Annons

Skärpedjup?

Produkter
(logga in för att koppla)

jiha

Medlem
Hej!

Jag har nog missat en del, kanske pågrund av att jag ännu inte skaffat mig en digital systemkamera. Om brännviddsförlängningen är 1,6. Hur blir skärpedjupet i bilderna då? Jag har ex. ett 85 f/1.8 samt 28-75 f/2.8. Kan man få kort skärpedjup, eller blir det förskjutet eller hur man nu ska uttrycka det? Tappar man den, i mitt tycke, snygga effekten med väldans kort skärpedjup? Måste det kompenseras med ett objektiv med längre brännvidd, som har stor bländare?

mvh/jonas

Dom optiska egenskaperna hos dina objektiv kan inte förändras bara för att den kamera dom sitter på har en mindre bildyta än din gamla 24x36:a.
Engelska ordet "cropfactor" säger allt, det är ingen "brännviddförlängning" det handlar om utan en "beskärningsfaktor", detta borde ju betyda att dina skärpedjup förblir oförändrade.

EDIT:
Haha, jag svara på ett sätt och Staffan på ett annat. Tydligen har jag missförstått detta totalt, hoppas fler deltar så att vi får rätsida på detta med skärpedjup och "cropfactor".

Senast ändrad:
Hej,

Jodå, man kan få kort skärpedjup, men det krävs "bättre" bländare. Du får räkna med nästan 2 bländarstegs skillnad på FF (Fullformat) och APS formatet.

Tex för att få samma korta skärpedjup med en FF och din 85/1.8 på en APS måste du ha en 53mm/0.9 (närmaste Canon är den nu utgångna 50/1.0). Motsvarande för Tamrons 28-75/2.8 i 75 läget blir en 47/1.4 (så där har du ju Canons 50/1.4, som dessutom lär ha riktigt bra bokeh, snygg oskärpa).

/Staffan

Skärpedjupet är detsamma på samma avstånd från motivet. Men eftersom sensorn är mindre än en filmruta så måste du backa mer för att få med samma motiv. Då blir skärpedjupet större, räkna med ca. ett bländarstegs skillnad.

Måste börja med att tacka alla som givit svar! Jättesnällt att ni orkat engagera er.

Så, om jag har förstått det hela rätt: För att få lika kort skärpedjup som när jag fotade med min analoga systemkamera, krävs det att jag (för att få samma utsnitt/beskärning) ökar avståndet till objektet. Ta som exempel att jag fotar med mitt 85 f/1.8. I och med det, så blir skärpedjupet längre. Det skulle kunna innebära att jag behöver införskaffa ex. det objektiv som Staffan är inne på, ett 50 f/1.4 (motsvarar då 80 mm förmodar jag?) för att hitta någon form av kompensation till 85-objektivet...när jag vill ha samma korta skärpedjup.

Ja, hoppas någon förstod min något tjorviga slutsats. Men jag tror jag greppat det där nu...

/jonas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar