Annons

Skärmkalibrering - kelvingrader?

Produkter
(logga in för att koppla)
js1 skrev:
Det är kanske där skon klämmer.
Det är högst ordinära standardskärmar (om det finns såna). Det är alltså inga dyrare saker.

Jag skulle tror att det är problemet... Jag har ingen egen erfarenhet att luta mig tillbaka på, men av det jag hört från andra har jag förstått att det bara är de riktigt dyra skärmarna som man verkligen "kan lita på"

Sedan tror jag att man kommer ganska nära en sanning som funkar på en konsumentskärm också.

T.ex coloredge-skärmarna avviker ytterst lite från varandra. Saxat från beskrivningen på deras billigaste skärm:

"+- 1dE skillnad mellan skärmar under förutsättning att Gretag Macbeth eyeOne används.

Troligen är det lite mer än 1dE skillnad konsumentskärmar emellan...

mvh//Peter

...och jag som just i en annan tråd skrev att jag inte kunde se några skäl till att det inte skulle bli lika (med reservation för att bilden man visar inte har starka färger eller hög kontrast). Det är trots allt bara för kalibreringsprogramvaran att vrida till det så det blir lika. Den har ju facit i de värden mätverktyget mätt upp.

js1 skrev:
Det är kanske där skon klämmer.
Jag tror inte det. Kanske, kanske kan jag bli lite klokare om jag får titta på de olika färgprofilerna. E-posta dem då till anders.wanell hos swipnet.se.

Det är förmodligen så.
För att återgå till mitt vågexempel så är det kanske precis det jag håller på med, att väga brev med badrumsvåg.

kaw skrev:
[B
Jag tror inte det. Kanske, kanske kan jag bli lite klokare om jag får titta på de olika färgprofilerna. E-posta dem då till anders.wanell hos swipnet.se. [/B]

Det får du gärna. Ska samla ihop dem och maila ikväll.

/Jörgen

Kanske att skärmarna är hyffsat lika exakt efter en kalibrering och om man inte stänger av dem. Annars är ju problem som fluktuationer väldigt vanligt på billiga skärmar. Eizo har t.ex något patent för att helt få bort detta...

Skulle tro att man får precis vad man betalar för även här... Upp till varje individ att avgöra hur mycket den är beredd att betala för perfekt bild i det avsedda nytjandet av skärmen.

Mvh /Peter

js1 skrev:
Har börjat inse det.
Trodde i min enfald att det var det som var vitsen med en kalibrering, att en bild skall se likadan ut på alla skärmar som är kalibrerade.

Det ligger verkligen i begreppet kalibrering och det ska de också göra. Men för att det ska fungera krävs det att

1. Skärmen har en viss prestanda, så att den verkligen går att få en korrekt visning.

2. Att miljön runt om skärmen är likvärdig, d v s ljusstyrkan och färgtemperaturen är densamma.

3. Att bakgrundsfärgen på skärmen och miljön bakom skärmen är likadan. Helst ska den vara neutralgrå.

Stefan

Det är ju till och med så illa att två skärmar uppställda bredvid varandra påverkas av att våra ögon återger färg olika.
Nu är vi inne på finlir.
Om den högra (av två skärmar) skärmen ser aningens varmare ut kommer det ändras om de byter plats.

Första gången jag upptäckte det fenomenet var när jag granskade färgbilder i korrekt betraktningsljus 1988. Av två identiska bilder var det alltid den ena som var ”korrekt”...

Jag körde först med "Native White Point" vid kalibrering men fick då lite olika färger på mina två skärmar (TFT + CRT).

Nu har jag kört 7500K som vitpunkt på bägge och de visar ungefär samma färger. 6500K såg väldigt gul/rött ut tycker jag.

Kan alla skärmar kalibreras med framgång???

Gött att hitta denna tråden!
Jag har en Eizo coloredge CG222W.
Jag har svårt att vänja mig vi den varma tonen.
Belysningen i rummet är i det närmaste obefintlig men det som finns är i huvudsak tre ljuskällor på olika avstånd alla indirekta.
Är det dessa varma ljuskällor som bidrar till min varmare kalibrering?
Om jag skaffar en mer ergonomisk belysning som t.ex en ramp i taket med "dagsljus".
Skulle jag få en kallare/"vitare" kalibrering då ?

Gött att hitta denna tråden!
Jag har en Eizo coloredge CG222W.
Jag har svårt att vänja mig vi den varma tonen.
Belysningen i rummet är i det närmaste obefintlig men det som finns är i huvudsak tre ljuskällor på olika avstånd alla indirekta.
Är det dessa varma ljuskällor som bidrar till min varmare kalibrering?
Om jag skaffar en mer ergonomisk belysning som t.ex en ramp i taket med "dagsljus".
Skulle jag få en kallare/"vitare" kalibrering då ?

Om du sitter med en varm belysning kommer skärmen upplevas kall, om du har en kall belysning upplever du skärmen som varm. Om du inte har någon belysning adapteras ditt färgseende mot skärmens färg mycket snabbt, vilket gör att din skärm kommer att upplevas olika.

Stefan

Jag har gammeldags glödlampor i rummet men upplever skärmen som gräddvit (lite "varmare") i de fält som skall vara vita.
Jag tror att det är dags för mig att helt omarbeta den plats jag sitter på när jag redigerar.
Jag skall trivas och kunden skall bli nöjd :)

Ska tala lite med företaget datacolor så återkommer jag sedan.

Dom flesta skärmar är kalla okalibrerade så det kan ju vara så att du upplever en riktigt kalibrerad skärm för varm.
Vanliga glödlampor är dock inte speciellt lyckade att där man bildbearbetar.

/Karl

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar