt hobbymässigt. Jag vet inte hur fasen man ska kunna testa på ett bättre sätt i hemmet sent på kvällen;-) Tycker det framgår skaplig vad det går för i alla fall.

Bilagor

• kant1,8-4.jpg
    kant1,8-4.jpg
    55.7 KB · Visningar: 924
Meningen var egentligen bara att testa om objektivet var lika "kass" i kantskärpan som resultatet i tråden jag refererade till i första inlägget. Det tycker jag att man direkt ser att den INTE är. I mina ögon är det skapligt skarpt över hela registret, och det verkar inte löna sig att blända ner mer än till 5,6. Sen händer det inte så mycket.

Jag kan återkomma med fler bilder om jag varit ute och fotat "på riktigt" också om nån dag.

Edit: Nu är jag "klar", om nån vill börja kasta sten eller så;-)

Japp, kromatisk aberration är en av den här gluggens få nackdelar. En annan är att bokehn är rätt ful, men vem bryr sig om sånt vid så kort brännvidd? ;-)

Det vore intressant att se skillnad mellan vänster och höger hörn, med tanke på hur Sigma 20/1,8 presterat för mig och andra.

pgmj skrev:
Det vore intressant att se skillnad mellan vänster och höger hörn, med tanke på hur Sigma 20/1,8 presterat för mig och andra.
Ja, jag ska testa med en tidningssida eller liknande, och då kan jag lägga upp bild i fullt format istället, så får man själv avgöra. Men från ovanstående såg högre nedra hörnet ut att vara likvärdigt som vänstra. De övre hörnen har ju inget att kolla skärpan på, så där vet jag inte.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar