Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

skärmflimmer

Produkter
(logga in för att koppla)

Kajsa220

Aktiv medlem
Jag har en ny skärm SAMSUNG SyncMaster 244T. 24".

För en tid sedan började vissa färger flimra på ett mycket obehagligt sätt. Jag stängde av och lät vila. Ibland kom det direkt tillbaka och vissa dagar tog det kanske 6 timmar innan det återkom. (det är mycket flimmer)

Förra veckan lämnade jag in den till försäljningsstället som "provocerade" under en dag men då flimrade den inte så klart.

Den unge mannen som var i tjänst sa att kanske är det grafikkortet......inte vet jag, datarocky som jag är, men jag skulle vara mycket tacksam för lite tips.
 
Uppdateringsfrekvensen av bildskärmen kan vara något att kika på. Om du är fönstertittare klickar du höger musknapp på skrivbordsytan på skärmen, väljer egenskaper och sedan flicken inställningar. En knapp som det står avancerat på kan du klicka på och sedan välja flicken bildskärm. En uppdateringsfrekvensruta finns där. Är den under 50 Hz kan ögat uppfatta flimmer. prova att justera detta värde till ett högre värde om det går.
 
Nu kollade jag (tack för enkel manual) och skärmen är inställd på 60 Hz. Det går att ändra till 75. När jag klickade i 75 så frågade datorn om jag ville konfigurera om skärmen och då fegade jag ur och vågade inte klicka OK. *hm*
 
Litet förtydligande....

Det handlar inte om nåt litet diskret flimmer här inte. Nejdå, hela skärmen sprakar (flimrar) i allehanda starka färger så det gå inte att titta på skärmen alls.
 
Står den på 60Hz så blir det jätteflimrigt. Ställ den på 75Hz och fega inte ur :) Det kommer att bli mycket bättre.

mvh Thomas
 
Visst kan man se störande flimmer på 60hz, men: "hela skärmen sprakar (flimrar) i allehanda starka färger så det gå inte att titta på skärmen alls" lär ju knappast ha något med uppdataringsfrekvensen att göra?
 
SyncMaster 244T är ju en platt (TFT) skärm och dessa fungerar inte på samma sätt när det gäller uppdateringsfrekvens som CRT-skärmar, så här är inte felet.
Jag tror snarare det finns ett glapp någonstans.. kontrollera kablarna.
 
Jodå, kablarna är kollade. Jag tog foto på skärmen när det flimrar och när det inte gör det (på ett och samma motiv) och mailade det till verkstaden så det är lättare för dom att se hur det blir. Ska lämna ner dator + skärmen i morgon för koll. Dom sa att det kanske kan vara grafikkortet. Ja, vi får se. Apparaterna är ju bara 3 månader så det är full garanti.
 
Kajsa220 skrev:
Dom sa att det kanske kan vara grafikkortet. Ja, vi får se. Apparaterna är ju bara 3 månader så det är full garanti.

24" upplösning kräver större, snabbare grafitkort som jag vet..Kan du berätta sen vad var "felet"?
 
Alltså, den fungerade perfekt i kanske 1.5 mån och sen startade det här flimret. Den har varit inlämnad 2 dagar nu men anmärkningsvärt har dom inget flimmer sett ännu och här hemma går det inte en dag utan flimmer. Även datan lämnade jag in.

Jag ska absolut skriva i tråden när problemet är löst. F ö så är jag väldans nöjd med skärmen. Stor och tydlig, jag får plats med allt jag behöver, fina färger.

Ska få hjälp med kalibrering/profilering när skärmen är ok och det ser jag fram emot.

Jag köpte ju både dator och skärm samtidigt så det borde väl vara rätt grafikkort då...
 
Min stora hobby är scrapbooking och då kan jag min sida 30 x 30 + lagerpaletten mm uppe så att jag ser allt samtidigt. Hade en 19" innan och den nya passar mycket bättre tycker jag.
 
Och så här gick det.
Teknikerna visste inte vad det var för fel "troligt elektronikfel i skärmen" Jooo, det fattade t o m jag :) - inget likadant fel var känt sen tidigare....*hm*
Idag har jag iallafall hämtat en ny skärm som jag ska koppla in nu. *glad*
 
Har du hittat probl...

Halloj...

Jag har köpt en 226cw samsung med ett grymt flimmer över skärmen, speciellt sidorna på FS hemsida. De gråa sidorna flimmrar något så in i hlvt...

Jag ska köpa en ny kabel imorgon och pröva...

Kör idag från en mindre bärbar... Acer travelmate 3000 om det kan vara datorn som spökar...

Prövat allt hitills...

Mvh
MaxG
 
Änligen!!!

Halloj...

Nu har jag hittat problemet...
Jag köpe en dyrare och bättre kabel och vipps så försvann probelmet...

Sedan böt jag även ut Ram minnet från 2x512 till 2x1024... Så nu är det mera fart i prylarna...

Har även köpt 2st nya Externa Hårddiskar från Trekstor, en pocket 2,5" 250Gb och en 3,5" 500Gb
För att enkelt tömma info från min dator...
www.trekstor.se

Nu saknas bara min vän som ska kaibrera skärmen!!!

Sedan är man väl rätt nöjd...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.