Annons

Skärm till Macbook eller ny MacBook?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jolly_Jumper

Aktiv medlem
Jag har använt Mac sen 2004 och har varit helnöjd hela tiden så inget snack om att byta till Windows tack! Ta det någon annanstans.

Jag körde tidigare en PowerBook G4 och hade aldrig några problem med färger och skärmkalibrering. Jag använde den tillsammans med en Dell-skärm också utan några problem. Tyvärr packade datorn ihop för ett tag sen och jag fick tag i en MacBook (2,26GHz/2GB/NVIDIA GeForce 9400M) till ett superpris på Mediamarkt (invigning). Problemet med denna är att det är helt omöjligt att kalibrera skärmen i den. Dell-skärmen blir bättre vid kalibrering men inte alls så bra som den var med PowerBooken. Dell-skärmen kör jag via adapter till DVI på mini-display porten. Med PowerBooken blev utskrifterna på min Epson Stylus Photo R2880 väldigt lika de bilder jag såg på skärmen. Med MacBooken är de inte i närheten så jag får gissa mig fram.

Vad är bästa sättet för mig att få en kalibrerad skärm? Hjälper det att köpa en bättre skärm eller är det grafikkortet i MacBooken som är för dåligt, kanske adaptern som spökar till det? Är Apples skärmar tillräckligt bra för bildredigering eller ska jag satsa på något annat märke i samma prisklass? Ska jag sälja datorn och satsa på en MBP istället? Jag vill absolut ha en bärbar men jag är beredd att byta upp mig och lägga några kronor emellan då det känns viktigt för mig att få en vettig bild på skärmen.

Och än en gång... Inget snack om att byta till Windows tack! Jag är inte intresserad och kommer aldrig att bli det.
 
Kör du Snow Leopard, mac os 10.6.x? Det har varit en del strul med färgprofiler, både kalibrering och utskrift. Jag kör fortfarande 10.5 men skulle vilja uppgradera pga en del trevliga saker i snöleoparden :)

Du kan söka på nätet efter uppdaterade drivrutiner till skärmkalibratorn och din skrivare.

Att byta skärm eller dator är nog onödigt för de problem du beskriver.
 
Jag har en MacbookPro 13" 2,53 GHz och till den en 24" Apples Led Cinema Display med perfekt färg. Jag har alltid haft Apples skärmar och inte prövat ens andra. Många ggr har jag dock tänkt att kanske det skulle vara smartare att köpa billigare skärmar som ger samma resultat. De tankarna har kommit efter att jag redan köpt skärmen så det var så dags.

Jag har exakt samma färg på datorskärmen och på Led. Jag har också en Epson printer men R1900 och får ut samma färgprint som syns på skärmen. Så mitt inlägg hjälpte nog inte dig alls.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.