Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skärpedjup.

Produkter
(logga in för att koppla)

fredrikjarl

Ny medlem
Finns det ett objektiv där ett hinder placeras framför de centrala delarna av linsen, för att därmed minska skärpedjupet och öka rumsupplösningen?
I princip som en bländare, men den börjar inifrån istället...

Fredrik

Nej, det finns inte vad jag vet. Jag provade nyss med ett 52mm objektivlock framför ett 135/2 (72 mm frontlins). Skärpedjupet ökar något men inte speciellt mycket.

det objektivet är ett spegel-tele, och det är för att hålla nere längden på objekivet, inte för att skapa oskärpa, men det medför att ljus oskärpa kommer se ut som en ring.

Därimot finns det bländare att sätta framför objektivet (Zörk) för att få väldigt små bländare för stora skärpedjup!

Anledningen till att jag tar upp detta, är att det är en del av mitt examensarbete i fysik. Men jag i dagarna kommit fram till att denna teknik ger bäst resultat i en dimension, dvs om detektorn(kameran) är mycket mindre än objektet. Det blir visserligen en liten förbättring av rumsupplösningen, men i relation till den intensitet man tappar är det knappast värt det...

Tack än då för visat intresse.

Fredrik

Du kanske har släppt ämnet men ändå...

Det finns ett objektiv, tillverkat av Leitz före kriget till Leica med skruvfattning, vid namn Thambar. Du kan se bilder (och prisuppgift) på det om du följer länken:

http://www.leicatime.com/THAMBAR 311262.HTM

Detta var ett objektiv med "soft focus" avsett för porträtt. Softeffekten uppkom genom att objektivet var avsiktligt dåligt korrigerat för sfärisk abberation. Bländade man ned blev det för skarpt för ändamålet och då kunde man använda filtret med mitten avskärmad (se t.ex. första bilden) så att en större del av strålarna kom från frontlinsens periferi och därigenom bidrog mer till softningen.

Svaret är alltså att det finns objektiv där man medvetet avskärmar mitten, men ändamålet är ett annat än det du frågar om.

ANNONS