Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skärpedjup "ej synligt" i sökaren?

Produkter
(logga in för att koppla)

fredrikrollman

Aktiv medlem
Hej.

Är det meningen att man ej ska kunna se skärpedjupsförändringarna i sökaren på 350D?
Testade nyss med en blomma mot en bakgrund en meter bakom.
Sökaren visar alltid väldigt kort, och alltid samma, skärpedjup vilken bländare jag än fotograferar med. Det är inte förrän jag avläser bilden på skärmen som jag ser om resultatet är vad jag vill ha.

Det har inget med dioptri-reglaget att göra.

Ska det vara såhär?
Har jag missat någon inställning?

Mvh
/Fredrik

Senast ändrad:
Hej Fredrik!

Ja, så ska det vara. När du komponerar bilden (tittar i sökaren) jobbar alltid kameran med största möjliga bländare. Det är en fördel eftersom det ju ger en ljusare bild och därmed gör det lättare att se var man sätter skärpan vid t.ex. manuell fokusering.

Många DSLR har däremot en knapp för skärpedjupskontroll, på min 20 D sitter den precis till vänster om objektivet. Kolla om inte du hittar en sådan på din 350D oxå. Om du trycker in den ställer bländaren in sig på det värde du har angett och du kan dåse skärpedjupet. Men det blir ganska mörkt i sökaren...:)

Lycka till.

/Arne

Edit:// Enligt specen på 350D skall det finnas skärpedjupskontroll på den också, kolla i manualen.

Kameran visar bilden med vidöppen bländare, det är först när du tar bilden som den bländar ner. Jag vet ej hur Canons kameror funkar men på min D70 finns en knapp där kameran bländar ner till vald bländare och på så vis ser man skärpedjupet.

Jo, en sådan knapp har jag.
Tack så jättemycket för hjälpen. =)
Detta har gjort mig rätt frustrerad under en tid.

Mvh
/Fredrik

Edit: Testade lite och oj så mörkt det blev vid höga bländartal. =)

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar