Annons

Skärpa/oskärpa

Produkter
(logga in för att koppla)

tavvas

Aktiv medlem
Funderar över om det är via teknik eller om det är med hjälp av efterbehandling, som foto på en blomma med skärpa över hela blomman och suddig bakgrund blir till. Kan någon vara snäll och förklara för mig hur jag gör.

Hur har du gjort på din styvmorsviol? Och din guldvinge? ;)

Skämt åsido, det kan ske både vid fototillfället och i efterbehandlingen eller kombinerat.

Fenomenet du pratar om kallas ju skärpedjup. Detta kan du styra vid fototillfället och det finns olika saker som påverkar det.

1. Brännvidden på objektivet.
2. Bländaren.
3. Avståndet till objektet.

För att få kort skärpedjup skall man ha en stor förstoringsgrad och en stor bländaröppning. Bländaröppningen ställer du på kameran och förstoringsgraden bestämmer du med avstånd och/eller brännvidd.

För att få fram den effekten jag tror du söker är det bra att ha lite avstånd från blomman till bakgrunden. Sedan tar du ditt Tamron-macro och komponerar bilden. Är du då riktigt nära kommer skärpedjupet att bli väldigt kort. Då blir inte hela blomman skarp. Detta löser du då genom att blända ner till kanske f/8 eller f/11, man får prova sig fram. Har du en knapp för skärpedjupskontroll på din kamera kan du använda den.

Lycka till.

/Arne

Har just lagt in en bild på ljungklockor. Önskar skärpa på fler klockor och samtidigt en suddig bakgrund. Ju mindre bländare jag använder ju rörigare blir bakgrunden. Jag har sett bilder med skärpa över hela objektet och en oskarp bakgrund. Menar Du att mycket av det jag söker hänger på avståndet mellan objekt och bakgrund?

tavvas skrev:
Har just lagt in en bild på ljungklockor. Önskar skärpa på fler klockor och samtidigt en suddig bakgrund. Ju mindre bländare jag använder ju rörigare blir bakgrunden. Jag har sett bilder med skärpa över hela objektet och en oskarp bakgrund. Menar Du att mycket av det jag söker hänger på avståndet mellan objekt och bakgrund?

Hej! För att få fler klockor skarpa behövs en mindre bländare (större bländartal). Då ökar skärpedjupet, dvs det djup i bilden som ögat kommer att uppfatta som skarpt. Den skärpan kommer att avta efterhand. Om du då har ett större avstånd mellan objektet och bakgrunden så uppfattar du objektet skarpt och bakgrunden suddig.
Men..för att börja med klockorna så använd en mindre bländare.

Du kan läsa lite mer om det här

Här är en knippa blåklockor som jag tagit utanför husknuten på Malmön, alltså inte så långt från där du bor. Bilden är lite överexponerad och är tagen med ett Tamron 90 mm makro på bl 4 och skärpan ligger på någon klocka i hitre delen av knippan.

Avståndet från kameran till närmaste klockan har jag glömt men gissar på ca en meter.
Avståndet mellan den närmaste klockan till den bortesta är ca 25 cm och tallen som kan anas i bakgrunden t.v. står ytterligare ca en meter bort. Övrig bakgrund är fyra till tio meter bort. Bilden är tagen nedåt i en slänt utan stativ. Någon efterbehandling som påverkat skärpan har inte gjorts.

Hade jag öppnat bländaren mera, kanske till 2,8, så hade bakgrunden ( främst den lilla tallen) blivit ännu oskarpare och ännu flera klockor blivit oskarpa. Den övriga bakgrunden hade knappast kunnat bli mera oskarp.

Hade jag bländat ner till bl 8 hade flera klockor blivit skarpa (eller i varje fall skarpare) men knappast alla. Tallen hade blivit skarpare och enskilda barr anats. Den övriga bakgrunden hade endast blivit obetydligt skarpare och förblivit ett ljusgrönt sudd.

Det här kanske kan hjälpa dej tillsammans med vad Arne skriver.

Bilagor

• imgp7308 blåkl f fs.jpg
    imgp7308 blåkl f fs.jpg
    86.8 KB · Visningar: 526
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar