Annons

Skärpeproblem, 1Ds MKII + 24-70/2,8 L

Produkter
(logga in för att koppla)

pwrdesign

Aktiv medlem
Hej!

Har på jobbet en 1dsMKII och ett 24-70/2.8L, plåtar arkitektur, interiörer, exteriörer, detaljer.
Upplever dock att vi har skärpeproblem.

Se denna bild:

http://dl.dropbox.com/u/6740367/TEMAgruppen/bild1.JPG

Som ni ser så saknas skärpa över hela bilden och det ser nästan ut som att skärpan är bättre ute på kanterna? exempelvis vid staketet till höger... Tittar man i mitten av bilden så blir skärpan sämre?

Bilden är tagen med bländare 2.8, 1/200s på fri hand.

Gjorde ett litet fokuseringstest på kontoret (den röda cirkeln visar vart vi fokuserade)

http://dl.dropbox.com/u/6740367/TEMAgruppen/50mm_5_6.jpg

Den bilden är tagen med 50/1.8, bländare 5.6
Gjorde samma test med 24-70/2.8L, fotade med 50mm, f/5.6 och fick samma resultat...

På ett halvmeters avstånd har vi ju ett fokusfel på 2-3 cm som ni kan se...
På ett längre avstånd, ökar fokusfelet exponentiellt då eller hur fungerar det?

Är det något som är fel, eller är det dags att uppgradera huset?

mvH Patrik

Detta du syftar på?

" It can certainly produce sharp images if you know how to handle it but the pronounced field curvature at the wide end is a faux-pas which can often spoil the game. "

Detta du syftar på?

" It can certainly produce sharp images if you know how to handle it but the pronounced field curvature at the wide end is a faux-pas which can often spoil the game. "

Egentligen hela resonemanget runt Field Curvature på det här objektivet som han skriver en hel del om. Men det var det jag syftade på ja.
//Claes

Ok, då kan man tolka det som att det helt enkelt är så...
Men tittar man på fotografiet jag länkade till så är det knappast rimligt?
Eller är det jag som är petig/har höga krav?

Ok, då kan man tolka det som att det helt enkelt är så...
Men tittar man på fotografiet jag länkade till så är det knappast rimligt?
Eller är det jag som är petig/har höga krav?

Tyvärr sitter jag på jobbet och kan inte se dina bilder eftersom de sajterna är blockerade av vår brandvägg.
Ska titta mer när jag kommer hem ;-)

Jag skulle gissa på att dit 24-70 verkligen skulle må bra av en fokusjustering. Skärpan finns ju där med 50 1.8 men inte med 24-70.

Lämna in huset och alla gluggar och be att få dom justerade. Det är billigare än att köpa ny kamera, plus att problemet med 24-70 förmodligen kommer att kvarstå.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar