Annons

Skänka bort Tamron 100-400??

Produkter
(logga in för att koppla)

Larus

Aktiv medlem
Hej!
Vad ska jag göra med mitt trasiga Tamron, skänka bort det?

Jag har alltså ett Tamron 100-400mm f/4,5-6,3 Di VC USD till Nikon F som inte funkar som det ska.

Grejen är att det inte är skarpt längre, nåt har blivit fel. Det känns som att någon lins är ocentrerad, trots att det aldrig har tappats eller dylikt. Det är likadant på alla brännvidder.

Har testat på stativ med avstängd bildstabilisator och handhållet med stabiliseringen på. Ingen skillnad, aldrig skarpt.

Köpte det 2018, så garanti finns så klart inte. Då fungerade allt som det skulle.

Är inte intresserad av att ha det kvar, men att sälja det i detta skick? Vem vill ha ett trasigt objektiv?
Tror inte det kan vara nån idé att få det lagat för att sälja det sen, det kan knappast löna sig eller?
Billigast på prisjakt idag är 9.990:-

Ska jag skänka bort det till någon som ev, vill försöka laga det? Det är i yttre skick helt som nytt, i originalkartong med alla tillbehör.

Bifogar en bild på 400mm, hoppas det går att urskilja något där.
 

Bilagor

  • DSC_2049.JPG
    10 MB · Visningar: 74
Hej!
Vad ska jag göra med mitt trasiga Tamron, skänka bort det?

Jag har alltså ett Tamron 100-400mm f/4,5-6,3 Di VC USD till Nikon F som inte funkar som det ska.

Grejen är att det inte är skarpt längre, nåt har blivit fel. Det känns som att någon lins är ocentrerad, trots att det aldrig har tappats eller dylikt. Det är likadant på alla brännvidder.

Har testat på stativ med avstängd bildstabilisator och handhållet med stabiliseringen på. Ingen skillnad, aldrig skarpt.

Köpte det 2018, så garanti finns så klart inte. Då fungerade allt som det skulle.

Är inte intresserad av att ha det kvar, men att sälja det i detta skick? Vem vill ha ett trasigt objektiv?
Tror inte det kan vara nån idé att få det lagat för att sälja det sen, det kan knappast löna sig eller?
Billigast på prisjakt idag är 9.990:-

Ska jag skänka bort det till någon som ev, vill försöka laga det? Det är i yttre skick helt som nytt, i originalkartong med alla tillbehör.

Bifogar en bild på 400mm, hoppas det går att urskilja något där.
Varför försöker du inte få ett kostnadsförslag på vad det kan komma att kosta att få det lagat ?
Kanske inte blir så väldigt dyrt !?

Vill du skänka bort det, är jag inte sen att ta emot 😋.
 
Som Tony är inne på. Försök få ett kostnadsförslag, det kan visa sig vara lönt att reparera.
Annars bör det gå att sälja som defekt trots allt.
 
Jag ser ofta "trasiga" objektiv till salu. Var bara klar med att det är defekt och vad som är fel.
Endel fixar och donar en del själva med objektiv och behöver kanske någon del från ditt objektiv som inte är trasigt.

Jag köpte två trasiga AF/S 28-70 f2.8 billigt och gjorde ett helt av dom. Tyvärr höll det bara ett år innan det inte heller fungerade.

Kan annars hålla med om att ett kostnadsförslag är en bra idé.
 
Om det inte går att få det lagat på nåt vettigt sätt: lägg ut en annons på Tradera med 1 kr startpris. Lättare än att skänka bort och du får någon liten peng för det i alla fall.
 
Hej!
Vad ska jag göra med mitt trasiga Tamron, skänka bort det?

Jag har alltså ett Tamron 100-400mm f/4,5-6,3 Di VC USD till Nikon F som inte funkar som det ska.

Grejen är att det inte är skarpt längre, nåt har blivit fel. Det känns som att någon lins är ocentrerad, trots att det aldrig har tappats eller dylikt. Det är likadant på alla brännvidder.

Har testat på stativ med avstängd bildstabilisator och handhållet med stabiliseringen på. Ingen skillnad, aldrig skarpt.

Köpte det 2018, så garanti finns så klart inte. Då fungerade allt som det skulle.

Är inte intresserad av att ha det kvar, men att sälja det i detta skick? Vem vill ha ett trasigt objektiv?
Tror inte det kan vara nån idé att få det lagat för att sälja det sen, det kan knappast löna sig eller?
Billigast på prisjakt idag är 9.990:-

Ska jag skänka bort det till någon som ev, vill försöka laga det? Det är i yttre skick helt som nytt, i originalkartong med alla tillbehör.

Bifogar en bild på 400mm, hoppas det går att urskilja något där.
Jag har samma objektiv, som är ganska skarpt när VC fungerar som det är tänkt. Jag har också en "Tapin consol" med vilken man bl.a. kan kalibrera fokusinstälningen på olika f-avstånd (se bifogad bild). Det är inte säkert att denna enkla åtgärd är relevant i ditt fall men om du har möjlighet att e.v. låna en sådan (du kanske har en själv?) kan det vara värt ett försök.Tamron 100_400-i.jpg
 
Jag har samma objektiv, som är ganska skarpt när VC fungerar som det är tänkt. Jag har också en "Tapin consol" med vilken man bl.a. kan kalibrera fokusinstälningen på olika f-avstånd (se bifogad bild). Det är inte säkert att denna enkla åtgärd är relevant i ditt fall men om du har möjlighet att e.v. låna en sådan (du kanske har en själv?) kan det vara värt ett försök.Visa bilaga 174946
Tack, jag har en Tap-in-console och har testat att nollställa allt. Inget positivt resultat av det. Det är inte det att fokus ligger fel, det känns "skevt" på något sätt.
 
Kontakta Kameraservice i Arboga, dom är jätteduktiga.
Tack, jag ringde dem igår. Behöver skicka in det för ett kostnadsförslag. Tänkte att han kanske kunde dra till med en väldigt ungefärlig kostnad, men han behövde ha objektivet först.
Han sa också att felet jag beskrev inte är nåt som brukar uppkomma. Föreslog att bildstabiliseringsenheten har hamnat "snett", men det är inte nåt som "brukar" hända heller.
 
Här är ett test jag gjorde med Z6:an. Stativ, stabilisering avstängd. Jpg direkt ur kameran, båda croppade, största bländare.

Tamron på 400mm till vänster.
Nikon Z70-200 + 2X extender, 400mm till höger.

Trots att 2X extender inte ger det allra skarpaste resultatet är skillnaden milsvid.
 

Bilagor

  • tamron.jpg
    tamron.jpg
    1.9 MB · Visningar: 38
  • z70-200.jpg
    z70-200.jpg
    1.6 MB · Visningar: 37
Här är en steglits, 400mm, stativ, stabilisering av. Kraftigt croppad.

Det ser ut som nån sorts dubbelbild. Skevt.
Håller ni med?

Det är alltså inte rörelseoskärpa, så här blir det alltid.
 

Bilagor

  • tamron steglits.jpg
    tamron steglits.jpg
    1.1 MB · Visningar: 34
Om du har tur så är det något som har lossnat och som går att justera. Dubbelkonturen tyder nog på att det är stabiliseringen som orsakar problemet.
Även om det är ovanligt så kan en lös skruv eller liknande plötsligt dyka upp.
Verkstaden kanske har en felsökningsavgift ifall det inte är värt att reparera.
Har du kollat värdet på objektivet som begagnat?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.