Annons

Skärpe problem med Nikon 16 -85 mm

Produkter
(logga in för att koppla)

LAHO

Medlem
Hej !

Vore tacksam för lite tips om hur jag åtgärdar ett upplevt problem med ett 16 - 85 mm som jag köpte för ca 4 månader sedan. Har en Nikon D7200. Jag upplever dock att skärpan inte är bra i vissa bilder, framför allt på 16 mm, där den är oregelbunden. Ibland tydligt ute i kanterna och ibland ojämn i ett horisontalplan. Jag har testat på olika bländare och 16 mm (8, 11 respektive 22) men skillnaderna är då marginella. Exempel: 16 mm, F8, fokus satt på 4 meter i vänster nedre hörnet av bilden. Detta innebär att närgränsen skall vara 2 meter (halva fokal avståndet). Skärpan på fotot är mycket bra i den vänstra delen av bilden från botten till toppen (stubbe i förgrund och träd i bakgrunden). Från en linje i trädet i bakgrunden på vänster sida, och ut mot högra delen, så är skärpan mycket dålig i den högra delen av bilden, dvs ett band nerifrån och upp i den högra delen är oskarp. På brännvidder runt 35 – 80 mm och porträtt är skärpan nästan knivskarp. Jag har läst på nätet att vissa personer har haft problem med just vidvinkel området för detta objektiv. Jag har inte behandlat fotona i lightroom etc utan jag tittar på raw filerna. Gör jag något fel ? Behöver jag göra stora efterbearbetningar i lightroom för att kompensera eventuella brister i objektivet ? Kan objektivet behöva justeras ? Eller presterar objektivet inte bättre ?
 
Det första man kommer att tänka på av din beskrivning är ocentrerade linselement. Då kommer skärpan att ligga snett i objektplanet och inte parallellt med sensorn, dvs det kan bli skärpa i ett band över bilden, och sedan frontfokus på ena sidan och backfokus på andra. För att upptäcka denna typ av fel är det bättre att du testar på något platt objekt och inte i en skog.

Den förhånade tegelväggen utgör ett mycket bättre testobjekt i ditt fall...
 
Test på tegelvägg

Skall jag upprepa exakt samma situation mot tegelväggen ? Har läst på en tråd i ett av forumen här att man dessutom skall gå tillväga så här :

"Vill du kolla centreringen på en vidvinkel så använd AF för att kolla centerpunkten och mitten av objektivet, stäng sedan av AF. Stå still - vrid kameran, ta ett foto med saken du fokuserade på längst ut i ett hörn, upprepa för alla fyra hörnen. Ser du ingen tydlig skillnad här (ett plus fyra foton), och de fyra inte är mycket sämre än centerpunkten så är det inte mycket att oroa sig över..."

Behöver jag även göra på detta sätt ?
 
Skall jag upprepa exakt samma situation mot tegelväggen ? Har läst på en tråd i ett av forumen här att man dessutom skall gå tillväga så här :

"Vill du kolla centreringen på en vidvinkel så använd AF för att kolla centerpunkten och mitten av objektivet, stäng sedan av AF. Stå still - vrid kameran, ta ett foto med saken du fokuserade på längst ut i ett hörn, upprepa för alla fyra hörnen. Ser du ingen tydlig skillnad här (ett plus fyra foton), och de fyra inte är mycket sämre än centerpunkten så är det inte mycket att oroa sig över..."

Behöver jag även göra på detta sätt ?

"Behöver"...nja, men varför inte prova även det sättet? Du får ju veta mer om hur ditt objektiv beter sig, och kan lätt(are) avgöra om det är fel på det eller om det "bara" är så dess egenskaper normalt är...

Ett sätt vore förstås att få tillgång till ett annat exemplar av din optikmodell, och jämföra med det du har.
 
Har ett likadant objektiv till min D7100 och det är jag mer än nöjd med , så det där låter som ett "Måndagsexemplar".
 
Test resultat mot tegelvägg

Jag konstaterar att skärpan ute i hörnen är märkbart sämre än i centrum (på 16 mm), vilket stämmer med de bilder jag tagit tidigare . Har inte kunnat återskapa felet som uppstod i skogen. Skärpedjupet skall vara tillräckligt med de värden som jag hade när skogsbilden togs. Tack för tipsen. Jag funderar på att lämna in objektivet för att låta Nikon undersöka det. Om det inte är fel på det, så är det bara att konstatera att det inte presterar bättre och då skall jag överväga att skaffa ett Samyang fast 14 mm, alternativt Tokina 10 -20. En recension jag läste menade att objektivet egentligen är ett 20 - 70 mm och då presterar sämre i "ändarna".
 
Vr

Det objektivet har väl VR?
Kan ställa till problem vid vissa förhållanden.
Kom hem i dag med bilder tagna i solsken, kort slutartid. Där VR inte var avslagen. Har man otur så VR:are precis under exponeringen och då blir det en suddig dubbelkontur.
 
VR off checkat

Det har jag varit noga med att slå av, när jag tagit bilder på stativ, så även i de bilder jag har problem med. Tack för synpunkten. Detta är faktiskt något som alla med ett objektiv med VR inte alltid vet när de köper det.
 
Det objektivet har väl VR?
Kan ställa till problem vid vissa förhållanden.
Kom hem i dag med bilder tagna i solsken, kort slutartid. Där VR inte var avslagen. Har man otur så VR:are precis under exponeringen och då blir det en suddig dubbelkontur.

Det problemet har jag bara upplevt med den första generationens VR-objektiv (de med röd VR-märkning). Nikon 16-85 mm är ett modernare objektiv (med guldfärgad VR-märkning) och då ska det problemet inte uppstå.
 
Sen återkoppling - efter service

Hej !

Återkopplar här till er som tack för era kommentarer. Jag lämnade in det i en butik för översyn hos Nikon och bifogade tagna foton. Man konstaterade att det var fel på objektivet. Efter mycket lång väntan så fick jag tillbaka ett objektiv som fungerar mycket bra, det är knivskarpt nästan ända ut i hörnen även på korta brännvidder. Mycket nöjd !
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.