Dadid
Aktiv medlem
När mågot inte går riktigt som man tänkt är det himla bekvämt att skylla på utrustningen eller andra yttre omständigheter.
Jag har under min semester tagit en del bilder som blivit oskarpa. Gemensamt för dem är att det inte är rörelseoskärpa, då jag varit noga med slutartider och försökt ta stöd i mesta möjliga mån. Istället har ofta motivet hunnit ut ur skärpeområdet.
Jag har ganska kassa gluggar.
Bilden är tagen med följande siffror
300mm (450mm analog)
1/500s (HAr ställt tiden och låtit kameran sköta ljuset)
f/5,6 (största bländaren)
Vör att ytterligare försvåra har jag ett cirkulärt polfilter.
Så till min teori:
Om jag haft ett mer ljusstarkt objektiv
-hade valt samma slutartid
-hade skippat polfiltret.
Kan man då anta att kameran valt nöjt sig med en mindre bländaröppning för att ge samma ljusmängd?
Hade detta resulterat till ett större skärpedjup?
Den bifogade bilden visar bara det korta skärpedjupet. Här passar det, men om krabbor sprungit framåt istället för sidledes hade den blivit suddig.
/Dadid
Jag har under min semester tagit en del bilder som blivit oskarpa. Gemensamt för dem är att det inte är rörelseoskärpa, då jag varit noga med slutartider och försökt ta stöd i mesta möjliga mån. Istället har ofta motivet hunnit ut ur skärpeområdet.
Jag har ganska kassa gluggar.
Bilden är tagen med följande siffror
300mm (450mm analog)
1/500s (HAr ställt tiden och låtit kameran sköta ljuset)
f/5,6 (största bländaren)
Vör att ytterligare försvåra har jag ett cirkulärt polfilter.
Så till min teori:
Om jag haft ett mer ljusstarkt objektiv
-hade valt samma slutartid
-hade skippat polfiltret.
Kan man då anta att kameran valt nöjt sig med en mindre bländaröppning för att ge samma ljusmängd?
Hade detta resulterat till ett större skärpedjup?
Den bifogade bilden visar bara det korta skärpedjupet. Här passar det, men om krabbor sprungit framåt istället för sidledes hade den blivit suddig.
/Dadid