Annons

Skärpa

Produkter
(logga in för att koppla)

C.H.R.I.S.T.I.A.N

Aktiv medlem
Var ute och fotade lite bilder på min kompis idag. Men nånting som jag undrar är hur man får bra skärpa på bilderna. Har en D:70 med 18-70 gluggen. Har hört att man ska ställa in skärpan på ögat närmast. Men tycket att jag inte får den här klarheten ändå. Och om man skall ha helkropp då. Vart ska man ställa in skärpan då.

Vilken bländare ska man helst ha vid porträtt?

MVH/ Christian

Du bör använda en bländare mellan f1.4-f16, allt beroende på vilken effekt du vill ha. ;)

Normalt sett eftersträvar man ett kort skärpedjup för att nodellen skall "ploppa" ut från bakgrunden. Men det kräver oftast ett ljusstarkt objektiv i kombination med en relativt lång brännvidd.

Här: Ett 28-70/2.8 inställt på 70mm f2.8

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=291414

En annan sak är att du alltid skall efterskärpa bilderna med lite USM (oskarp mask).

Bättre att fixa skärpan i efterhand

Ett bra tips är att ställa in kameran så att den är lite tam vad gäller skärpan. CCD:n har en tendens att brusa när skärpan är inställd på hög. Om du använder Nikon Capture kan du ställa in skärpan i efterhand och då tycker jag att bilderna blir bättre. Jag har ingen erfarenhet av en D70 men jag gör så med min D1 och bilderna blir suverräna. Jag fotar så klart RAW och efterbehandlar. Vad gäller ditt objektiv tror jag att den kan leverera ganska bra kvalité om du drar ned ett par steg på bländaren (typiskt för alla budget-objektiv) eller så satsar du på fint glas som du kan hitta begagnat för bättre kvalité.

Lycka till..!

PS: skärpesdjupet är en annan historia, där är det storleken på hålet (bländaren) som avgör hur djupt skärpesdjupet blir. Ju större tal (8, 11, 16) desto djupare skärpa och då spelar det mindre roll vilket öga du ställer skärpan på eftersom allas ögon (förhoppningsvis) blir klara. Detta kan i och för sig bara tillämpas under klara ljusförhållanden. När mörkret faller måste du antigen använda dig av stativ eller dra upp på bländaren vilket ger ett grundare skärpesdjup. DS.

Senast ändrad:
Ställ slärpan på det som du tycker är viktigast. Ögonen ligger nära til hand vid ansiktsporträtt. Helkropp är det mindre viktigt, men näsryggen brukar jag tycka funkar ganska bra, det är ju fortfarande ansiktet som är det viktiga, och står jag en bit bort är det svårt att ställa skärpan på ögat...Dessutom har du ju en digitalkamera så det är bara att skjuta loss, experimentera!
Se vad som funkar bäst för dig.

när man skriver "dra ner på bländaren" åt vilket håll menar man då?

Större eller mindre bländaröppning dvs mindre eller större bländartal.

Om man har bländare 2.8 och ändrar till 11. Har man dragit upp eller ner den då?

Dajo skrev:
när man skriver "dra ner på bländaren" åt vilket håll menar man då?

Större eller mindre bländaröppning dvs mindre eller större bländartal.

Om man har bländare 2.8 och ändrar till 11. Har man dragit upp eller ner den då?

Då har man dragit ner bländaren, ju större tal desto mindre bländaröppning och tvärt om.

"Dragit" är fel vokabulär.. Om du har f2.8 och vill ha f11, så bländar du ned objektivet.

När du bländar ner så ökar du skärpedjupet..

Visst, bra fråga..!

Nu har jag lagt till lite mer på mitt tidigare tilläg men jag kan skriva en gång till (det man inte har i huvudet...).

När gluggen är inställd på minsta siffran (typ 2.8) är skärpesdjupet som grundast. På de lite äldre och framför allt manuella gluggar kan man till ocm med beräkna skärpesdjupet med hjälp at inristade skalor på själva ringen. Har man en glugg på 85mm och max bländare på 1.4 har man bara ett par cm skärpesdjup när man ställer in den på 1.4. Så kan man ta porträtt med skarp näsa men med suddiga ögon...;-) När man drar upp ringen till den största siffra (som kan variera men som offtast är 16 eller tom 22) har man max skärpesdjup. På en 28mm glugg kan man få allt mellan ca 1 meter och oändligt att bli skarpt med största bländaren. Då spelar det inte så stor roll var man lägger skärpan. På de lite billigare kompakta kamerorna har man beräknat just det och ställer in skärpan på objektivet just så så att man ska få största möjliga skärpesdjupet (hyperfocal point).

Hur långt ifrån personen ska man stå då. ifall man har på bländare 3.5 te x. om man vill uppnå kort skärpedjup. Så man inte står för långt ifrån.

Om man tittar på Pavels bilder så är dom så himla klara och en otrolig skärpa.

tex .....http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=284781.

Han har flera bilder som är så sköna. Vad är det som gör att dom blir så himla bra. Förutom att han vet vad han sysslar med.

Det är inte bara han som har så otroliga bilder på denna sida. Men jag kan inte skriva allt i detta forum.

Hur långt ska man stå?

Det beror helt på vilken längd din glugg är inställd på. Ställer du in den på 70mm får du ett ganska kort skärpesdjup med 4.5 (vilket är max bländaröppningen för den gluggen vid 70mm misstänker jag). Sen är det upp till dig hur mycket "människa" som du vill inkludera i din ruta. Prova att gå fram och tillbaka samtidigt som du kikar i sökaren tills du är nöjd med det som rutan innehåller. Står du på ca 1-2m avstånd från din modell skulle skärpesdjupet (med 4.5) bli tillräckligt för att få en skarp förgrund (modell) och en suddig bakgrund (förutsatt att bakgrunden finns några meter bakom din modell). Prova shoota några bilder och se resultatet. Övning ger färdighet.. ;-)

Hm...

Jag har varit inne och kollat Pavals bilder och visst... de är bra. Om du märkte så använder han sig av en 50mm glugg på en max bländare på 1,8. På en D70 blir 50mmaren en väldigt bra porträtt glugg och inställd på 1.8 ger den ett väldigt kort skärpesdjup som du med största sannolikhet inte kan få på din 70mmare på 4.5. En annan egenskap som just 50mmaren är känd för är dess extrema skärpa och kontrast. Med andra ord kan 50mmaren leverera betydligt skarpare bilder än din zoomglugg. Ironiskt nog är 50mmaren en av nikons billigaste gluggar så vad väntar du på??? Satsa på lite fint glas vetja... Själv kör jag för det mesta med min 85mm 1,8 som också är bland Nikons skarpaste och finaste gluggar. Här kan du se några exempel: http://gallery.gulnet.nu Gluggen sitter på en D1a, jag fotar RAW i LOW SHARPNESS och efterbehandlar i Capture och Photoshop.

Beställde en 50/1.8D i fredags... :)

Jag räknade med att det var billigaste vägen till skarpa bilder i befintligt ljus inomhus.

Sedan blir det till att spara till tex ett Sigma 70-200 2.8 HSM.

Med tanke på att den bara kostar 1400kr så tror jag det är ett klipp.

Blir man mot förmodan missnöjd så går den säkert lätt att sälja för 1000kr.

Kan man flytta sig själv istället för att zooma så har jag svårt att hitta nackdelar med det objektivet.
jag provade att ställa mitt 18-70mm på 50mm och kännde lite på den bränvidden och det verkar riktigt lagom för mig och min D70 inomhus.

Dajo skrev:
Finns det tabeller på detta med olika brännvidder, bländare och skärpedjup?

För att skaffa mig en känsla för detta ägnade jag mig under en tid åt att fotografera måttband i vardagsrummet och ute på gården.

Ja, det är nördigt, men det var mitt sätt att få en känsla för hur mycket ett bländarsteg gör, och hur mycket avståndet spelar in.

Man behöver inte gå så långt, men jag tror ett praktiskt medvetet fotograferande är nödvändigt för att få känslan för vad man gör. Om man vill ha den känslan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar