Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skärpa: 7 objektiv på största bländaren, 50mm brännvidd.

Produkter
(logga in för att koppla)

Aton_

Aktiv medlem
http://www.pbase.com/fstopjojo/image/41487367/original

Vad tycks? Motivet är en enkel tidningssida så man kan lätt dra jämförande slutsatser. 100% detaljer visas från centrum och periferi. Största bländaren varierar mellan 2,8 och 3,5 (Canon 50mm f1,8 undantagen). Synd att man aldrig vet om det testade objektivet hade god eller dålig individuell kvalitet (kvalitetsvariationer).

Min åsikt: Intressanta jämförelsebilder! Sigma 18-50 f2,8 har relativt god kantskärpa. Canon 50/1,8 II har dålig kantskärpa på både f1,8 och f2,8 (enda objektivet där två bländare används). Canon 28-135 f3,5 imponerar i sällskapet. Fotografen spekulerar i att det är bristande skärpedjup som sänker kantskärpan på Sigmas 18-125 (endast för D-SLR med liten sensor).

Jag utgår ifrån att motivet var helt plant.

Kamera: Canon 20D. Fotografen har tagit 4 exponeringar för varje testbild (2MF/2AF) och använt stativ. Vitbalansen tycks ha stått på auto (med varierande resultat...)

Om någon blir köpsugen på ett Canon 28-135 så kolla fotografens test av tre zoom-objektiv vid 135 mm... :-(

Canon 28-135mm och Sigma 18-125mm gör bort sig totalt på längsta brännvidden! Utklassas av ett Sigma 70-200mm som då befinner sig "mitt i" zoom-omfånget.

Aton_ skrev:
Om någon blir köpsugen på ett Canon 28-135 så kolla fotografens test av tre zoom-objektiv vid 135 mm... :-(
Att det objektivet är ganska svagt i längsta teleläget upptäckte jag när jag hade en sån.

Rätt imponerande optiska egenskaper i övrigt, med tanke på det stora omfånget.
Aton_ skrev:
Canon 28-135mm och Sigma 18-125mm gör bort sig totalt på längsta brännvidden!
Det är helt normalt för zoomar med stort omfång, längsta brännvidden brukar vara svagaste punkten på såna.

sagan skrev:
Det är helt normalt för zoomar med stort omfång, längsta brännvidden brukar vara svagaste punkten på såna.
Borde nästan sitta en varningsdekal på såna objektiv med tanke på hur det såg ut på testbilderna :-/ Hur många drar inte på max zoom när man får syn på en intressant fågel lite/alldeles för långt bort...

Jag tror jag skall börja med fasta brännvidder igen om jag köper D-SLR.

Finns ju gott om skarpa zoomar, även vid längsta brännvidden, de har inte lika stort omfång dock.

Exempelvis 70-200/4L USM, 70-200/2.8L USM, 100-400/4.5-5.6L IS USM.

Förstår vad du menar, men 70-200/4L USM kostar inte så mycket, kan hittas för under 5000:- begagnat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar