Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

skärpa om fota flera pers

Produkter
(logga in för att koppla)

Kajsa220

Aktiv medlem
Hur ska jag bäst ställa in kameran om jag vill ha fokus på flera personer samtidigt. Tex 7 personer på ett gruppfoto? (Canon 400D)

Mycket ljus och liten bländare!
Använd blixt, helst en stor extern eller två. Paraplyer eller softboxar blir snyggast. Liten bländare, f=10-16 ger långt skärpedjup i bilden.
Har du ingen bra blixt så fota med kameran på stativ och använd Läget A (Aperture) inte Auto.

Längre skärpedjup!

Hejsan!

Jag brukar ställa in den i manuellt läge och exponering 1/125 samt bländare 11 när jag tar gruppbilder och använder studioblixtar, då har jag skärpa på alla även om det är tre rader i gruppbilden.

Inställningenberor ju lite på var och hur du ska ta bilden, för är det inomhus med dålig belysning och utan blixtar fungerar inte ovan inställning, för då blir det nästan helsvarta/underexponerade bilder, tips är att ställa kameran i AV läget, ställ bländaren på 8-11 och prova trycka av, då ser du vilken exponeringstid kameran valde, blev den för lång och risk för suddiga bilder är det bara att höja ISO till högre siffror, dock är risken för att det blir gryniga bilder stor ju högre iso du har, men prova dig fram vad din kamera fixar helt enkelt!

Hoppas du blev nöjd med svaret ;)

/Ricke

Bilagor

• img_0734_arianne.jpg
    img_0734_arianne.jpg
    87.6 KB · Visningar: 881
Jättesnällt. Jag ska prova era tips. Jag har inga paraplyer mm men en extern blixt har jag (bara testat inomhus men det blir si och så ännu)

Det beror ju också på vad man betraktar som skärpa och vilka krav man har.Personer i sidled på samma linje kan göras skarpa ganska enkelt men finns det tre rader personer så blir det kinkigare.Då måste man tyvärr välja längre skärpedjup vilket medför att framskymtande omgivning också blir skarpt.Vill man ha knivskarpt gäller i de flesta fall stativ och trådutlösare, om än man har anti skak funktion ,snabb tid etc
I Ricke´s fina bild kan man dock se att dom vita räcken med struktur på intill personerna trots allt inte är knivskarpa,alltså kunde hela bilden i mitt partiet ha blivit ännu skarpare.Nu går ju detta att fixa till i photoshop.

Jag är nöjd med bild som ovanstående :)

Det är väl bara på P som man kan välja fokuspunkt? Och då bara en i taget?

Ska testa att sätta upp några stora nallar när jag tränar....dom sitter still länge och har bra tålamod :) Men idag regnar det småspik här.

Jag har stativ men jag tycker att det är bökigt att ta med men det är väl oxå en vanesak...

Ja, det är klart. Jag har kanske inte insett att det faktiskt ÄR ganska viktigt med stativ.

Ricke - vilka fina bröllopsbilder du har på din sida! Jag gillar bröllopsbilder med humor.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar