Annons

Skärgårds fotografering i solljus

Produkter
(logga in för att koppla)

Walle

Aktiv medlem
Ska ut och plåta en segelbåt I stockholms skärgård I morgon (Den kommer att segla). Nu tänkte jag, nybörjare som jag är, be om lite tips for att "kanske" kunna få några bra bilder. (Börjar bli många frågor från mig nu, hoppas att ingen stör sig på det)

Vad jag funderar på till att börja med är filter.
Jag har fått för mig att man ska slänga på ett pol filter, stämmer det? Ska jag i så fall låta uv-filtret sitta kvar också?

Tänkte köra med superia 200, bra eller dåligt val?
Tänkte också bränna en rulle 100VS, mest som försök.

Hur bör man mäta ljuset?

Tack på förhand!

Christoffer

Polfilter fungerar bra men ta för guds skull bort UV-filtret - om du vill slippa vinjettering.
Filmvalet är ok om du gillar dessa filmer.

Hej

jag vill resa ett varningens finger för VS i solljus. Jag tycker det styr över i gult vid solljus. Fuji Sensia är ett bättre val. Jag tog en massa rullar Sensia i Grekland förra veckan. Jag anv polfilter o tonat grått på mitt 24:a. Fungerade fint. Mätningen är ju lite trickig med så skarpa kontraster. Jag mätte centrumvägt med min FM och mätte på flera olika delar av motivet för att får en uppfattning om exponeringen. Alla rutor så välexponerade ut så det verkar fungera som teknik. Lycka till.

Mvh
Johan

Själv föredrar jag 100 ASA i solljus istället för 200, eftersom man får bättre färger och korn. Detta märks speciellt med diafilm.
Polfilter ger skarpare färger, högre kontrast, det tar bort reflexer och dis, det stjäl ca 1 - 2 bländaresteg och ger en blåton.
Motljusskydd är ett måste (man ser att många amatörer inte ha något). Det ger en bättre färgmättnad.
Hur Du skall exponera?
När det gäller diafilm skall Du mäta den ljusa delen i bilden och vid negativfilm mäts skuggorna,
alltså tvärtom. Detta som en tummregel.

Tack Wolfgang!

Räcker ISO 100 om jag fotograferar från båt, med polfilter på? (Har IS i gluggen)
Jag menar, tror du att jag får tillräckligt korta slutartider?

Jag ska givetvis även fotografera från höga punkter på land. :)
Ganska trist att se en segelbåt från låg höjd...

(Har motljus skydd)

Senast ändrad:
Kanske för sent - du är kanske redan på väg! Ett sätt att mäta ljuset om man har svårt att hitta en mellanton i "markplanet" är att titta upp! Blå himmel kan ofta funka bra att mäta mot, funkar mycket bra i snö. Det gäller bara att välja en lagom mörk del av himlen, se upp om du har polfilter på, då kan vissa delar av himlen bli för mörk att mäta mot med överexponering som följd.

Angående filmer tycker jag E100VS är mycket bra för ändamålet. Den drar lite åt det varma hållet, men det är ofta bra mitt på dagen med det lite kallare ljuset som råder då. Vill du ha mer neutral film rekommenderar jag E100S eller Provia 100F. Behöver du snabbare film för t.ex. actionbilder rekommenderas Provia 400F, kan dock upplevas som lite kall, kombinera gärna med ett lätt varmtonsfilter mitt på dagen i alla fall.

Kom precis hem igen, det blev två rullar Superia 100. Fick tyvär inget tillfälle att fota båten från någon högre vinkel. Jag hade tänkt att ställa mig på någon bro eller så, men dom gjorde bara ett segel-test utanför fjäderholmarna.

Det var ganska bökigt...för dom seglade max 30 sekunder/1 minut på samma kurs...

Så fort jag hade hittat en bra vinkel så bytte dom kurs medan jag justerade pol-filtret...:)

Men jag tror att jag fick några dugliga bilder...(läs hoppas)

Lämnade in bilderna på Odenlab på Timmermans gatan...Ska hämta dom snart (kontaktkarta).

Senast ändrad:
Ok..Nu har jag fått kontakt-kopiorna.
Det blev betydligt fler "bra" bilder än jag hade väntat mig. ca 5 st "dugliga" bilder per rulle.
Nu menar jag inte att dom är super, men efter mina nybörjar mått sett så är dom ok.

För övrigt kan jag konstatera att jag älskar IS funktionen i min 28-135 glugg.

Jag testade att fota Carl Milles fontänen i nacka strand med olika slutartider, ända upp till 1/20s med shysst resultat. Nämnas bör att jag satt i en båt...

Bilder kommer så snart jag har fått dom scannade.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar