ANNONS
Annons

Skärpedjup, krånligt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas U

Aktiv medlem
Hej!

Lite funderingar och egna slutsatser ang. skärpedjup. Jag blir lite virrig emellanåt när jag läser vissa trådar/artiklar om skärpedjup, det pratas om skärpedjupsautomatik, skärpedjupskontroll etc och annat som jag inte har riktig koll på. Skärpedjupet är viktigt. Rätta mig om jag har fel men min metod för att uppnå vad jag tänkt är följande:

1. Val av objektiv. Så klart. Den enl. mig mest avgörande faktorn som påverkar skärpedjupet.

2. Val av bländare. Ju mindre bländaröppning desto längre skräpedjup (i princip) och vise versa. Stativ en självklarhet vid långa gluggar/långa tider.

Slut.

Det är alltså efter dessa två enkla tankar jag går (oftast spelar iof tider större roll vid mina typer av bilder men iaf). Med anledning av detta undrar jag vad div. funktioner som skärpdjupsautomatik etc egentligen är avsedda för? Om man nu verkligen skulle sätta sig in i det här och gå in på djupet kan ett val mellan bl.8 och bl.11 vid tex. 120mm synas på den färdiga bilden? Vari ligger, som jag emellanåt upplever det när jag läser artiklar, det komplicerade? Eller är det jag som snurrar till allt i onödan kanske?

/ Andreas

Andreas U skrev:
1. Val av objektiv. Så klart. Den enl. mig mest avgörande faktorn som påverkar skärpedjupet.
Så länge du behåller samma storlek på motivet så påverkar objektivets brännvidd inte skärpedjupet överhuvudtaget.

Andreas U skrev:
kan ett val mellan bl.8 och bl.11 vid tex. 120mm synas på den färdiga bilden? Vari ligger, som jag emellanåt upplever det när jag läser artiklar, det komplicerade? Eller är det jag som snurrar till allt i onödan kanske?
Ett stegs skillnad kan absolut göra stor skillnad, speciellt om man jobbar i närområdet där marginalerna är små. Men framförallt kan det göra skillnad i hur den oskarpa bakgrunden tecknas. Ett steg kan vara skillnaden mellan en störande röra och en hyggligt mjuk bakgrund som kontrasterar fint mot motivet. Det kan bara skärpedjupskontrollen ta reda på.

Hej

1 Focus/Skärpa finns endast i ett plan i bilden.

2 Skärpedjupet bestäms av bländaren. Större hål - mindre skärpedjup & mindre hål - större djup.

I princip alla kameror visar bilden i sökaren med den minsta bländaren (störrsta hålet) för att sökarbilden ska bli så ljus och tydlig som möjligt.

Skärpedjupskontroll brukar innebära att kameran redan i sökaren kan presentera en sökarbild med vald bländare. En del kameror har en knapp som går att trycka in för detta. Denna knappen brukar inte finnas på billigare modeller men i alla fall med Nikon så kan du simulera knappen om du har bländarringen. Ställ in bländaren på bländarringen och lossa LITE på objektivet, Voila!

Vissa kameror har ngt som kallas skärpedjupsautomatik.
1 Ställ in skärpedjupsautomatik på kameran.
2 Sätt skärpan på närmsta motivdel som skall vara skarp.
3 Sätt skärpan på motivdel som är längst bort som skall vara skarp.

Kameran försöker nu själv kompromissa ihop dina önskningar mha att sätta tid & bländare.

Hoppas att det blev klarare.

Skärpedjuskontroll

Min Dynax 5 har skärpedjupskontroll, vad som händer när du aktiverar den är att objektivet bländar ner till den faktiskt valda bländaren, vilket gör det möjligt att faktiskt se skärpedjupet.

Ett problem är att sökaren naturligtvis blir mörkare (större bländare = mindre ljus) och detta kan vid små bländare tex f/22 göra sökaren så mörk att man har svårt att urskilja resultatet.

Å andra sidan, precis som Jim säger så är funktionen generellt mer användbar vid fotografering på nära håll.

jimh skrev:
Så länge du behåller samma storlek på motivet så påverkar objektivets brännvidd inte skärpedjupet överhuvudtaget.
Fast eftersom man med längre brännvidd får med ett mycket mindre utsnitt av den oskarpa för-/bakgrunden blir oskärpan förstorad och därmed mycket påtagligare.

Läs Torsten Ståhlbergs artikel här på fotosidan för mer fakta bakom det kanske ovana i Jims korrekta mening ovan.

Det är helt klart så att begreppet skärpedjup är besvärligt och krångligt. Det framgår inte minst av allt som skrivs på fotosidan... Jag vet inte om nedanstående hjälper, men jag försöker så får vi se...

Det vi har till vårt förfogande för att påverka skärpedjupet är bländartal, brännvidd och avstånd (kanske eventuellt också vår egen toleranströskel för vad vi kan acceptera som skarpt). Om vi till att börja med bara varierar bländartalet och håller brännvidd och avstånd konstanta, kommer, som alla vet, skärpedjupet att öka då bländartalet ökar. För inte alltför stora avstånd kommer dessutom skärpedjupet att vara proportionellt mot bländartalet, vilket innebär att om vi t ex dubblerar bländartalet så kommer också skärpedjupet att dubbleras. Observera att detta inte fungerar så bra för stora avstånd (eller små avbildningsskalor, se nedan).

Om vi istället varierar enbart brännvidden och håller bländartal och avstånd konstanta, kommer skärpedjupet att minska med ökande brännvidd. För tillräckligt stora avstånd kommer skärpedjupet att bli så stort att skillnaden mellan olika brännvidder inte blir så stor.

Om vi slutligen varierar avståndet, men inte bländartal och brännvidd, ser vi att skärpedjupet ökar då avståndet ökar.

Det finns ett enkelt samband mellan brännvidd, avstånd och avbildningsskala och vi kan därför välja att ersätta en av de två parametrarna avstånd och brännvidd med avbildningsskalan (motivets storlek på negativet) när vi undersöker hur skärpedjupet påverkas av ovanstående tre parametrar. Vi kan då uttrycka skärpedjupet som beroende av antingen bländartal, avstånd och avbildningsskala eller bländartal, brännvidd och avbildningskala. Om vi koncentrerar oss på den sista relationen så finner vi att skärpedjupet är i princip oberoende av brännvidden om vi håller bländartal och avbildningsskala konstant. Håller i alltså motivets storlek i bilden konstant när vi byter objektiv eller zoomar, kommer alltså inte skärpedjupet att ändras.

Det finns en del mer att tillägga, men det här börjar bli väl långt...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar