Annons

Ett till Skärpetest, Sigma 20/1,8 EX

Produkter
(logga in för att koppla)
mange78 skrev:
Ser ju riktigt bra ut! Betydligt bättre kantskärpa vid 2.8 än vad jag sett Canons 16-35/2.8L prestera vid tester ute på nätet. Det här skulle jag helt klart vara nöjd med på en 5d, således verkar det finnas vidvinkelobjektiv som klarar att teckna hela ytan "skarpt". Du har inga bilder på hur kantskärpan ser ut vid mindre öppningar än 5.6?

Nej, min blixt orkade inte med mer än bländare 5.6.. (slog den upp i taket från ca 1,5 meter)

matnyttige skrev:
Är det inte lite konstigt motiv att använda som testobjekt? Jag menar en vidvinkel skulle man väl inte använda om man vill plåta en tidningssida (eller något i liknande storlek). En vidvinkel använder man väl främst till bilder med både förgrund och bakgrund. Lite längre avstånd till testmotivet efterlyses alltså.

Jo kanske inte det bästa att fota med en vidvinkel.. men jag har inget lämpligt i närheten som har tillräckligt mycket detaljer på lite längre avstånd som skulle kunna tjäna som testobjekt.

Har dock vanliga bilder från uppdrag, men för lite bandbredd på min server för att kunna lägga upp bilder i full upplösning till alla fotosidan gluttare ;-)

Sen vet jag inte ifall jag vill sprida en massa uppdragsbilder i full upplösning heller..

Bra jobbat ! Jag tycker en tidning funkar bra till ändamålet, visa kantskärpan. Imponerande resultat ! Sigma kan dom med.

/ Erik

FelixSwensson skrev:
Det där objektivet verkar ju riktigt, riktigt bra. Jag är iallafall imponerad.
Japp, det är kanonbra. OM man hittar ett bra ex, som det så ofta är med vissa av Sigmas objektiv. Jag har själv skickat ett på service som var väldigt ojämnt i skärpa över bilden, och gav upp på att vänta efter 11 veckor... Iofs hade antagligen mitt ex visat lika bra prestanda som detta ifall jag bara tittat på vänster hörn och mitten. Det var på höger sida som skärpebortfallet var väldigt tydligt.

Sigma 12-24 är ett annat som kan vara mycket bra om man har tur. På http://16-9.net/lens_tests/ skriver de att de testade 5 ex av 12-24 innan de hittade ett bra. Men då var det väldigt bra också.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar