Khalad
Aktiv medlem
Har en ff med 24 Mpix och är generellt väldigt nöjd med skärpan jag erhåller. Häromdagen körde jag ett antal porträtt i studio och konstaterar att skärpan är helt suverän även vid 100 %. Vad jag däremot inte lyckas med skärpemässigt är landskapsbilder, speciellt om det finns mkt lövverk, gräs eller grenar. Dom flesta av mina landskapsbilder tycker inte jag håller för att dra upp till 100%. För porträttbilderna använder jag nästan alltid ett fast 85/1,4 som def ÄR mitt bästa objektiv medan jag för landskapsbilderna oftast använder ett bra 24-70/2,8 men det känns inte som det är problemet, jag har använt mitt fasta 85/1,4 också ute och blir inte nöjd med skärpan, just vid lövverk o dyl.
Är det här bara ngn slags "synvilla", jag menar när jag får perfekt skärpa på ögonen i porträtt känns det skarpare än när jag plåtar lövverk, gräs etc? En annan fundering är nat-vis ljuset, i studio med två, ibland tre studioaggregat är nat-vis ljuset mer än tillräckligt, kör typiskt ISO 100 bl 8. Samtidigt är ju det mesta utomhus också fotat i bra ljus, ISO 100 el kanske 200 ibland. Synpunkter?
Är det här bara ngn slags "synvilla", jag menar när jag får perfekt skärpa på ögonen i porträtt känns det skarpare än när jag plåtar lövverk, gräs etc? En annan fundering är nat-vis ljuset, i studio med två, ibland tre studioaggregat är nat-vis ljuset mer än tillräckligt, kör typiskt ISO 100 bl 8. Samtidigt är ju det mesta utomhus också fotat i bra ljus, ISO 100 el kanske 200 ibland. Synpunkter?