Annons

Skärpa med 5D mk II

Produkter
(logga in för att koppla)

Petandsto

Aktiv medlem
Hej

Köpte en beg 5d mk II för några veckor sedan och är mycket imponerad av kamerans ISO prestanda och skärpan - när den sitter fr det är mitt problem. Jag får sällan skarpa bilder (varken med mitt 24-105/4, 50/1,4 eller Tamron 28-75/2,8). Skärpan sitter betydligt bättre med min gamla 50d som ändå är en crop kamera.

Jag vet att autofokusen är bättre på 50d (framför allt när det är rörliga motiv) men stillasittande personer i hyggligt ljus skall den ju klara av utan problem.

Vad kan jag ha gjort för fel?

Det måste vara tekniskt fel eller handhavande. Jag har en 5DII sedan nästan 2 år. Har aldrig varit ett problem. Men i de flesta situationer bör Du välja en fokuspunkt så att Du har kontroll på var den fokuserar.

Den kanske felfokuserar. Sök på focus test och gör ett sådant. Visar det fel så kan du mikrojustera fokuseringen för varje objektiv i menyerna.
Annars kanske det är det kortare skärpedjupet vid samma bildvinkel och samma bländare som ställer till det för dig. Blända ner i så fall.

Hej

Köpte en beg 5d mk II för några veckor sedan och är mycket imponerad av kamerans ISO prestanda och skärpan - när den sitter fr det är mitt problem. Jag får sällan skarpa bilder (varken med mitt 24-105/4, 50/1,4 eller Tamron 28-75/2,8). Skärpan sitter betydligt bättre med min gamla 50d som ändå är en crop kamera.

Jag vet att autofokusen är bättre på 50d (framför allt när det är rörliga motiv) men stillasittande personer i hyggligt ljus skall den ju klara av utan problem.

Vad kan jag ha gjort för fel?

Vad du först bör göra är att kolla hur tillförlitligt fokussystemet är i ditt kamerahus gentemot optiken.
Det gör man enkelt genom att jämföra AF mot manuell fokusering i liveview.

Du kan fotografera en upplyst vägg eller bokhylla därhemma. Använd stativ om du har det (eller rigga upp stadigt på ett bord).
Först fokuserar du (med mittpunkten) med AF och tar en bild.
Därefter stänger du av AF och kollar inställningen i liveview 10x på displayen.
OM du måste justera fokus manuellt för att få skarpt så behöver kameran kalibreras.
Du kan även göra omvänt, först ställa fokus manuellt i lveview för att sedan slå på AF och trycka ned avtryckaren. OM fokuseringen ändrar på sig så när du fokuserar med AF så behöver kameran kalibreras.

Om kameran och ett objektiv inte trivs bra ihop så kan det behövas en kalibrering.
Använd metoden på alla dina objektiv så får du en uppfattning om hus och objektiv behöver lämnas in för kalibrering.

Om det fasta objektivet 50mm f:1,4 endast felfokuserign lite grann, säg några få millimeter på 1m. avstånd så bör det gå att mikrojustera i kameran enl. manualen.

Det är värre om ett zoomobjektiv felfokuserar då fixar man inte det själv.

Återkom om det hela är oklart.
J O

Tack för alla råd ovan. Jag får testa det. Har en känsla av att mitt 50/1,4 har blivit sämre med åren...just det objektivet är inte lika skarpt med min 50d heller.

Men de andra två objektiven är mycket skarpare med min 50d.

Ifall jag skulle behöva skicka in kameran & objektiven, är det någon som har någon erfarenhet av vad det kostar ungefär?

Om 1,4/50mm börjar bli oskarp sa kan det eventuellt bero på att mekaniken håller på att ge sig.
Den yttersta ringen på fronten är mycket känslig för stötar och vid skada brukar AF lägga av helt.

Du bör få skarpt när du fokuserar manuellt i liveview, med 1,4/50mm mycket skarpt när du bländar ned ett par steg.

Jag glömde nämna att du ska alltid testa objektiven på full öppning.

Hade också mycket problem med min kamera med vissa av mina objektiv. Man kan gå in i eos utility och kalibrera sina objektiv själv. Där kan man också se om dom fokuserar fel osv. Funkade för mig!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar