Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Skärpedjup 50/1.7 vs. 50/2.8 macro?
- Trådstartare Tomas J
- Start datum
js1
Aktiv medlem
De parametrar som styr skärpedjupet är brännvidd, bländare och avståndet till motivet (så länge vi håller oss till en och samma kamera)
Kolla in här så kan du själv kolla hur mycket skärpedjupet påverkas från bl22 till 32 på just din kamera.
http://www.dofmaster.com/dofjs.html
Kolla in här så kan du själv kolla hur mycket skärpedjupet påverkas från bl22 till 32 på just din kamera.
http://www.dofmaster.com/dofjs.html
Pupillen
Aktiv medlem
Rent geometriskt får du mycket riktigt större skärpedjup med f/32, men samtidigt ökar också diffraktionen. Med en effektiv bländare på 32 ger denna (diffraktionen alltså) en oskarp fläck med en nominell diameter mellan 0,03-0,06 mm beroende på motivets färg. Detta kan, med vissa reservationer, lite inofficiellt jämföras med att en rimligt stor oskärpehetscirkel med en 1,5-sensor är omkring 0,02 mm.
Med andra ord bör du, i bilder där du har höga skärpeanspråk, i det längsta undvika t o m f/22 och i än högre grad f/32.
Med andra ord bör du, i bilder där du har höga skärpeanspråk, i det längsta undvika t o m f/22 och i än högre grad f/32.
Tomas J
Aktiv medlem
Jättebra sida du länkade till Jörgen
Eftersom jag var ute efter max skärpedjup så angav jag Subject distance till det Hyperfocal distance som programmet automatiskt räknade ut, dvs. 5.57m(f/22) resp. 3,96m(f/32).
Är det rätt tänkt?
I så fall skulle f/22 ge följande:
Närgräns för acceptabel skärpa: 2.79m
Bortre gräns för acceptabel skärpa: 7200,4m
och f/32:
Närgräns för acceptabel skärpa: 1.98m
Bortre gräns för acceptabel skärpa: oändligt
Det är ju klar skillnad men frågan är ju då om en annan märker detta vid en jämförelse vid t.ex. en A4 utskrift?
Lennart ,du får ursäkta en okunnig men vad är diffraktion och oskärpehetscirkel?
Eftersom jag var ute efter max skärpedjup så angav jag Subject distance till det Hyperfocal distance som programmet automatiskt räknade ut, dvs. 5.57m(f/22) resp. 3,96m(f/32).
Är det rätt tänkt?
I så fall skulle f/22 ge följande:
Närgräns för acceptabel skärpa: 2.79m
Bortre gräns för acceptabel skärpa: 7200,4m
och f/32:
Närgräns för acceptabel skärpa: 1.98m
Bortre gräns för acceptabel skärpa: oändligt
Det är ju klar skillnad men frågan är ju då om en annan märker detta vid en jämförelse vid t.ex. en A4 utskrift?
Lennart ,du får ursäkta en okunnig men vad är diffraktion och oskärpehetscirkel?
js1
Aktiv medlem
Tomas J skrev:
Är det rätt tänkt?
[/B]
Precis (skriver du 5,58 på f22 blir bortre gränsen också oändlig)
Hyperfokalavståndet är det avstånd vid en viss bländare som ger skärpa så nära kameran som möjligt till oändligheten.
Den främre skärpegränsen är halva hyperfokalavståndet, precis som programet anger 5.57/2=2,79 resp 3,96/2=1,98
Senast ändrad:
Pupillen
Aktiv medlem
Oskärpehetscirkeln är detsamma som ”Circle of confusion for selected format.” som finns strax under ” Hyperfocal distance” i Jörgens länk. Det är ett mått på hur mycket oskärpa en betraktare kan acceptera utan att tycka bilden är direkt suddig. Det är viktigt att ha klart för sig att en skärpedjupstabell alltid bygger på ett sådant mått av acceptabel oskärpa. Vid din uträkning var värdet 0,02 mm, detta är ett normalvärde men ska inte betraktas som om det vore ristat i sten. Om du t ex vet att du tänker visa stora kopior för en närsynt perfektionist så bör du använda ett betydligt mindre värde, vilket då tyvärr också ger mindre skärpedjup. Om du däremot bara ska lägga ut en liten bild på nätet så är 0,02 mm onödigt litet och kan du med fördel använda ett större värde.
Diffraktionen är ett oundvikligt fysikaliskt fenomen som gör bilden allt suddigare ju mer du bländar ner. Vid t ex f/32 har denna ”diffraktionssuddighet” blivit betydligt större än den suddighet du får från en normalstor oskärpehetscirkel, vilket innebär att om du upplever f/32 som acceptabelt skarpt så är en oskärpehetscirkel på 0,020 mm onödigt liten. En oskärpehetscirkel på 0,028 mm ger vid f/22 samma teoretiska skärpedjup som 0,020 mm vid f/32 MEN bilden kommer trots den större oskärpehetscirkeln att upplevas som skarpare eftersom diffraktionen är mindre vid f/22 än f/32. Det maximalt möjliga skärpedjupet får man när diffraktionen och oskärpehetscirklarna matchar varandra och båda faktorerna var för sig försämrar skärpan ungefär lika mycket.
Jag skulle rekommendera att du gör lite praktiska experiment för att se hur väl tabellvärdena stämmer för dina behov, det är som sagt högst individuellt.
Tillägg: På skärpedjupsberäkningssidan hittar du de olika stora oskärpehetscirklarna längst ner i rullisten som du väljer kamera med.
Diffraktionen är ett oundvikligt fysikaliskt fenomen som gör bilden allt suddigare ju mer du bländar ner. Vid t ex f/32 har denna ”diffraktionssuddighet” blivit betydligt större än den suddighet du får från en normalstor oskärpehetscirkel, vilket innebär att om du upplever f/32 som acceptabelt skarpt så är en oskärpehetscirkel på 0,020 mm onödigt liten. En oskärpehetscirkel på 0,028 mm ger vid f/22 samma teoretiska skärpedjup som 0,020 mm vid f/32 MEN bilden kommer trots den större oskärpehetscirkeln att upplevas som skarpare eftersom diffraktionen är mindre vid f/22 än f/32. Det maximalt möjliga skärpedjupet får man när diffraktionen och oskärpehetscirklarna matchar varandra och båda faktorerna var för sig försämrar skärpan ungefär lika mycket.
Jag skulle rekommendera att du gör lite praktiska experiment för att se hur väl tabellvärdena stämmer för dina behov, det är som sagt högst individuellt.
Tillägg: På skärpedjupsberäkningssidan hittar du de olika stora oskärpehetscirklarna längst ner i rullisten som du väljer kamera med.
Senast ändrad: