ANNONS
Annons

Skärpa upp bilder för fotobok Crimson

Produkter
(logga in för att koppla)

djungel

Aktiv medlem
Jag skall nu skapa en ny bok från Crimson och kommer att ha bilder i varierande storlekar. Hur tänker ni med uppskärpning av bilder när ni gör fotoböcker? Oftast använder jag oskarp mask med radie 1 och mängd 200-350 men funderar på om man skall öka eller minska vissa parametrar beroende på om det är stor (helsidesbild) eller småbilder 4-6 st per sida.

Har själv gått med samma funderingar. Till slut beställde jag ingen bok därifrån. Kanske man ska lita sig på Lightrooms "Sharpen for print" inställning.
Följer!

Du får gratis beställa en fotobok från Crimson, det är bara att testa skarpt, skärpt eller vad det bli inom kamerabildlingon....

Jag skall nu skapa en ny bok från Crimson och kommer att ha bilder i varierande storlekar. Hur tänker ni med uppskärpning av bilder när ni gör fotoböcker? Oftast använder jag oskarp mask med radie 1 och mängd 200-350 men funderar på om man skall öka eller minska vissa parametrar beroende på om det är stor (helsidesbild) eller småbilder 4-6 st per sida.

Trodde inte någon använde oskarp mask fortfarande:))
Finns ju bättre sätt att skärpa bilderna.
Kolla in detta:
http://guld.moderskeppet.se/kurser/kurs/allt-om-skarpa/

Du får gratis beställa en fotobok från Crimson, det är bara att testa skarpt, skärpt eller vad det bli inom kamerabildlingon....

Crimson har inga gratisböcker. Jag ringde och kollade igår men de har en provbok på 24 sidor som är lite billigare. de hade missat att skriva priset i deras lista.

Trodde inte någon använde oskarp mask fortfarande:))
Finns ju bättre sätt att skärpa bilderna.
Kolla in detta:
http://guld.moderskeppet.se/kurser/kurs/allt-om-skarpa/

Jag tror nog att väldigt många använder oskarp mask även proffs som Brutus Östling t.ex. Jag har testat både smart skärpa och oskarp mask i element och upplever att det är precis samma resultat. Smart skärpa kan man dock även använda till rörelseoskärpa men det är inte aktuellt i mitt fall. I de flesta metoder är det väl mängd och radie man arbetar med förutom finesser som brusreducering mm?

När jag gör större förstoringar arbetar jag en lång tid med varje bild men nu skall jag relativt snabbt lägga in ca 100 bilder i en bok och eftersom jag inte vet exakt vad som händer med bilderna i processen vet jag inte heller hur mycket jag skall skärpa upp bilderna. Det är främst småbilderna jag bli osäker på. Mer eller mindre skärpemängd på små bilder och större eller mindre radie på små bilder?

Varför inte...

Varför inte kontakta dem och höra? Frågan är ju om man, precis som på deras vanliga printtjänster, kan välja om man vill lägga på skärpan själv (och hur mycket skärpa som behövs) eller ska låta deras program göra det. Jag tror att du får bra svar om du kontaktrar dem.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar