Annons

Skärpa bättre än Oskarp mask

Produkter
(logga in för att koppla)
Att skärpa med konturmasker är ett smidigt sätt att endast skärpa det som behöver skärpas i en bild. Skarpa konturer (det enda i en bild som behöver skärpas, är det som ligger i skärpa. Att skärpa det som ligger utanför skärpedjupet har ingen mening, eftersom en skärpning i datorn faktiskt inte gör något annat än ger en illusion av att bilden är skarpare).

Att göra en konturmask är förhållandevis enkelt, och kan spelas in till ett makro om man så önskar (men ett steg behöver man normalt justera manuellt).

1: Gör en kopia på den kanalen som har högst kantkontrast, oftast den gröna kanalen.

2: Kör filtret "find edges".

3: Invertera den nya kanalen.

4: kör filtret "maximum" med en radie på 3-5 (jag använder oftast 3 eller 4)

5: lägg på gaussisk oskärpa med en radie på 3-5

6: justera nivåerna på det nya lagret, dra in svartpunkten tills bakgrunden (det man inte vill skärpa) blir svart.

Klart!

För att använda lagermasken vid en skärpning, börja med att skapa ett nytt lager som du skärper på endera sätt. Gå sedan över till kanalerna och ctrl+klicka på kanalen med lagermasken, gå sedan tillbaka till lagervyn, markera skärpelagret och klicka på knappen för att lägga till lagermask. Klart!

Masken kan efterjusteras med levels eller kurvor för optimalt resultat!
 
På punkt två ovan menade jag "glowing edges". Glowing edges ger oftast ett renare resultat, men även find edges kan användas.
 
Bra vid fågelfoto

Det finns ju bekant många sätt stt skärpa en bild. Vid djurfoto, och speciellt fågelfoto, vill man har bra skärpa på fjäderdräkt som ibland inte har särskilt skarpa konturer. Man vill ändå se hur övergångar av färger på t.ex. täckarfjädrar är avgränsade. Detta för att avbilda fågeln på ett arttypiskt sätt. (Vi pratar inte om att överdriva utan om att se till att fjäderdräkten ser ut som man ser den på nära håll) Jag gör så här:

Efter övriga justeringar (nivåer, mättnad nedskalning, mm) görs en grunskärpning av bilden med USM(för web radie 0,4 och mängd 50-150 %) sedan markerar jag i historypaletten enligt bilden och väljer sedan historypenseln vid pilen. Då kan jag måla in grundskärpningen var jag vill ha den. (radie på penseln och opacitet väljs i översta raden under menyraden i PS) Efter detta gör jag ibland ytterligare en skärpning med ungefär samma värden och väljer på nytt att ställa mig i läget tidigare i history samt kryssa i rutan Unsharp mask (såsom tidigare). Sedan kan jag måla in ifall jag vill ha ytterligare skärpning någonstans i bilden (ofta på Djurens ansikte/ögon för att förstärka närvarokänslan)

Tycker att detta arbetssätt går snabbt och smidigt och jag behöver inte hålla reda på en massa olika lager. Eftersom jag bara sparar bilder för web och ibland utskrift (ofta i jpg)och lämnar original orörda så spelar det ingen roll att jag förlorar fördelarna med sparade lager som bara tar en massa extra plats.
 
Glömde bilden

Jag glömde visst bilden.
Glömde pilen men ni ser att historypenseln är markerad.
 

Bilagor

  • historyfs.jpg
    historyfs.jpg
    55.2 KB · Visningar: 329
Tack för en härlig kväll i tråden :)
Den bjöd på allt ifrån värsta tokerierna till geniala ideer, ang skärpa :)))
Tack för tokerierna!

Utan dom ingen bra tråd.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.