Graal skrev:
Skulle det inte, med dagens teknik, vara möjligt att få en skärpedjupsindikation (ev på elektronisk/digital väg) som blir betydligt mera exakt än de gamla skärpedjupskalorna och där man t.om skulle kunna ställa noggranheten manuellt enligt tidigare inlägg vad gäller standardvärden för oskärpecirkeln? Så att skärpedjupet kan avläsas direkt vid den inställning man valt/programmet valt vad beträffar bländarvärde och focus.
Beräkningarna är möjliga då formlerna är jätteenkla, presentationen däremot kan vara klurigare. Frågan är var man ska få rum med det. På ovansidan eller baksidan av kameran? Då måste man titta upp från sökaren. I sökaren? Då ska man få plats med en skala som visar fokuseringsavståndet samt indikeringar för var skärpan ligger. Sådan tar upp plats och är nog tyvärr inte så snabbavläst. Nedbländningsknappen ger snabbare resultat även om det också kan vara svårt att se i en liten sökare.
Sen vet jag inte om alla objektiv överför fokusavståndet så exakt som behövs. På Nikons D-objektiv har jag för mig att det rör sig om diskreta intervall, dvs man har ganska grova tillyxningar av avståndet (exempelvis kanske 0,5-1m; 1-1,5m; 1,5-2m; 2-3m; 3-5m; 5-8m; 8-oändligh). För blixtfoto när man ska beräkna uteffekten på blixten funkar detta säkerligen bra, men skärpedjupet kanske är mer intressant att mäta noggrannare än så. Kan tänka mig vid makro tex så kanske man vill att en förändring av fokusavståndet med en centimeter ska påverka den elektroniska skärpedjupsskalan. Men om objektivet har ett fokusintervall på 20 cm på det avståndet så är det kört.
Det är möjligt att modernare objektiv eller de från andra tillverkare är bättre på att rapportera avståndet. Det är klart att jag tycker att det vore en rolig finess, men kan förstå om det varit svårt att genomföra i praktiken hitintills.
Jag har undrat varför min kamera inte kan visa vilken brännvidd som är inställd. Det syns ju när jag kopplar blixten till den (i LCDn på blixten) så länge som brännvidden ligger inom blixtens zoomhuvuds område. Men det är kanske för att det lätt blir plottrigt i alla de displayer som finns.
Många av dessa finesser kanske är trevliga och roliga ibland, men om de får begränsat användningsområde så kan de till och med vara störande. Har för mig att det fanns en kamera där man med fokuspunkten kunde "klicka" på två avstånd i bilden och få en bländare och fokuseringsavståndet inställt som gjorde att dessa två områden hamnade "i fokus" om det inte var helt omrimliga krav. Enkelt egentligen, det är bara köra beräkningarna baklänges. Men det tar längre tid att ta bilder om man gör på det viset och jag har inte hört om detta senare. Det var länge sedan, innan jag började seriöst med foto, jag hörde detta rykte så om någon vet något mer så vore det kul att få höra.
Med störande menar jag att de är i vägen när man snabbt vill använda utrustningen för vanliga ändamål. Min ljusmätare kan tex mäta både EV, LUX och cd/m2 samt "kumulativ" blixt på de olika blixtmätningslägena utöver vanlig bländar- och tidsprioritet. Slår man på alla dessa mätningslägen i mätaren får man bläddra runt en massa bara för att hoppa mellan de två lägen som man använder 95% av tiden. Därför så har jag de flesta av dessa (EV undantaget) avslaget för att snabbt kunna mäta. Det är ju iofs inget problem att bygga in sådan funktion (att kunna slå av en digital skärpedjupsskala) men det kräver att de som designar kamerans gränssnitt tänker till. Det får heller inte vara för svårt att slå av och på finesserna för då har man dem alltid i endera läget och antingen använder dem aldrig eller stör sig alltid på dem