Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skärmkalibrering

Produkter
(logga in för att koppla)

Snarf

Aktiv medlem
Hej!
Här kommer ytterligare en fråga om skärmkalibrerare då jag inte tycker jag fått de svar genom att läsa/söka i forumet.

Skall köpa mig en skärmkalibrator och valet står då som för de flesta andra mellan en Pantone Huey och en Spyder 2 Express och undrar då hur dessa fungerar, Är de likvärdiga vad gäller resultat och funktion eller är någon att föredra. Känns som Spydern är mer förtroende ingivande då den fästs/hängs mot skärmen och på så sätt mäter färgerna, detta kanske är fel? Har jag förstått rätt att man ställer Hhueyn framför skärmen för att då mäta både skärmens färger/ljus men också omgivningen?

Har hittat båda dessa på Scandinavianphoto.se för ca 995:- . Pantone Hueyn finns också i paket med en A5 ritplatta från Wacom för 1995:- vilket jag tycker verkar vara ett bra val för mig men jag vill juh inte känna att jag sen valde fel kalibrator.

Har läst att många verkar nöjda med vilken som men jag vill gärna veta fördelar/nackdelar med de 2.

Tack på förhand
Niklas Eriksson
 
Pantone hängs på skärmen för att mäta skärmens färger ljus etc, dvs kalibrera skärmen. Efter kalibreringen kan man ställa Pantonen i ett ställ bredvid skärmen. Den mäter du det omgivande ljuset och kan justera skärmens inställningar utifrån omgivningen.
 
Enl testen verka den juh sådär... Som jag förstod det så var ingen i den billigare prisklassen nått vidare :(

Finns det nån mer här som kan ge lite för/nackdelar och resultat fr de båda?
 
Hej

Kan rekomendera Gretag Macbeth Eye-One Display2 som jag själv har. Tror att den själs idag under Fujihunt Colorhunter. Programvara både till PC/Mac medföljer.

Själv så har mina monitorer hemma blivit andvänbara efter detta inköp.

Man kan vara flera som delar på en kalibrator för så ofta så kalibrerar man inte sin montitor.

// Fredrik
 
Funderar faktiskt på att gå upp lite i prisklass till en Eye-one display2 efter läst negativa saker om de billigare alternativen. Har sett den säljas som både Fujihunt och som Gretag men även som Pantone.. Lär väll inte vara nån skillnad direkt på de 3 eller? Sitter just nu med en gammal CRT skärm men även en sån bör väll visa korrekta färger tycker jag.
 
fredrikru skrev:
Hej

Kan rekomendera Gretag Macbeth Eye-One Display2 som jag själv har. Tror att den själs idag under Fujihunt Colorhunter. Programvara både till PC/Mac medföljer.

Den säljs under många namn, men den går också att köpa som en GretagMacbeth EyeOne Display2. Snart kommer den dock att heta X-Rite, eftersom dessa två företag gått samman. Jag instämmer i rekommendationen, oberoende av vilket namn som den säljs under. Monaco Optix och EyeOne Display är de bästa kalibratorer jag har testat. Tillverkningen av Optix har dock lagts ner efter det att företagen slogs samman.

Stefan
 
Nu har jag funderat fram å tebax på hur jag skall göra, 3000:- för en kalibrator är ganska mycket pengar för mej och och kanske jag blir nöjd med en Spyder för 995:- istället. Hjälp mig bestämma mej, ni som har en Spyder eller Pantone Huey eller har testat båda två kan väl skriva vad ni tycker och om ni är nöjda med den eller om ni ångrar att ni inte köpte en dyrare.

Tack på förhand

/Niklas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.