Annons

Skäligt pris för ett 600mm spegeltele?

Produkter
(logga in för att koppla)

theseraphim

Ny medlem
Hej

Har en del objektiv i min ägo och hade en period då allt med högt mm-tal lockade men har nu börjat tänka om. Har ett Sigma 600 F8 spegeltele i gott skick som jag funderar på att ge upp ifall någon vill köpa dvs men vad är ett skäligt pris på en sådan glugg? Det är inget fel och det är en stridsvagn angående byggkvaltite men det är ju MF som gäller så stativ är ett måste.
Någon där ute som kan hjälpa mig med?

MVH
Fredrik

Hej

Har en del objektiv i min ägo och hade en period då allt med högt mm-tal lockade men har nu börjat tänka om. Har ett Sigma 600 F8 spegeltele i gott skick som jag funderar på att ge upp ifall någon vill köpa dvs men vad är ett skäligt pris på en sådan glugg? Det är inget fel och det är en stridsvagn angående byggkvaltite men det är ju MF som gäller så stativ är ett måste.
Någon där ute som kan hjälpa mig med?

MVH
Fredrik

Jag sålde ett Tamron spegeltele med egengjord adapter för att kunna använda på Canon (gjord för annat märke först), så det drog ner på priset. Det var ett 500/8 spegeltele och jag tror jag till slut fick 800:- för den.

Jag skulle gissa 2000:-, men det är ju bara att testa på Tradera eller här på fotosidan för 5000:- tex. Nappar ingen på några veckor så sänk 40%, vänta några veckor till och sänk sen ytterligare 30% eller så.

Har provat ett Sigma 600 F8 och jag skulle inte ge mer än 500 för den. Upplösningen räckte till en bild på 3Mpix på FF och kontrasten var som den brukar på spegeltelen. Är ditt ex bättre så kanske du kan dubbla summan.

Hej!
Kan inget om detta objektiv, så jag har ingen åsikt. Undrar bara lite över den där utsagan, förstår inte resonemanget.

/Mats

Telet är lätt och kort så bilden skakar väldigt mycket på frihand. Skärpedjupet är kort och jag lovar att det är snudd på omöjligt att sätta skärpan under dessa förhållanden. Det är t.o.m. bökigt med stativ. Bara det faktum att objektivet släpper in lite ljus samtidigt som det kräver korta slutartider gör att är stativ är ett måste för att undvika skakningsoskärpa. Det är bara en vild chansning annars, tro mig.

oj vad många svar.

Hade inte räknat med så många svar så snabbt. Vet inte så mycket om just detta objekt än att den modell jag har räknas som den bästa inom sin serie enligt olika forum. Har allt lyckats få hyfsade bilder med det men känner för att låta någon annan ta vid med det

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar