Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skärpedjupsräknare

Produkter
(logga in för att koppla)
Äntligen!

För den som har en mobiltelefon (eller annan mojäng) med stöd för java/MIDP-2.0 finns nu ett litet program som genererar en skärpedjupstabell om man matar in avstånd, brännvidd och oskärpecirkel.

Det finns även en wap-version, men fördelen med java är ju att man kan ladda ner och installera programmet och sedan köra det utan att behöva vara uppkopplad.

http://magnus-karlsson.nu/foto/dof.php

Detta är mitt första javaprogram för mobila prylar, så jag har ingen aning om det blivit som det ska. Har heller ingen egen telefon att testa på, så jag vore mycket tacksam om nån kunde testköra och rapporter hur det gick.

Oskärpecirkeln ("circle of confusion" på engelska) är ett mått på hur oskarpt det får vara för att ändå kallas skarpt. För småbild och höga krav är standardvärdet 0,033 mm, men ställer man inte alltför höga krav kan man öka värdet till 0,05). Fler värden för olika filmformat och digitalkameror hittar du t ex på: http://dfleming.ameranet.com/faq.html

Hejsan hoppsan!

Jag har nu tagit fram min mobil och provat med java, och det fungerar hur bra som helst! Jätte praktiskt!

Nu är de bara ut o fota o använda den!

(förresten, jag laddade bara ner första, DepthOfFielD.Jad.. är det någon skillad på de?)

Naqilja skrev:
Hejsan hoppsan!

Jag har nu tagit fram min mobil och provat med java, och det fungerar hur bra som helst! Jätte praktiskt!

Nu är de bara ut o fota o använda den!

(förresten, jag laddade bara ner första, DepthOfFielD.Jad.. är det någon skillad på de?)

Kul att det funkar. Själva programmet ligger i DepthOfField.jar, så bara jad-filen borde inte räcka. Men det är möjligt att telefonen själv kan hämta den utifrån den information som finns i jad-filen. Jag har ingen aning om hur program kommer in i telefonen, jag bara programmerar...

magnus67 skrev:
Kul att det funkar. Själva programmet ligger i DepthOfField.jar, så bara jad-filen borde inte räcka. Men det är möjligt att telefonen själv kan hämta den utifrån den information som finns i jad-filen. Jag har ingen aning om hur program kommer in i telefonen, jag bara programmerar...

Ja.. Hur som helst så fungerade de.. det ända jag gjorde var att jag hämtade hem den från hemsidan och den vill eatt jag skulle spara den o sen var ade vara gå in där o skriva in sina värden!

ANNONS