Annons

Skärpedjupet 105mm objektivet

Produkter
(logga in för att koppla)

Sportdykare

Aktiv medlem
Hej!
Av diskussionen i uv-fotogruppen beträffande en muränbild, drar jag slutsatsen att skärpedjupet vid samma bländartal måste vara betydligt mindre med AF-S VR Micro-Nikkor 105mm f/2.8G IF ED än med 60mm D-objektivet. Stämmer detta? Jag undrar också om det är någon skillnad mellan AF-S VR Micro-Nikkor 105mm f/2.8G IF ED och det äldre 105mm D-objektivet i detta avseende. Tacksam för klargöring.
 
Om du fotograferar ett motiv med båda objektiven på samma bländare men på olika avstånd så att motivet i båda fallen blir lika stort på bilden, så blir skärpedjupet rent tekniskt detsamma på båda. Däremot kommer det mer komprimerade perspektivet göra att oskärpan blir mera framträdande på bilden tagen med 105mm-objektivet. Fotograferar du på samma avstånd så blir skärpedjupet kortare med det längre objektivet.

Detta är vad teorin säger mig, jag har ingen erfarenhet av någondera objektiven och inte heller av undervattensfoto...
 
Faktiska förhållandet

Kul att bilden ledde fram till en diskussion i frågan (det var ju jag som tog bilden).

Jag är inte så insatt i teorin (annars hade jag nog tänkt lite mer när jag tog bilden) men utifrån mina erfararenheter (har både 60:an och 105:an) så skulle jag säga att JazzBass har rätt. Jag UPPLEVER en stor skillnad. Samma svatånd och ungefärligen samma bländare ger avsevärt kortare skärpedjup med 105:an.

Däremot har jag inte fotat med den gamla 105:an så där kan jag inte uttala mig...
 
Då är det tydligen som jag antog! Jag tror nämligen att båda tändarna och ögonen hade varit skarpa vid f11 med 60mm D-objektivet, men jag kan ha fel.
Tack för kommentarerna! Det vore intressant om någon kunde jämföra det nya och äldre 105mm i detta avseende.
 
Hej!
Av diskussionen i uv-fotogruppen beträffande en muränbild, drar jag slutsatsen att skärpedjupet vid samma bländartal måste vara betydligt mindre med AF-S VR Micro-Nikkor 105mm f/2.8G IF ED än med 60mm D-objektivet. Stämmer detta? Jag undrar också om det är någon skillnad mellan AF-S VR Micro-Nikkor 105mm f/2.8G IF ED och det äldre 105mm D-objektivet i detta avseende. Tacksam för klargöring.

Hej det borde finnas massor med foto proffs som kan detta utan och innan här på FS, men jag min glada uv-foto amatör har för mig att det är ingen skillnad på gamla 105:an och 105G/ED.= samma sak i f-tal och bländare, de e liksom matematik, det som skiljer är fokus motor och glas mm.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.