Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skärpedjupsräknare

Produkter
(logga in för att koppla)

lynxx

Avslutat medlemskap
Ett litet tips. www.tangentsoft.net har en jäkligt bra kalkylator för skärpedjup ucg annat. Ladda ner f/calc till Windows eller Mac gratis!!!
Vill du ha den till PalmOS kostar det lite pengar men det kan det nog vara värt.

Jag har försökt få honom att utveckla en Java-variant för mobiltelefoner men han tvärvägrar så det blir väl att ha lap-topen med sig i skogen.

Eller finns det nå'n annan här som är bra på Java?

Sitter på jobbet så jag kan inte lägga någon större tid på detta idag, men vilka formler är det som används?

Din ide om att göra en mobbevariant låter ju lysande!

Känns nästan som det börjar klia i mina programmerarfingrar :)

Martin

Jaaa! Lå det klia, bara. Det är nog fler än jag som kan tänka sig lägga nå'n hundring för ett sån't program.

lynxx skrev:
Vill du ha den till PalmOS kostar det lite pengar men det kan det nog vara värt.
Annars finns http://dfleming.ameranet.com/custom3.html

Den är inte vackrast i världen men den är gratis.

Där står förresten lite formler för den som vill hacka nåt eget, borde vara tämligen trivialt. Min telefon har dock inte midp/java så jag har rätt begränsade möjligheter att göra och testa nåt dylikt.

Formler

I ett tidigare inlägg, http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=22523#post239966, har jag skrivit ned formlerna för skärpedjup, alternativt följa länken till Nicholas Sushkin sida i samma inlägg där han har en lite annan variant på samma formler.

Man kan även ladda ned Tcl/Tk-versionen av f/Calc och bara titta i filerna (det är källkoden) så har du formlerna där plus formlerna för mycket annat (bildvinkel, förstoringsgrad, mm). Många av dessa formler är iofs väldigt enkla och fås ur vanliga linsformeln (1/f = 1/a + 1/b) och likformiga trianglar.

Jag skulle gärna göra en version till mobiltelefon, det vore med största sannolikhet trivialt, men även jag sitter i en sådan position att min mobiltelefon endast går att ringa med och knappt ens det. Men om någon vill donera en modern fin telefon däremot så är det ju en annan femma... :)

Norfen skrev:
Känns nästan som det börjar klia i mina programmerarfingrar :)

Det kliade till i mina fingrar också.

Gjorde en ful, enkel variant. Mata in fotograferingsavstånd, brännvidd och vilken oskärpecirkel (se mer om det nedan) du vill använda så får du ut närmsta och avlägsnaste avstånd som blir skarpt.

Finns här:
http://magnus-karlsson.nu/ff/dof.php

Den finns även för wap-telefoner så man kan använda den ute i fält:

http://magnus-karlsson.nu/ff/dof.wml

men den har jag inte kunnat testa ordentligt eftersom jag inte har nån wap själv. Kanske nån här som kan hjälpa till med det?

Är lite sugen på att gör en java-version också, men har aldrig sysslat med java för mobiler så vi får se om jag tar mej an den uppgiften.

Oskärpecirkeln ("circle of confusion" på engelska) är ett mått på hur oskarpt det får vara för att ändå kallas skarpt. För småbild och höga krav är standardvärdet 0,03 mm, men ställer man inte alltför höga krav kan man öka värdet till 0,05). Fler värden för olika filmformat och digitalkameror hittar du t ex på: http://dfleming.ameranet.com/dofjs.html

Varför inte använda en optik där skärpedjupskala finns? Då behöver man inte dessa uträkningar/tabeller etc, för att uppskatta det visuella skärpedjupet när man fotograferar. Är kanske lite provocerande men på ny och modern AF- och Zoomoptik verkar så enkla och praktiska hjälpmedel att saknas. Kan tillverkarna inte bygga in sådant med dagens avancerade teknik? Eller är det sådant man sparar in på eftersom de stora konsumentgrupperna ändå inte efterfrågar eller kan använda/förstår sig på/är intresserade av att veta dessa samband?

magnus67 skrev:
Den finns även för wap-telefoner så man kan använda den ute i fält:

men den har jag inte kunnat testa ordentligt eftersom jag inte har nån wap själv. Kanske nån här som kan hjälpa till med det?

