Annons

skärpefråga, canon eos 350d

Produkter
(logga in för att koppla)

pitemicke

Medlem
Ibland ser man bilder (naturfoton i kalendrar etc) där ALLT är så klockrent i fokus. Föremål i förgunden (kanske grenar som hänger nära kameran) är lika skarpa som bergen och träden 2 mil bort i bakgrunden. Jag undrar om någon ägare av en canon eos 350d kan förklara för mig hur jag med min kamera kan ta något som kommer i närheten av det. "Fuskar" proffsen på nåt sätt, och tar flera bilder med olika fokuspunkter för att sedan tona över de i varandra i Photoshop? Mina objektiv är kitobjektivet (18-55 mm) och Canon EF 70-300 mm IS. Tack på förhand!
 
Minsta möjliga bländaröppning är lika med längsta möjliga skärpedjup. Dvs. bländare 22 ger långt skärpedjup och t.ex. 4.0 ger kortare dvs skarpt där fokuspunkten är lagd och blurrigt på det andra. Ju mer vidvinkel (kortare brännvidd) på objektivet desto mer skärpa och mindre "blurr". 18-55 lämpar sig alltså bättre än 70-300. Stativ är nästan alltid ett måste och inte vädret är något i hästväg, eftersom slutartiden med bländaröppningar i närheten av 22 nästan alltid blir för lång att ta handhållet utan skakningsoskärpa. ISO ska hållas så lågt som möjligt. Helst ISO 100. Brus är godtagbart vid många olika typer av bilder, dock sällan vid naturfoto.

Mvh

David
 
Tack för ditt svar, David. Läste nånstans om "Difraction" och är därför lite orolig för de minsta bländaröppningarna. Ska läsa mer och testa dina tips.

Och bilden är ju kanon, Jan-Olof, det var precis dylika bilder jag menade.
 
pitemicke skrev:
Tack för ditt svar, David. Läste nånstans om "Difraction" och är därför lite orolig för de minsta bländaröppningarna. Ska läsa mer och testa dina tips.
Tänk också på att det inte är helt utan betydelse (snarare tvärt om) var du fokuserar. Du kommer aldrig att få samma skärpedjup om du har fokuserat på farfar två meter bort som om du (med samma faktorer i övrigt) har fokus liggande på en väderkvarn 20 meter framför dig.

Den här kan nog vara läsvärd:
http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/depth-of-field.htm
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.