Annons

EF 70-200 – 2,8 L vs 4,0 L

Produkter
(logga in för att koppla)
Och ett dyrt f2.8 anser jag inte att man köper för att uppfylla principen "Det är bättre att komma hem med korninga/suddiga bilder, än att komma hem utan bilder." f2.8 känns för dyr för sånt sammanhang (oberoende MkI eller Mk II)

Jag tror att det finns en uppsjö av fotografer som skulle resonera precis så, särskilt professionella. Det är viktigare att komma hem med bilden än utan, även om skärpan inte är helt perfekt när den granskas i 100%.
 
Intressant tråd. Ska själv köpa ett Canon 70-200 med IS. Frågan är om det är värt att lägga 10K extra för 2,8 jämfört med 4,0.

Som konsument inom kort tänker iallafall jag på flera saker.

1. Har jag nytta av det ljusstarkare objektivet av dem två? Finns det tillfällen då detta kommer vara avgörande eller göra märkbar (eller antydningsbar) skillnad på resultatet som levereras (skärpeljupsskillnad osv).

2. Hur levererar objektiven på övriga bländare? Jo, för mig är det relevant. Är skillnaden knappt märkbar eller inte ens befintlig har jag gjort att valet för mig enbart avgörs av punkt 1. Därav kan en jämförande studie mellan dessa objektiv som tas upp här vara adekvat även om man jämför bländare mindre än de maximala. Jag är skeptisk att jag alltid kommer använda just 2,8 eller 4,0 utan även "begagna" de mindre bländaröppningarna. Och ska man jämföra kan man ju tycka det är orättvist mot 2,8an att inte ha med det bländarvärdet i en jämförande test men jag skulle vilja se den som kan pressa fram 2,8 på en 4,0! Känns lite mission impossible. Dock kan man ta 2 jämförande bilder för 2,8ands räkning (på 2,8 och 4,0) att jämföra med 4,0ans 4,0 bild. Rättvisare än så är det svårt att få.

3. Storlek och vikt. Är det så stor skillnad att jag kommer att tycka det kan påverka valet. Provade dem båda på mitt 550D i veckan och det var intressant. Stor skillnad! Dock bryr jag mig inte om det men jag kan tänka mig att andra gör.

Dessa 3 punkter levererar ett val som ger olika stort hål i plånboken!
 
Intressant tråd. Ska själv köpa ett Canon 70-200 med IS. Frågan är om det är värt att lägga 10K extra för 2,8 jämfört med 4,0.

Jag resonerar som så här.
Funderade på att köpa en 135/2L för att fota inomhussport och sedan använda en 70-200/4L IS som tele när det behövs vid andra tillfällen.
Nu har jag bestämt mig för en 70-200/2,8L IS II, då får man allt i ett för ungefär samma pengar.

2,8:an är snäppet skarpare än 4:an men behöver man inte ljusstyrkan för bokeh eller tillfällen med dåligt ljus är det inte värt pengarna, så stor skillnaden är det inte, (bäst att tillägga) tycker jag.
 
När jag körde med EF 70-200 mm f/4L IS USM trodde jag att "bättre än så här blir det inte". När jag så satte på ett EF 70-200 mm f/2,8L IS II USM på kameran såg jag redan på displayen på kameran ett "klipp" som jag inte upplevt tidigare. Nog för att jag förstås ville se det, men det är verkligt.
Makalös manick.
 
När jag körde med EF 70-200 mm f/4L IS USM trodde jag att "bättre än så här blir det inte". När jag så satte på ett EF 70-200 mm f/2,8L IS II USM på kameran såg jag redan på displayen på kameran ett "klipp" som jag inte upplevt tidigare. Nog för att jag förstås ville se det, men det är verkligt.
Makalös manick.

Exakt samma uppgradering och upplevelse gjorde jag. Att man sedan fick en "hantel" på köpet var ju en bonus. Den väger bly!

/stefan
 
ANNONS