Annons

Skärma av mörkrumslampan?

Produkter
(logga in för att koppla)

estan

Medlem
Är nybörjare och planerar sätta upp ett litet mörkrum i en övergiven städskrubb i källaren, förutsatt att hyresvärden går med på det.

Köpte diverse utrustning som kopieringsmaskin, baljor, framkallningsdosor et.c. för en femhundring på Blocket. Med detta så fick jag också två mörkrumslampor, en gulgrön och en röd. Ska framkalla svartvit film och antar att jag ska använda den röda lampan?

Jag har läst här på forumet att man rekommenderas att inte sätta lampan för nära arbetsplatsen, men i mitt fall har jag inte så mycket val; utrymmet är på cirka 2 kvadratmeter. Så jag undrar om det kanske är en idé att skärma av lampan något? Eller kommer detta att förändra färgets ljus på ett dumt sätt?

Kanske är det inte något problem att ha lampan ca 1,5 meter ifrån arbetsplatsen?

Tacksam för alla svar,
Mvh Elvis
 
Det beror på vilket papper du använder också angående lampfärgen. Variabelt papper ska väl ha en mer "brun/grön"-lampa - det har jag i alla fall. Med mitt graderade papper så gick det bra med röd i alla fall.
Hur som helst har jag läst mig till att man inte ska ha lampan närmare än en meter från papperet. Och när jag monterade min lampa så råkade det blir precis en meter (trots att jag har mer plats) - och det funkar bra.

här har photax lite info om varje färg: http://www.photax.se/mrkr/mbel/mbel.htm
 
Ah okay. Då är det nog lugn då.

Jag har beställt papper med fast känslighet till och börja med, då det inte finns några filter till kopieringsmaskinen. Kanske skaffar jag multigrade senare (inte säker på om det finns någon plats för dom i maskinen).

Tack för länken!
 
Du skriver att du ska framkalla svartvit film. Då behövs inga mörkrumslampor, eftersom inget ljus över huvud taget får träffa filmen. Du laddar framkallningsdosan i ett totalt mörkt utrymme. sedan kan du göra resten i vanligt ljus. Dosan är ljustät och kan fyllas/tömmas i vanligt ljus.

Vad gäller kopieringen av negativen på papper, med forstoringaapparat, krävs däremot färgade lampor eller lamphållare med färgade filter. Variabla papper ska ha ett mörkt rödaktigt ljus, medan graderade papper kan ha både rött och grönt.
 
Kanske var lite otydligt; ja, naturligtvis totalt mörker vid matning av framkallningsdosorna. Jag undrade mest över om det är OK att rödlampan är så nära som 1,5 m vid kopieringen, och det verkar det ju vara.

Så nu är det bara att hoppas på att hyresvärden säger att det är OK. Tror det är lugnt, han är rätt schysst ;)
 
Vilken apparat har du? Med tanke på filter. En filtersats kostar inte mycket och graderade papper i olika hårdheter är ganska svåra att hitta idag. Har själv fått köpa i USA för att få både hårdare och mjukare gradationer. I Sverige finns nästan bara normal grad att tillgå och då blir man ganska begränsad.
 
Hej Nils,

Apparaten är en Meopta Opemus 5a och jag hittade faktiskt precis filterhållaren på den.

Ja det är nog bättre att köpa variabelt papper och en filtersats, men tillsvidare så beställde jag kemi och det graderade pappret Foma Fomaspeed RC ifrån Photax. Tog en 100-pack 13x18 cm med blank yta och hård kontrast, och en 25-pack 18x24 cm med matt yta och normal kontrast.

Grejorna borde komma under nästa vecka. Ska då försöka göra kontaktkartor av ett par rullar som jag knäppt och några förstoringar. Spännande!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.