Magnus, laddar du hem Operas webbläsare så kan du testköra dina wml-sidor med den.

Jag besökte länken ovan med Opera och fick följande felmeddelande:

XML parsing failed: not well-formed (Line: 38, Character: 1)

Graal skrev:
Varför inte använda en optik där skärpedjupskala finns? Då behöver man inte dessa uträkningar/tabeller etc, för att uppskatta det visuella skärpedjupet när man fotograferar. Är kanske lite provocerande men på ny och modern AF- och Zoomoptik verkar så enkla och praktiska hjälpmedel att saknas. Kan tillverkarna inte bygga in sådant med dagens avancerade teknik? Eller är det sådant man sparar in på eftersom de stora konsumentgrupperna ändå inte efterfrågar eller kan använda/förstår sig på/är intresserade av att veta dessa samband?

Mitt zoomtele saknar helt skärpedjupsmarkeringar vilket jag saknar (Jag fokuserar helt efter skärpedjupsmarkeringarna med 24:an). Jag tycker också att det vore tidernas finess om man läsa av skärpedjupet i kameran om objektivet var inställd på godtycklig bländare/brännvidd.

Graal skrev:
Varför inte använda en optik där skärpedjupskala finns?
För att min kamera inte tar gamla manuella objektiv och få av de AF-objektiv jag äger har skärpedjupsskala.

Är kanske lite provocerande men på ny och modern AF- och Zoomoptik verkar så enkla och praktiska hjälpmedel att saknas. Kan tillverkarna inte bygga in sådant med dagens avancerade teknik?
Jo, det kan de. Det är bara att rista in på objektivet. Men sen är dessa skalor inte särskilt noggranna heller, ofta är den bara utläsbar för riktigt små bländaröppningar.

Sedan, beroende på vilket krav du har på oskärpecirkeln ("Circle of confusion") får du olika skalor. Alltså kan en skala till och med vara helt missvisande.

En enkel förklaring kan vara att modern AF-optik ofta har litet spel i fokusen, det för att inte motorerna ska behöva dra optiken så långt mellan ytterlägena. Detta resulterar i snabbare fokusering (Å andra sidan brukar AF-optik vara krångligare att fokusera manuellt med eftersom en liten vridning ofta ger stort utslag). Med tanke på att skalan är komprimerad blir då dessa markeringar totalt värdelösa då felmarginalen blir väldigt stor och man kan inte klämma in alla intressanta bländare. På min 105:a tex har jag bara skärpedjupskala för bländare 16 vilket är den minsta bländaröppningen den klarar av. Avståndet mellan strecken är mindre än 5mm. Avståndet mellan f/2-strecken skulle inte ens gå att rita ut på objektivet. Jag jämförde spelet i min AF 50mm och min MF 50mm. Det är dubbelt så stort i den manuella gluggen (visserligen av en annan tillverkare).

En annan anledning kan vara att med moderna autofokuskameror och zoomoptik är arbetssättet lite annorlunda. Du tittar sällan upp från sökaren för att kolla in vad som ligger inom markeringarna för skärpedjupet. Med den gamla Rollei 35 som jag använde tittade man upp från sökaren, ställde in alla inställningar på framsidan (inklusive fokus) och sedan komponerade man med sökaren. Där skulle sådana markeringar inte varit jobbiga. Men med min F80 så bländar jag hellre ned och kollar genom sökaren där jag har all annan information.

När det gäller zoomar är det krångligare med dessa markeringar, de varierar ju med brännvidden. På zoomar av typen push-pull är det inget problem, men någon sådan zoom är ingen av de tre jag äger idag. Det är enklare att göra dessa markeringar på fast optik och ju kortare brännvidd desto lättare.

Eller är det sådant man sparar in på eftersom de stora konsumentgrupperna ändå inte efterfrågar eller kan använda/förstår sig på/är intresserade av att veta dessa samband?
Det är nog en annan stor anledning, många bryr sig inte om det för de som vet hur det funkar klarar sig ändå och saknar sällan skalorna samt de som inte vet hur det funkar blir bara förvirrade av en massa extra steck och siffror på objektivet.

Skulle det inte, med dagens teknik, vara möjligt att få en skärpedjupsindikation (ev på elektronisk/digital väg) som blir betydligt mera exakt än de gamla skärpedjupskalorna och där man t.om skulle kunna ställa noggranheten manuellt enligt tidigare inlägg vad gäller standardvärden för oskärpecirkeln? Så att skärpedjupet kan avläsas direkt vid den inställning man valt/programmet valt vad beträffar bländarvärde och focus.

Graal skrev:
Skulle det inte, med dagens teknik, vara möjligt att få en skärpedjupsindikation (ev på elektronisk/digital väg) som blir betydligt mera exakt än de gamla skärpedjupskalorna och där man t.om skulle kunna ställa noggranheten manuellt enligt tidigare inlägg vad gäller standardvärden för oskärpecirkeln? Så att skärpedjupet kan avläsas direkt vid den inställning man valt/programmet valt vad beträffar bländarvärde och focus.
Beräkningarna är möjliga då formlerna är jätteenkla, presentationen däremot kan vara klurigare. Frågan är var man ska få rum med det. På ovansidan eller baksidan av kameran? Då måste man titta upp från sökaren. I sökaren? Då ska man få plats med en skala som visar fokuseringsavståndet samt indikeringar för var skärpan ligger. Sådan tar upp plats och är nog tyvärr inte så snabbavläst. Nedbländningsknappen ger snabbare resultat även om det också kan vara svårt att se i en liten sökare.

Sen vet jag inte om alla objektiv överför fokusavståndet så exakt som behövs. På Nikons D-objektiv har jag för mig att det rör sig om diskreta intervall, dvs man har ganska grova tillyxningar av avståndet (exempelvis kanske 0,5-1m; 1-1,5m; 1,5-2m; 2-3m; 3-5m; 5-8m; 8-oändligh). För blixtfoto när man ska beräkna uteffekten på blixten funkar detta säkerligen bra, men skärpedjupet kanske är mer intressant att mäta noggrannare än så. Kan tänka mig vid makro tex så kanske man vill att en förändring av fokusavståndet med en centimeter ska påverka den elektroniska skärpedjupsskalan. Men om objektivet har ett fokusintervall på 20 cm på det avståndet så är det kört.

Det är möjligt att modernare objektiv eller de från andra tillverkare är bättre på att rapportera avståndet. Det är klart att jag tycker att det vore en rolig finess, men kan förstå om det varit svårt att genomföra i praktiken hitintills.

Jag har undrat varför min kamera inte kan visa vilken brännvidd som är inställd. Det syns ju när jag kopplar blixten till den (i LCDn på blixten) så länge som brännvidden ligger inom blixtens zoomhuvuds område. Men det är kanske för att det lätt blir plottrigt i alla de displayer som finns.

Många av dessa finesser kanske är trevliga och roliga ibland, men om de får begränsat användningsområde så kan de till och med vara störande. Har för mig att det fanns en kamera där man med fokuspunkten kunde "klicka" på två avstånd i bilden och få en bländare och fokuseringsavståndet inställt som gjorde att dessa två områden hamnade "i fokus" om det inte var helt omrimliga krav. Enkelt egentligen, det är bara köra beräkningarna baklänges. Men det tar längre tid att ta bilder om man gör på det viset och jag har inte hört om detta senare. Det var länge sedan, innan jag började seriöst med foto, jag hörde detta rykte så om någon vet något mer så vore det kul att få höra.

Med störande menar jag att de är i vägen när man snabbt vill använda utrustningen för vanliga ändamål. Min ljusmätare kan tex mäta både EV, LUX och cd/m2 samt "kumulativ" blixt på de olika blixtmätningslägena utöver vanlig bländar- och tidsprioritet. Slår man på alla dessa mätningslägen i mätaren får man bläddra runt en massa bara för att hoppa mellan de två lägen som man använder 95% av tiden. Därför så har jag de flesta av dessa (EV undantaget) avslaget för att snabbt kunna mäta. Det är ju iofs inget problem att bygga in sådan funktion (att kunna slå av en digital skärpedjupsskala) men det kräver att de som designar kamerans gränssnitt tänker till. Det får heller inte vara för svårt att slå av och på finesserna för då har man dem alltid i endera läget och antingen använder dem aldrig eller stör sig alltid på dem :)

HTTP-fel: 502 Ogiltig gateway.

Har nu kommit på vad felet är.

Min telefon gillar inte att du använder tabell-taggen med doctype:n för WML 1.1.

Byter jag ut doctype:n till:
Källkod:
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//WAPFORUM//DTD WML 2.0//EN"
"http://www.wapforum.org/dtd/wml20-flat.dtd">
och kör enligt xhtml-rekommendationen så fungerar det.

maxzomborszki skrev:
Har för mig att det fanns en kamera där man med fokuspunkten kunde "klicka" på två avstånd i bilden och få en bländare och fokuseringsavståndet inställt som gjorde att dessa två områden hamnade "i fokus" om det inte var helt omrimliga krav. Enkelt egentligen, det är bara köra beräkningarna baklänges. Men det tar längre tid att ta bilder om man gör på det viset och jag har inte hört om detta senare. Det var länge sedan, innan jag började seriöst med foto, jag hörde detta rykte så om någon vet något mer så vore det kul att få höra.

Detta fanns (finns) på åtminstone Eos 5:an, nu har jag inte min kvar så jag kan inte ge fler detaljer men det finns nog någon annan som kan.

Edit:

Som en san canonist så kom jag på att det nog fanns en broschyr kvar på Eos 5:an.

Tekniken kallas för skärpedjupsautomatik eller dEP enligt Canon. Fungerar precis som du sa, man mäter först in den närmaste punkten och sedan den mer avlägsna punkten som man vill ha skärpa i, sedan räknar kameran ut resten , om det är möjligt vill säga.

Senast ändrad:
Är det ingen som gjort ett Excel-ark för detta? Det vore ett enkelt sätt att få det med sig i PocketPC:n.

clindh skrev:
Är det ingen som gjort ett Excel-ark för detta? Det vore ett enkelt sätt att få det med sig i PocketPC:n.
Google är din vän. Följande länkar hittade jag snabbt http://home.online.no/~gjon/depth.htm och http://www.largeformatphotography.info/merklinger-spreadsheet.html. Dessa ark är dock ganska omfattande så jag vet inte om de är lämpliga för en liten skärm. Sen är de mer tabeller än mata in och beräkna.

Jag hade själv lekt och skapat ett sådant ark en dag då jag hade tråkigt på jobbet, men slängde det sedan när jag fått ut de resultat jag ville (jämförde skärpedjupet mellan ett 105 f/2.0 och ett 85 f/1.4 på olika avstånd). Kan nog återskapa det nästa gång jag jobbar om någon är intresserad.

Darren skrev:
Har nu kommit på vad felet är.

Min telefon gillar inte att du använder tabell-taggen med doctype:n för WML 1.1.

Byter jag ut doctype:n till:
Källkod:
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//WAPFORUM//DTD WML 2.0//EN"
"http://www.wapforum.org/dtd/wml20-flat.dtd">
och kör enligt xhtml-rekommendationen så fungerar det.

Tack för hjälpen med felsökningen. Jag testar i Opera men det blir ju inte rikitgt på rikitgt ändå.
Jag har slarvat med tabell-deklarationen. Har läst på lite och ändrat enligt vad som gäller. Har även testat den i w3c:s utvärderare och den är nu "Tentatively Valid" för WML 1.1.

Man får/kan inte ha border på tabeller i wml och att styra centreringen verkar inte funka i Opera iallafall så nu blev det svårläst men rätt.
Är det användbart ändå???

ANNONS