ANNONS
Annons

Skäligt pris för en Dynax 5 med Minolta 28-105/3.5-4.5..?

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
Då jag vid några tillfällen har utannonserat en kamera med objektiv och tillbehör här på fotosidan utan att ha fått sålt den (och utan att ens någon har hört av sig med frågor etc) så börjar jag fundera om min prissättning är rätt.

Personligen upplever jag att jag har satt ett pris som är lågt. Men jag vill ändå höra er uppfattning om vad ni tycker är rimligt.

Detta är grejorna:

* Minolta Dynax 5 (Nypris idag 2995:)
* Minolta AF 28-105/3.5-4.5 (Nypris: 4150:)
* Fjärrutlösare RC-1000S (Nypris: 595:)
* LowePro Nova 2 (Nypris: 525:)
* 1st UV-filter
* 1st Polfilter
* Batterier
* Originalkartonger och manualer

Det är inköpt i februari 2002 och är i absolut nyskick. Inga repor eller andra "skönhetsfel" och ca 15-20 rullar är tagna med kombinationen.

Hmm ja Jonas. Det är väl ett okej pris du satt på den. Men som jag ser det finns det kanske ett annat skäl, nämligen att det inte finns någon köpare till just den modellen. Det kan ju vara så enkelt. Du kanske skulle pröva att annonsera på fler ställen...

Det är ju det jag frågar efter..? ;=).

Jag satte inte ut något pris eftersom det känns som det blir lite "smygannonsering" då. Men kolla gärna in radannonserna..

Jeppe skrev:
Hmm ja Jonas. Det är väl ett okej pris du satt på den. Men som jag ser det finns det kanske ett annat skäl, nämligen att det inte finns någon köpare till just den modellen. Det kan ju vara så enkelt. Du kanske skulle pröva att annonsera på fler ställen...

Jo, det kan vara så enkelt även om jag finner det märkligt när modellen faktiskt är den "bästa" i sin klass. Kan förstås sälja den på annat sätt, men jag är nog just nu mer intresserad av att ta reda på vad det är som gör den så svårsåld på fotosidan än att få sålt den snabbt.. ;=).

En tanke kan vara att det finns en stor Nikon och Canon dominans på Fotosidan, de som har andra märken, eller är intresserade av annat än Nikon och Canon, är i minoritet.

Med vänlig hälsning
Roland

Jo, det är inte alls omöjligt Roland. Jag funderar i samma banor.

Men samtidigt är det ändå många som pushar för Minoltas Dynax 5 framför sina konkurrenter eftersom det helt enkelt är en mer "fullvuxen" kamera. En del verkar också fundera på att köpa Dynax 4:an, men får av många rådet att gå upp ett snäpp till 5:an..vilket jag finner mycket klokt. Så spekulanter borde det finnas tycker jag.

Med tanke på att Minolta 5 är ett solklart alternativ för någon som vill börja fotografera men inte vill lägga för mycket pengar på sin första kamera så kan jag förstå varför du inte får sålt den.

Jag tror att en nybörjare hellre köper en helt ny kamera med Tamron 28-105 på Scandinavianphoto för 2995kr, eftersom man kanske inte har riktig koll på objektivens kvalitetsskillnad (som jag antar att det är).

Jag skulle sälja kameran för sig och objektivet för sig om jag var du, kan iofs bli lite svårt om du inte har något "sämre" objektiv att sälja den med. Jag tror inte det handlar om någon konspiration mot Minolta.

Mvh Tomas

ToLu skrev:

Jag skulle sälja kameran för sig och objektivet för sig om jag var du, kan iofs bli lite svårt om du inte har något "sämre" objektiv att sälja den med. Jag tror inte det handlar om någon konspiration mot Minolta.

Mvh Tomas

Där tror jag knuten ligger. De flesta nybörjare är nöjda med ett enklare objektiv, och de som skulle vilja ha ett sådant praktiskt objektiv att ha med sig på resor har redan en kamera de är nöjda med.

Mvh
Stefan

Senast ändrad:
Se där Jonas.. Nu fick du nog svaret på varför din inte är såld.. Du kanske ska fundera på att dela paketet lite?

Fjärrutlösaren!

Jag kan mkt väl tänka mig att köpa fjärrutlösaren... vad hade du tänkt dig?? Maila mig..=)
/Malin

Japp, jag tror det ligger mycket i vad Tomas säger faktiskt. Oinvigda "ser" kanske inte alltid skillnaden mellan ett objektiv och ett annat. Objektivens beteckningar (namn) kan ju låta likadant trots att kvalitetsskillnaden mellan de är märkbar.

Dela upp paketet som ni säger är nog vettigt. Vilka priser skulle man då kunna tänka sig på respektive delar? Hälften av nypriset kanske!?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar