Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skärmkalibreringsprogram

Produkter
(logga in för att koppla)
Det finns ett programm som heter WISIWYG. Fungerar ungefär som ADOBE Gamma. Kommer från firman Praxisoft och är gratis.
 
Senast ändrad:
Jag har provat att göra justeringar med Adobe Gamma.
Inte helt lätt att utföra. Jag har utgått ifrån White Point 6500K ( daylight), har sedan ställt gamma på lägsta nivån, full kontrast och ljus precis så inte svärtan tar överhand.
Har jag gjort rätt eller ??
 
Bengt-Arne skrev:
Jag har provat att göra justeringar med Adobe Gamma.
Inte helt lätt att utföra. Jag har utgått ifrån White Point 6500K ( daylight), har sedan ställt gamma på lägsta nivån, full kontrast och ljus precis så inte svärtan tar överhand.
Har jag gjort rätt eller ??

Nästan.

Glöm inte att skärmen skall ställas på 6500, inte bara Adobe Gamma.
Gamma skall inte ställas på lägsta nivå. mer lämpligt är att använda någon av de vanligaste förekommande värdena, 1.8 eller 2.2.
Skall du jobbe med bilden i Photoshop för tryck eller utskrift spelar det ingen roll vilket gamma du ställt in.
Mitt förslag är 2.2 för att bilder skall ha störst chans att se bra ut i Wuíndowsmiljö på webben.
 
Jag hade ställt även skärmen på 6500, där emot hade jag missat fältet där man slår in 2.2. En annan grej, man kan även här ställa in dom tre grundfärgerna individuellt...sätter man en bock i en ruta kommer det fram bara ett reglage, tydligen påverkar detta alla tre färgerna. Har inte fått kläm på hur detta skall vara inställt.
Hoppas du förstår vad jag menar. Jag har aldrig pillat med det här tidigare, man vill ju ändå kolla så det är rätt inställt.
 
Bengt-Arne skrev:
...man kan även här ställa in dom tre grundfärgerna individuellt...Har inte fått kläm på hur detta skall vara inställt...

Du skall absolut ställa in de tre färgerna var och en för sig. Då får du en neutral färgvisning av gråtoner (om du ställt in rätt).

Du skall justera så att den helfärgade rutan i mitten av varje färgruta får samma ljusstyrka som det randiga fältet. De skall flyta ihop till en enda färgton alltså. Bäst är att kisa med ögonen så du ser lite suddigt. Grönt är lätt och blått är svårt.

På bilden nedan är rött felinställt.

Träna mycket på detta och undvik att börja med små futtjusteringar. Dra rejält i början och försök snabbt hitta nästan rätt, sedan gör du finjusteringen. Annars tröttnar ögonen och du får ta en paus.
 
Japp! Det var precis detta jag menade....Ja ha man gör så!
Jag tänker gå på detta i morgon. Tänker hoppa i bingen nu...Jobba i morgon!

Du skall ha tack för hjälpen...Ha en skön afton.
MVH/ Bengt-Arne
 
Inte gratis, men bra!

Jag använder Pantone Colorvision OptiCal 3.7 köpt från d3 image AB i Kungsbacka.

OptiCal är oerhört lättarbetat och ger mycket bra resultat. Rekommenderas varmt.

Leverantören d3 image AB ( http://www.d3image.se/ ) är kompetenta med snabb support.

ColorVisions priser är enligt uppgift dessutom på väg att justeras neråt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.