Annons

Skärpa i minolta Z1

Produkter
(logga in för att koppla)

Goliat

Medlem
Hej! Jag är ny här och det är min första fråga eller diskussion.
Jag har precis köpt en minolta z1 och testat att fotografera med den men jag upplever att när jag tar stora vyer blir det oskarpt och då måste jag använda programmet Dimage viewer för att lägga till skärpa genom att lägga till contrast på 0.7 i image correction/sharpness.
Är det andra som upplevt att det känns lite suddigt eller är det jag som inte kan hantera kameran korrekt.
Vore glad om någon kunde ge mig tipps vad som är fel!
 
Slutartiden och bländaren har inverkan. Kameror som kör med automatik brukar prioritera kort slutartid så det inte blir skakigt och då öppnas bländaren mer för att få in rätt mängd ljus. Med större bländaröppning minskar det intervall där skärpan ligger i bilden.

En annan parameter som spelar in är motivet. En kamera som har få pixlar till sitt förfogade gör motiv somhelt fyller upp sökaren bäst rättvisa, t ex ett ansikte, en stor sten eller annat som får bilda huvudmotivet. En vy över nejden innehåller såpass mycket information att pixlarna inte räcker till för att fånga upp den. Det blir då mer eller mindre grynigt. Ungefär som att titta in i skogen och tro att man ska kunna urskilja varje barr på granarna.

Ovanstående ska ses som allmänna teorem kring digitalfoto och fotografering i allmänhet.
 
Om jag förstår detta rätt så innebär det att man skall ställa in kameran manuellt för att få bra och tydliga bilder, eller så beror suddigheten på för lite pixlar.
 
Nja, vad du vill ha är tillräckligt kort slutartid så att bilden inte skakar till alls när du tar den.
Sen tillräckligt stort skärpesdjup att allting ligger i skärpa.

Sen att du måste lägga till lite skärpa på efterhand är inte mycket att bekymra sig om, anses väl nästan som "normalt" idag.
Om skulle ta ut bilderna på papper skulle du säkert tycka att det är hur skarpt som helst.

/Henri
 
Har själv köpt en z1:a och tycker att det fungerar utmärkt med skärpan. Den har dessutom bra inställningsmöjligheter i förhållande till sitt pris tycker jag. Hur mycket har du förstorat bilden?
Jag kör mycket med laptopen när jag fotar digitalt, personligen upplever jag plattskärmen som grynig i förhållande till ett riktigt bildrör.
Om du inte har för avsikt att printa större än ett A4 så bör kameran i de flesta fall räcka gott och väl!
 
Jag har inte printat ut ännu utan det är vad jag upplever när jag ser bilden på datorn eller via dvd:n på tv skärmen och det är bara bilder som är tagna på långt håll närbilder upplever jag som mycket skarpa och bra.När jag lägger till lite skärpa på bilden upplever jag den mycket bra.Jag trodde bara i min enfald att jag inte skulle behöva förbättra bilden via program i datorn för att uppleva den som bra när jag tittar på den via datorn.
 
Problemet med den nya tekniken är nog egentligen enbart att man ser alla små små fel alldeles för lätt på en bildskärm. Jag brukar låta dimage viewern justera t.ex. histogrammet "automatiskt" ibland blir jag nöjd, ibland backar jag till ursprunget. Jag försöker ALLTID att undvika diverse modifikationer i PS eller andra bildbehandlingsprogram. Jag är mer för att försöka "sätta" bilden i sökaren. Men jag börjar kanske bli gammal, när jag började plåta hade jag inte tillgång till automatik i någon form. Min första kamera var en Praktica med manuell spotmätning, till slut kunde man exponera utan att mäta ljuset. Det satt i ryggmärgen och för det mesta blev det rätt. Det är inte kameran som gör bilden utan fotografens blick för vad som är en bra bild, en bra bild behöver inte nödvändigtvis vara knivskarp. En dålig bild måste vara knivskarp, annars är det skräp likt förbannat (ursäkta franskan). Ett bra exempel på skärpans betydelse är Robert Capa och hans berömda bild från D-dagen!
 
Det är riktigt att en bra bild inte alltid behöver vara skarp. Jag lade märke till idag när jag var ute och testade kameran igen att om jag satt sharpness i kameran till hard blev upplevelsen av bilden mer som jag ville att den skulle bli när jag tog den detta gäller för mig bara när jag tar stora vyer inte närbild.Jag tackar härmed för alla komentarer jag fått och som hjälpt mig att tänka ut vad som var fel. tack.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.